۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۵۵۸۰۹۵
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

توسعه پایدار در گرو توجه به فرهنگ است

وزیر ارشاد با اشاره به تغییر ماهوی و جدید در نوع نگاه به فرهنگ؛ تزلزل در فرهنگ را سبب عدم حصول توسعه پایدار حاصل خواند.
سید عباس صالحی وزیر ارشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه گذشته در پنجاه و دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان که در بیت آیت ‌الله موسوی جزایری برگزار شد، با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی بخشی از موضوع فرهنگ است، اظهار داشت: در صورت توجه درست به حوزه فرهنگ دیگر حوزه ها بهتر سامان می ‌یابند؛ چرا که فرهنگ، روح زندگی اجتماعی محسوب می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تغییر ماهوی و جدیدی در نوع نگاه به فرهنگ روی داده است، ابراز داشت: خرج کردن برای حوزه فرهنگ را نباید هزینه بی‌ بازگشت تلقی کرد بلکه سرمایه‌گذاری مضاعف به شمار می آید اما با تزلزل فرهنگ، توسعه پایدار حاصل نخواهد شد.

این مقام مسؤول بیان داشت: شورای فرهنگ عمومی عالی‌ ترین و وسیع‌ ترین نهاد که به حوزه فرهنگ عمومی توجه دارد و ترکیب قرارگاه حوزه فرهنگی را در استان ها دارا است.

صالحی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی ظرفیت تصمیم‌ سازی و تصمیم‌ گیری را دارد، تصریح کرد: تشکیل این شورا در استان‌ ها با حضور نماینده ولی ‌فقیه، استاندار و دبیری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، زمینه‌ های تصمیم‌سازی را مهیا می سازد؛ زیرا موضوعات قابل توجه در این حیطه، صرف فرهنگی نبوده بلکه با روح زندگی اجتماعی پیوند دارد.

وی با بیان این مسأله که در حوزه فرهنگ دینی، تعریف دینداری اجتماعی در حال تغییر است، افزود: در این پیمایش وقتی که از افراد در رابطه با این موضوع که دینداری به قلب پاک است حتی اگر فرد نمازخوان نباشد، سؤال می پرسیم، متوجه می شویم که دینداری تعریف جدیدی پیدا کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه پیمایش های صورت گرفته هشدارهای جدی و خطرناک را نشان می دهند، ادامه داد: پیمایش درباره مسأله مراجعه مردم در دین ‌فهمی به مرجعیت و علما دین نشان می ‌دهد که تشخیص خودی یا فردی در مسائل دینی رشد فوق العاده ای را نشان می دهد.

این مقام مسؤول با اشاره به خطوط قرمز دینداری عنوان کرد: خط قرمزهای دینداری ما کمتر و کمتر شده، مرجع دینداری و دامنه دینداری تغییراتی کرده و در حوزه اخلاق اجتماعی اتفاقات قابل توجهی در حال رخ دادن است که باید جدی شان گرفت.

صالحی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هشدارهای خود در زمینه های مذکور را اعلام و گفت‌وگوهایی انجام می دهد، خاطرنشان شد: براساس شورای فرهنگ عمومی استان ها می ‌توان مسیر سند توسعه استان ها و مقابله با هشدارها را پیگیری کرد و هشدارهای ما جدی بوده حجت‌ ها پایان شده و زمانه اقدام و عمل است.

وی با بیان اینکه خوزستان بایستی طلایه دار فرهنگ عمومی براساس دین داری و اخلاق اجتماعی مؤثر باشد، گفت: درباره پیشنهاد نامگذاری روزی به نام اهواز در تقویم ملی پیشنهادات ارسال شوند تا در شورای فرهنگ عمومی پیگیر شویم./۹۴۵۶/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات