۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۲
کد خبر: ۵۵۸۰۲۶

ابراز نگرانی مدیر حوزه خواهران از رخدادهای تأثر برانگیز و ضد فرهنگی در کشور

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پوراز وقوع رخدادهای ضد فرهنگی و تاثربرانگیز در کشور که با تساهل و تسامح برخی مسؤولان نیز همراه شده ابراز تاسف و نگرانی کرد.
حجت الاسلام بهجت پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور، مدیر حوزه علمیه خواهران در دوازدهمین جشنواره سراسری قرآن و عترت حوزه‌های علمیه خواهران که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، با تقدیر و تشکر از همه کسانی که در برپایی جشنواره قرآن و عترت مشارکت داشته‌اند اظهار داشت: نکته حائز اهمیت حسن انتخاب زمان برگزاری این جلسه است که در زادروز حضرت صدیقه طاهره(س) برگزار شد.

وی با انتقاد از حواشی اخیر کشور گفت: جمهوری اسلامی عزیز برپایه اخلاص، مجاهدت، پاکی، عبادت و... شکل گرفته و بعد مراجع عظام تقلید و دلسوزان مردم را از فرستادن زنان به ورزشگاه‌ها برحذر می‌دارند؛ محیطی که متاسفانه شرایط خوبی در آن حاکم نیست.

مدیر حوزه علمیه خواهران حمایت از هنجارهای اجتماعی را وظیفه همه آحاد مردم دانست و بیان کرد: وظیفه همه مسئولان و مردم است که از هنجارهای اجتماعی حمایت کنند؛ صحیح است که در اسلام اکراه وجود ندارد اما ملت عزیز ایران با اشتیاق به سمت پوشش رفته‌اند، چراکه ماهیت دینی چنان ملت مسلمان را پرورش داده است که پذیرای چنین تبلیغی شده‌‌اند.

وی از برگزاری برخی برنامه‌های هنجارشکن همچون برنامه‌های اخیرا برج میلاد انتقاد کرد و گفت: چرا برای زمین زدن این پاکدامنی و شرافت انسانی دستگاه دولت سخنی بگوید که نباید گفته شود، به بهانه جشن ولادت حضرت صدیقه در مقابل مسئولی بلندپایه با رقص و آواز دخترانه، صدای زنانه و آهنگ مهیج حیاسوزی می‌کنند و دامنه این هنجار را می‌تراشند و درآخر می‌گویند اینها که کودکانی بیش نبودند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور ضمن ابراز نگرانی از امور ضدفرهنگی گفت: اگر ارزش‌ها پایدار و امور ضد ارزشی ممنوع است، مدیران و مسئولان نقاشی متحرکی را ترویج دهند، حرام و بیّن شرعی مرتکب شده‌اند و باید به درگاه حق‌تعالی استغفار کنند، چه رسد به ترویج رقص و پایکوبی دختران در مقابل مردان، این وقایع کجا از شرافت انسانی، حیا و پاکدامنی خبر می‌دهد؛ چرا انتظار دارند مراجع نگران نشوند و حوزه‌های علمیه فریاد نزنند و چرا نگرانی خود را از این سایشی که در ارزش‌ها و هنجار در حال ایجاد است، اعلام نکنیم.

وی همچنین در ابتدای سخنان خود با تشکر از پیام آیت‌الله سبحانی بیان کرد: به طور ویژه از پیام آیت الله سبحانی تشکر می‌کنم که ما را با بیانات خود مستفیض نمودند و إن شاءالله عنایت ایشان و سایر مراجع و رهبر معظم انقلاب بر سر حوزه‌های علمیه باشد.

مدیر حوزه علمیه خواهران حضرت فاطمه(س) را الگوی حوزه عملیه خواهران دانست و اظهار داشت: حضرت زهرا(س) آرمان‌ بلندی است که حوزه علمیه خواهران در تلاش است که خود را به آن قله نزدیک کند و تمام ساختارها و برنامه‌هایی که تشکیل می‌شود برای ایفای نقش در مسیر حضرت فاطمه(س) است.

وی وظیفه حوزه‌های علمیه را اثربخشی بر جامعه دانست و گفت: حوزه‌های علمیه خواهران جریانی است وظیفه خود می‌داند اثربخش باشد؛ چراکه کسی به حوزه نیامده تا بیاموزد و بعد راهی خانه شود؛ بلکه حوزه مکانی برای آموزش و تهذیب است که نقش اثرگذار حضرت زهرا(س) را در جامعه تداوم ببخشد.

وی محدودیت در مسائل فقاهت زنان را کوتاهی از رسالت حوزوی دانست و بیان کرد: هرگونه نگاه محدود کننده زنان و خواهران در حال فقاهت و فهم دین حوزوی در جایگاه مرجعیت دینی و حل مسائل مورد نیاز زنان اتفاق بیأفتد کوتاه آمدن از وظیفه و رسالت حوزه علمیه است.

وی ضمن معرفی برخی از الگوهای ارزشمند در قرآن گفت: خدای متعال در قرآن و از طریق پیامبر عظیم الشأن و اوصیاء خود در روایات انسان‌ها را با الگوهای بسیار ارزشمند آشنا کرده و ویژگی‌‌های آنها را بیان کرده است و بیان نموده است که راه دست یابی به رضایت حق تعالی همسو بودن با این بزرگان قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با اشاره به آیه 12 سوره تحریم تأکید کرد: زن می‌تواند الگوی جامعی برای زنان و مردان مؤمن در طول تاریخ باشد، بیان آیه لِلَّذِينَ آمَنُوا است نه للمؤمنات، یعنی برای همه مؤمنان می‌تواند الگو باشد، زنی مانند آسیه که تحت سلطه فرد طغیان‌گری مانند فرعون است و دختر پاکدامنی همچون حضرت مریم(س) و شخصیت‌های دیگری که در قله‌ آنها حضرت فاطمه(س) قرار دارد الگوهای خوبی برای مؤمنین هستند.

وی با تأکید بر سه نکته از آیه 12 سوره تحریم گفت: نکته اول از این است که خداوند در آیه 12 سوره تحریم روی پاکدامنی و حیاء حضرت مریم(س) تأکید کرده است، حوزه‌های علمیه که بر پاکدامنی و حیاء تأکید دارد باید در مسیر حضرت قدم بردارد.

مدیر حوزه علمیه خواهران ادامه داد: وجود شخصیتی همچون حضرت امام(ره) نیاز به رحم پاکی دارد که این شخصیت بتواند در آن شکل بگیرد و هراندازه که در پاکدامنی کوتاهی شود به همان مقدار فرصت شکل‌گیری شخصیت‌های عظیمی همچون مرحوم امام خمینی از دست می‌رود و چه زیبا حضرت امام فرمود؛ از دامن زن مرد به معراج می‌رود.

وی ضرورت زیرساخت‌های تربیتی را نکته قابل استفاده دیگر از این آیه دانست و گفت: نکته دیگر تصدیق کلمات و کتب مرحله ای است که زیرساخت تربیتی دارد، مانند اسلام، ایمان، قنوت به‌معنای بندگی عملی و خشوع که حقیقت بندگی در چنین زیرساختی تشکیل می‌شود، زن الگوی مسلمان ظرفیت بسیار عظیمی دارد که محصول عبادت شبانه و خالصانه است و زنان مسلمان این ظرفیت را دارند.

وی در بیان نکته سومی که از آیه 12 تحریم برداشت می‌شود، گفت: از سیره حضرت اطاعت و بندگی عملی است که قرآن با تعبیر «وَكَانَتْ مِنَ الْقَانِتِينَ» از او یاد می‌کند، یعنی روش ایشان در سراسر زندگی اطاعت عملی و عبادت است، سیمای دختران مجرد و بانوان مسلمان که کمک می‌کند تا بتوانند سال‌ها خود را نگه دارند، زنی است که برای عبادات خود برنامه داشته باشد.

وی در پایان با تشریح وظایف حوزه عمیه خواهران گفت: آنچه امروز از حوزه‌های علمیه خواهران انتظار است که باید تقویت شود، فقاهت و تحصیل با کیفیت علوم است، رسالت حوزه‌های علمیه و تکلیف حوزوی در مرحله پس از تحصیل است و نباید بین مأموریت و مسئولیت خلط کرد./۸۷۶/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات