۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۵۵۷۷۶۷
مدیر حوزه علمیه مازندران:

مطالبات رهبری در حوزه نباید بر روی زمین بماند

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که امروز یکی از مهمترین وظایف حوزه های علمیه تلاش در جهت تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی است، گفت: نباید مطالبات رهبری در حوزه بر روی زمین بماند بلکه باید از همه ظرفیت های موجود به منظور تحقق این مطالبات استفاده شود.
حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم طاهری

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، با اشاره به این که مدیریت استانی از سال 89 در مازندران آغاز به کار کرد، گفت: استقرار مدیریت های استانی بستری را برای رشد کمی و کیفی بسیاری از شاخص ها در مدارس علمیه استان فراهم کرد.

وی با بیان این که تا پیش از آغاز به کار مدیریت های استانی مدارس علمیه در بعد آموزشی، پژوهشی و تهذیبی مسیر کندی را دنبال می کردند، افزود: اما با استقرار مدیریت استانی و تمرکز بیشتر فعالیت های حوزوی در استان شاهد یک جهش مناسبی در برنامه های مختلف مدارس علمیه هستیم.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که یکی از دلایل مهم استقرار مدیریت های استانی نظارت مستقیم و نزدیک تر مدارس علمیه بوده است، خاطرنشان کرد: در گذشته به دلیل عدم نظارت دقیق و مستقیم بر روند برنامه های آموزشی و تهذیبی رشد مناسبی را در مدارس شاهد نبودیم.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که خروجی و ثمره مدیریت های استانی کاملاً مشهود و ملموس است، ادامه داد: در گذشته بسیاری از مدارس در مباحث آموزشی حرکت لاک پشتی داشتند که این روند امروز اصلاح شد.

استاد حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود افزود: در حال حاضر مدرسه ای نداریم که بخواهد حرکت کند آموزشی داشته باشد و همه مدارس با یک شتاب مناسبی در حال پیش روی به سوی اهداف پیش روی هستند.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که در ارزیابی صورت گرفته چه در قم و استان مجموعه فعالیت های مدارس علمیه در بخش های آموزشی، پژوهشی و تهذیبی مطلوب و قابل قبول است، تصریح کرد: البته تلاش مجموعه مدیریت استان رسیدن به نقطه مطلوب در این حوزه ها است.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که یکی از مسائل مهمی که ما در مدارس علمیه دنبال می کنیم آموزش پژوهش محور است، خاطرنشان کرد: امروز به دلیل اهمیت مسأله تحقیق و پژوهش در حوزه، مسیر آموزش پژوهش محور را در مدارس دنبال می کنیم که خروجی بسیار خوبی نیز در پی داشته است.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که چشم انداز فعالیت های آموزشی، پژوهشی و تهذیبی در مدارس علمیه استان رسیدن به یک جایگاه مطلوب و قابل استناد در سطح کشور است، تصریح کرد: به همین دلیل همه برنامه های مجموعه مدیریت را در این سه محور متمرکز کردیم تا شاهد یک تحول چشمگیر در فضای حوزوی استان باشیم.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که امروز یکی از مهم ترین وظایف حوزه های علمیه تلاش در جهت تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: نباید مطالبات رهبری در حوزه بر روی زمین بماند بلکه باید از همه ظرفیت های موجود به منظور تحقق این مطالبات استفاده شود.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با تأکید براین که همه فعالیت های ما در حوزه باید با یک چشم انداز روشن همراه باشد، تصریح کرد: نباید به گونه برنامه ریزی کنیم که پس از سال ها اجرای برنامه ها به حرکت اشتباه در مسیر قبلی اذعان کنیم.

وی یکی از مطالبات مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی از حوزه های علمیه را پیگیری بحث تحول عنوان کرد و گفت: امروز باید ببنیم در طول این سال ها چقدر توانستیم در مسیر تحقق این مطالبه مهم مقام معظم رهبری حرکت کنیم.

مدیر حوزه علمیه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که قبل از استقرار مدیریت استانی مدارس سطح عالی در استان محدود بود، گفت: خوشبختانه با پیگیری های صورت امروز بسیاری از مدارس ما در استان دارای سطوح عالی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که ارتقای سطوح علمی مدارس علمیه و همچنین برپایی درس خارج در استان ها را یکی از اقدامات مهم و مؤثر در جهت جلوگیری از هجرت طلاب به قم و مشهد دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه در گذشته بسیاری از طلاب بومی به دلیل عدم وجود امکانات لازم برای ادامه تحصیل به قم مهاجرت می کردند و منطقه از وجود طلاب و روحانیان خالی می شد.

وی با اشاره به این که امروز بسترهای لازم برای ادامه تحصیل طلاب علاقه مند و مستعد در مدارس علمیه مازندران فراهم شده است، گفت: پس از رسمی شدن یک درس خارج در استان طلاب سطح خارج نیز می توانند از این پس در این درس رسمی شرکت کنند.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که در گذشته حتی هجرت به قم به دلیل مسائل مالی برای همه امکان پذیر نبود، افزود: به همین دلیل ادامه تحصیل بسیاری از طلاب توانمند حوزه نیمه کاره رها می شد و به همین دلیل درخواست مجوز راه اندازی سطوح عالی در برخی مدارس را ارائه کردیم که مورد موافقت شورای عالی حوزه علمیه قم قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که این مدارس را در سطح استان توزیع کردیم که طلاب فارغ التحصیل سطح یک اگر توان رفتن به قم و مشهد را ندارند می توانند در سطح عالی استان ادامه تحصیل دهند، ادامه داد: در حال حاضر حدود نه مدرسه استان از سطح یک به سطح دو ارتقا پیدا کرده اند./۹۵۰/پ203/ب1

ارسال نظرات