۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۵۵۷۸۴۱
حجت الاسلام اسکندری خبر داد؛

شرکت بیش از یازده هزار طلبه خواهر در جشنواره قرآن و عترت

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خواهران از برگزاری دوازدهمین جشنواره قرآن و عترت در روز پنج‌شنبه هفدهم اسفندماه خبر داد.
اسکندری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا اسکندری معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خواهران امروز در نشست خبری دوازدهمین جشنواره سراسری قرآن و عترت حوزه‌های علمیه خواهران ضمن تبریک به‌مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) اظهار داشت: طبق روال هرساله دوازدهمین جشنواره قرآن و عترت روز پنج‌شنبه هفدهم اسفندماه برگزار می شود.

وی در ادامه تعداد شرکت‌کننده‌های جشنواره امسال را اعلام کرد و گفت: تعداد ثبت‌نامی جشنواره امسال ۱۲۶۲۷ نفر از خواهران طلبه بوده است که تعداد ۱۱۵۴۹ نفر در برنامه‌‌های مختلف اقدام و شرکت کرده‌اند.

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خواهران روند استقبال از مباحث قرآنی را رو به افزایش دانست و تأکید کرد: استقبال از مباحث قرآنی سال به سال از جهت کمی و کیفی بیشتر شده است، امسال با توجه به مباحثی در موضوعات سبک زندگی و اقتصاد مقاومتی در فراخوان‌های مرتبط با جشنواره خواهران طلبه اعلام شد، مقالات خوبی ارائه شد.

وی بخش محتوایی جشنواره را مهم خواند و تصریح کرد: بخش بسیار مهم جشنواره بحث محتوایی است که در چند بخش دنبال می‌شود و یک بخش آن مقالات ارسالی خواهران طلبه است.

حجت الاسلام‌ اسکندری افزود: تدوین مقالات ارسالی امسال نسبت به سال قبل بالای ۱۳۰درصد رشد داشته است، در سال قبل ۱۶۶ مقاله ارائه شده بود؛ ولی امسال ۳۷۷ مقاله ارائه شده است و این رشد حائز اهمیت و ارزشمند است.

وی با بیان ضرورت تبیین مفاهیم قرآنی برای جامعه گفت: مهمترین انتظار از خواهران طلبه تبیین مفاهیم قرآنی برای جامعه است که نیازمند کارهای پژوهشی و علمی است.
معاون حوزه‌های علمیه خواهران از ترجمه مقالات عربی توسط خواهران طلبه خبر داد و ابراز داشت: برای اولین بار ترجمه مقالات پژوهشی از زبان عربی به فارسی توسط خواهران طلبه انجام شد، هرچند در تعداد کم؛ اما حائز اهمیت بود.

وی رشد چشمگیر روند تدوین کتاب را امیدوار کننده دانست و بیان کرد: در بخش تدوین کتاب روند آن رشد ۳۰۰ درصدی داشته است و درحالی‌که سال قبل به ۱۱عنوان کتاب رسیده بود، امسال به ۳۱ عنوان کتاب رسیده است و یقینا این تدوین کتاب توسط خواهران طلبه نشان‌دهنده رشد علمی آنها است.

حجت الاسلام‌ اسکندری در ادامه بخش ادبی سال گذشته و امسال را مقایسه کرد و گفت: در بخش شعر، داستان و قطعات ادبی هم رشدی بالغ بر ۸۰ درصد شاهد بوده‌ایم که سال گذشته ۱۸۵ اثر و امسال حدود ۲۷۸ اثر رسیده است.

وی ادامه داد: استقبال از مطالعه کتب تفسیری هم افزایش خوبی داشته است، تعداد شرکت کننده‌های سال گذشته در رشته تفسیر ترتیبی که تفسیر نمونه برای خواهران طلبه انتخاب شده بود، ۸۰۶ نفر بود؛ اما امسال به ۱۲۹۷ نفر رسیده است.

معاون فرهنگی و‌ تبلیغی حوزه علمیه خواهران ضمن ارزیابی رشته تفسیر و مفاهیم قرآن گفت: در رشته تفسیر موضوعی که کتاب «زن در تفسیرنمونه » انتخاب شده بود، سال گذشته ۳۸۵ نفر شرکت کننده داشت که امسال به ۸۴۷ نفر رسیده است و همچنین در رشته ترجمه و مفاهیم نهج‌البلاغه که برای سطح سه و چهار پیش بینی شده بود، رشته تفسیر موضوعی اخلاق در قرآن سال قبل ۸۴۱ نفر و امسال ۱۲۵۷ نفر شرکت کرده‌اند.

وی افزود: در تفسیر المیزان ۳۷۸نفر شرکت کننده بوده است که امسال با کمی کاهش به ۳۴۱ نفر رسیده است و همچنین شرکت کننده‌های تفسیر موضوعی اخلاق در قرآن از ۳۳۳ نفر سال قبل به ۲۴۱ نفر کاهش یافته است.

حجت الاسلام‌ اسکندری در ادامه بررسی تعداد شرکت کنند‌گان در جشنواره بیان کرد: در بخش قرائت و روخوانی قرآن شرکت‌کنندگان سال قبل ۵۲۰۰ نفر بوده است که امسال به ۵۴۸۰ نفر رسیده است.

وی دلیل کاهش در بخش تفسیر ترتیبی را این‌گونه بیان کرد: در حفظ ۱۰، ۲۰ و ۳۰ جزء قرآن‌کریم به ترتیب در سال گذشته تعداد ۳۴۱، ۱۵۳ و ۱۷۲ نفر بوده است که این تعداد سال جاری به ۳۷۳، ۸۶ و ۴۲ نفر رسیده است؛ هرچند تفسیر ترتیبی کاهش داشته است اما باید توجه داشت که حفظ کل قرآن نیازمند زمان بیشتری است و از دیگر دلائل این است، خواهران طلبه‌ای که سال گذشته رتبه‌ آورده‌اند امسال نمی‌توانستند در این رشته شرکت کنند.

معاون فرهنگی و‌ تبلیغی حوزه علمیه خواهران در ادامه هدف برگزاری جشنواره قرآنی را تقویت فرهنگ قرآنی و تربیت نفوس دانست و اظهار داشت: هدف از جشنواره قرآنی تقویت فرهنگ قرآنی بین خواهران و انس آنها با قرآن است که اثر آن تربیت نفوس، رشد فکری و اخلاقی است و در مرحله بعد ایجاد بستری توسط خواهران طلبه مسلط به مبانی و مفاهیم قرآنی برای ترویج این فرهنگ قرآنی در بین جامعه است.

وی با اشاره به برنامه‌های قرآنی برای آحاد جامعه گفت: البته در بخش‌های حفظ، تدبر و آشنایی با مفاهیم قرآن برنامه‌های وسیع‌تر از این جشنواره برای آحاد جامعه در نظر گرفته شده که جشنواره هم یکی از این کارها است که هرساله برگزار می‌شود، و برنامه‌های متعددی برای بحث‌های قرآنی درمدارس مانند زمزمه‌های قرآنی در دستور کار قرار دارد که هرساله حدود ۸ هزار نفر ازخواهران در این برنامه شرکت می‌کنند.

حجت الاسلام‌ اسکندری ادامه داد: همچنین آشنایی خواهران با تفسیر قرآن و تربیت داوران قرآنی بوده است که عده‌ای از خواهران برای داوری در مسابقات قرآنی تربیت شده‌اند.

وی سیرمطالعاتی قرآن را از دیگر برنامه‌‌های حوزه علمیه خواهران عنوان کرد و گفت: علاوه بر این برنامه‌های گفته‌شده، بحث سیرمطالعاتی قرآن در ۱۲ موضوع مانند مباحث کلامی، اخلاقی و قرآنی برای خواهران پیش‌بینی شده است که در مجموع حدود ۳۲ هزار نفر در سیرمطالعاتی شرکت کرده‌اند که بخشی از آن مربوط به سیر مطالعاتی مباحث قرآنی است.

معاون فرهنگی و‌ تبلیغی حوزه علمیه خواهران به تشریح برنامه‌های سال آینده پرداخت و بیان کرد: در سال آینده مضافا بر این برنامه‌های سال جاری دو برنامه به‌صورت جدی در دستور کار قرار دارد؛ نخست ایجاد بستری برای خواهران طلبه به‌منظور حفظ سازمان‌یافته و فراگیر است که سال ۹۷ فعال شدن کل خواهران طلبه در حفظ جزء ۳۰ پیش‌بینی شده است و این برنامه در سال‌های بعد به همین روال ادامه پیدا می‌کند.

وی در ادامه افزود: نکته دیگر حفظ آیات کاربردی و مؤثر در سبک زندگی آحاد جامعه توسط خواهران طلبه است که با فراگیری آن بتوانند زمینه‌ای برای حفظ این آیات و به‌کار بستن آن توسط مردم ایجاد کنند.

حجت الاسلام‌ اسکندری در پایان با بیان این‌که بانوان جامعه پایه‌‌های اصلی زندگی هستند گفت: در بخش حفظ قرآن با توجه به ظرفیت فراگیر حوزه علمیه خواهران که قریب ۱۷۰هزار نفر است و حدود ۴۳ هزار نفر آنها مبلغه فعال خواهر است، این بنا وجود دارد که بحث حفظ قرآن مادران و بانوان جامعه را محور اصلی کار قرار داده شود؛ چراکه از پایه‌های زندگی قرآنی جامعه، انس مادران و بانوان جامعه با قرآن است که امیدواریم با برنامه‌های آینده شاهد تحقق خواسته رهبر معظم انقلاب که ۱۰میلیون حافظ است باشیم./۸۷۶/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات