۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۶
کد خبر: ۵۵۸۱۵۵

نشست گارگاهی حوزه، فضای مجازی و سواد رسانه ای برگزار شد

نشست گارگاهی حوزه، فضای مجازی و سواد رسانه ای با حضور جمعی از طلاب خواهر در مدرسه علمیه الزهرا شیروان در استان خراسان شمالی برگزار شد.
نشست فضای مجازی نشست فضای مجاززی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست گارگاهی حوزه، فضای مجازی و سواد رسانه ای عصر امروز با حضور جمعی از طلاب خواهر در مدرسه علمیه الزهرا شیروان در استان خراسان شمالی برگزار شد.

این نشست که همزمان با سالروز میلاد حضرت فاطمه الزهرا برگزار شد، کارشناس رسانه با اشاره به دغدغه های مقام معظم رهبری درباره رسانه ها گفت: از دیدگاه مقام معظم رهبری جنگ واقعی جهان پیچیده امروز، جنگ رسانه هاست و تهاجم خبری و تبلیغی و فرهنگی و اخلاقی رسانه های تحت کنترل زورمندان و زرمندان جهانی به ملت ها به ویژه ایران در اوج خود قرار دارد.

احمد عارفخانی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در جلسات مختلف  با موضوع فضای مجازی، حوزه های علمیه را مورد خطاب قرار داده اند، افزود: ایشان معتقدند ورود هوشمندانه به شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی خیلی خوب است اما باید افرادی ورود کنند که از شرایط آگاه باشندکه ورود تهاجمی یکی از راه‌های ورود به این شبکه‌هاست.

دانشجوی دکتری رشته علوم سیاسی تصریح کرد: در قرن 21 افزون بر تمرکز زدایی از روی قابلیت های فیزیکی و کار یدی و استفاده از قابلیت های فکری بر ظهور بزرگراه های اطلاعاتی، کنفرانس های ویدیویی وحقایق مجازی تاکید می شود.

معاون صدای خراسان شمالی با اشاره به اینکه سواد رسانه‌ای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ افزود: این سواد کمک می کند که چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه و یا اینکه میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد.

مدیر اسبق گروه خبر و برنامه های سیاسی رادیو معارف با بیان اینکه شبکه اجتماعی تلگرام با ردوبدل کردن روزانه 15 میلیارد پیام پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در ایران است گفت: بر اساس آمارها این شبکه اجتماعی حدود 46 میلیون عضو ایرانی دارد.

عارفخانی در ادامه با بیان اینکه آسیب های فروانی از طریق گوشی‌های هوشمند برای افراد ایجاد می شود، بیان داشت: مکان یابی، دسترسی به اطلاعات شخصی همچون شماره تلفن، عکس و فیلم های شخصی، شنود صدا و تصویر و مضرات رو حی و جسمی برخی از مواردی است که در صورت عدم آگاهی و یا استفاده بیش از حد از این گوشی ها برای استفاده کنندگان ایجاد خواهد شد.

وی افزود: وابستگی، نیاز سنجی، معیار سازی، نیاز سازی، مرحله تکنولوژی، مدیریت انسان، تسخیر افکار، عقاید و نهایتا تغییر رفتار افراد شیوهایی است که شبکه های اجتماعی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند که امروز باید نسل جوان رابا آن آشنا کرد.

عارفخانی در پایان پیشنهاداتی ازجمله قرار دادن سرفصل دروس سواد رسانه ای در حوزه های علمیه، تشکیل کارگروه های پاسخ گویی به شبهات در فضاهای مجازی، برگزاری کارگاه های سواد رسانه ای برای مبلغان، تربیت مربیان سواد رسانه ای در حوزه های علمیه، ورود مباحث فضای مجازی در دروس خارج برای حضور هوشمندانه و آگاهانه حوزه های علمیه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی عنوان کرد.

خاطر نشان می شود؛ این سلسله نشست ها به همت مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان شمالی در مدارس علمیه برگزار می شود./859/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات