۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۶
کد خبر: ۵۵۷۵۸۰
معاون فرهنگی قوه قضائیه:

فساد و فتنه نتیجه عملی نشدن شریعت در جامعه است

معاون فرهنگی قوه قضائیه با بیان اینکه فساد و فتنه نتیجه عملی نشدن شریعت در جامعه است، گفت: اگر شریعت در جامعه‌ اجرا شود ریشه فساد و فتنه از بین خواهد رفت.
عکس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه، عصر امروز در اختتامیه کنگره ملی شیخ عبدالحسین تهرانی که با حضور جمعی از علما، اندیشمندان، متفکران و استادان در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، گفت: شیخ العراقین جزء اندک شمار افرادی هستند که از مرحوم صاحب جواهر اجازه اجتهاد دریافت کردند.

وی افزود: ایشان متخلق به اخلاق بلند اسلامی و سرآمد فقهای روزگار خویش در ایران و عراق بودند. حکومت و مردم برای قضاوت به ایشان مراجعه بسیار داشتند، شیخ، قاضی القضات تهران بودند.

حجت الاسلام صادقی با بیان اینکه شیخ العراقین در عصر خود در حوزه عمل اجتماعی پیشتاز علمای عصر بودند، ابراز کرد: یکی از حوزه‌های عمل اجتماعی انجام امر به معروف بود، ایشان شخصیتی حجره نشین نبود و می‌فرمودند اگر شریعت در جامعه‌ اجرا شود ریشه فساد و فتنه از بین خواهد رفت؛ این سخن همان کلام امام راحل و رهبر معظم انقلاب است که می‌فرمایند: زیربنای جامعه اسلامی باید احکام اسلامی باشد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با استناد به کلام امام راحل که فرمودند فقه تئوری اداره انسان از گهواره تا گور است، اظهار داشت: اگر امروز شیخ عبدالحسین تهرانی حضور داشتند فقیهی انقلابی همانند امام در عرصه انقلاب بودند و به وظیفه اجتماعی خود عمل می‌کردند و در حوزه سیاست، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مداخله می‌کردند؛ منظور از مداخله در این کلام هدایت این حوزه‌ها در محدوده شرعی است.

وی با اشاره به اقدامات شیخ عبدالحسین تهرانی، گفت: ایشان موقوفات فراوانی از قبیل وقف کتب نفیس به طلاب داشتند، ترجمان سخن امروز ایشان آن است که روش‌هایی باید برای روزگار کنونی یافت شود که بتوان آن را در جامعه اجرا کرد تا دیگر رهبری مجبور نشوند بفرمایند ما در حوزه عدالت باید از مردم و خداوند عذر خواهی کنیم.

حجت الاسلام صادقی ادامه داد: برای مثال اگر حوزه اقتصادی کشور براساس اسلام و شریعت شکل می‌گرفت ما امروز شاهد مشکلات اقتصادی نبودیم. در اسلامی سازی علوم، امروز گاهی سخنانی شنیده می‌شود که برخی از عمر خود اظهار ندامت می‌کنند اگر شما در تئوری نظری ناتوان هستید کنار بروید تا کسانی که توانایی تشخیص دارند وارد عمل شوند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه اضافه کرد: این نیست که ما اسلام را کنار چیزی قرار دهیم تا آن چیز اسلامی شود این سطح نگری چیزی غیر از مغالطه نیست. اسلامی سازی علوم مسائل بسیار پیچیده‌ای دارد که شاید ده جهت داشته باشد. کسانی که امروز احساس ندامت می‌کنند در اصل از قطار اسلامیت در حال پیاده شدن هستند.

وی فساد و فتنه را نتیجه عملی نشدن شریعت در جامعه بیان کرد و گفت: برخی به دنبال آن هستند که سکولار در جامعه اجرا شود و با شعار آزادی به دنبال منزوی کردن دین هستند./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات