۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰
کد خبر: ۵۵۷۵۴۸
همراه با مشاور؛

چه کنم رفتار همسرم تغییر کند

ممکن است بگویید: «چرا من باید تغییر کنم؟ تا همسرم اقدامی نکند، من کاری نخواهم کرد»؛ لازم نیست زن و شوهر هر دو هم زمان کاری را آغاز کنند، سرانجام یکی از شما باید ابتکار عمل را به دست بگیرد و روح تازه ای به کالبد روابط زناشویی بدمد.
ازدواج

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، برخی راه های برون رفت از طلاق عاطفی جهت بهره مندی همسران به ویژه زوج های جوان در ذیل می آید.

«همسرم تغییر ناپذیر است»؛ این جمله تقریباً همیشه اشتباه است. تجربه روان درمانی نشان داده است که می توان در سخت ترین ساختار روانی نفوذ کرد؛ بسیاری از افراد که به نظر سخت و نرم ناشدنی می رسند و در برابر پیشنهادهای مفید مقاومت می کنند، بر خلاف انتظار همگان(از جمله خودشان) ناگهان و برای همیشه تغییر حالت می دهند.

اینکه همسر شما به تغییر میل دارد یا نه، مسأله دیگری است، اما اگر شما احوال خود را تغییر دهید، ممکن است همسرتان را نیز به تغییر خویش تشویق کنید و اغلب نیز همین اتفاق رخ می دهد.

باید با این نظر بدبینانه که «زندگی ما اصلاح شدنی نیست» واقع بینانه تر برخورد کرد؛ البته برخی زوج ها به این نتیجه می رسند که راه بازگشتی برای شان باقی نمانده است، با این حال تا نکوشیده و راه های پیشنهادی را به کار نگیرید، نمی توانید از موضع گیریِ خودتان مطمئن باشید.

بارها دیده شده بسیاری از مناسبات به ظاهر تیره، با همکاری زن و شوهر در رفع کمبودها و تقویت جنبه های مثبت ازدواج، به شادی و شادمانی انجامیده است.

ممکن است بگویید: «چرا من باید تغییر کنم!؟ تا همسرم اقدامی نکند، من کاری نخواهم کرد». پاسخ این سخن آن است که لازم نیست زن و شوهر هر دو هم زمان کاری را آغاز کنند. سرانجام یکی از شما باید ابتکار عمل را به دست بگیرد و روح تازه ای به کالبد روابط زناشویی بدمد.

وقتی جهت حرکت درست باشد، به احتمال بسیار، همسرتان نیز به آن می پیوندد، حتی بدون مشارکت فعالانه همسرتان نیز به این نتیجه می رسید که وقتی شما تغییر را آغاز می کنید، بر رفتار همسرتان نیز تأثیر مثبت می گذارید.

بدون شک، بسیاری از شما در این لحظه می گویید: «دست نگه دارید! لحظه ای تأمل کنید! همه چیزهایی که برای اصلاح خودم می گویید خوب است، اما نمی دانید همسرم چگونه آدمی است و چه رفتارهای زننده ای دارد. قبول دارم که باید خودم را بهتر کنم، اما همسرم چه؟ چرا تمرکز روی من است؟ من تنها نصف این قضیه ام».

این مشکل بسیاری از زوج هایی است که اصلاح روابط خود را انتظار دارند، اما بر این نکته نیز تأکید می کنند که بدون همراهی همسرشان کوشش آنان راه به جایی نمی برد یا حتی بدون همکاری او حاضر به اقدامات اصلاحی در روابط زناشویی خویش نیستند.

نکته اصلی و گام نخست هر قدم اصلاحی، همین مسأله است: آغاز. به هر حال، یکی از همسران باید این گام را بردارد و چه بهتر که این فرد شما باشید؛ لحظه ای خودتان را جای همسرتان قرار دهید، در موقعیتی که روز به روز اوضاع زندگی شما تحمل ناپذیرتر می شود، از شما چه توقعی دارد؟ آیا او نمی خواهد برای مدتی هم که شده، از لجاجت و خودسری دست بردارید؟ آیا انتظار ندارد که برای استحکام بنیان خانواده یا نشان دادن عشق و علاقه خود به او، غرورتان را زیر پا بگذارید و از اشتباه های خود معذرت خواهی کنید؟

بله! درست همان چیزهایی را که برای تغییر روابط از همسرتان انتظار دارید، او نیز از شما توقع دارد.

شاه کلید آغاز حرکت اصلاحی در محیط خانواده، سخن گهر بار مولای متقیان امام علی(ع) است: «آنچه را برای خود دوست داری، برای دیگران نیز دوست بدار و آنچه را برای خود نمی پسندی، برای دیگران مپسند»./841/د۱۰۳/س

منبع: کتاب «تن های تنها؛ طلاق عاطفی» نوشته محمدصادق آقاجانی کوپایی

ارسال نظرات