۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۱
کد خبر: ۵۵۸۱۷۰
امام جمعه موقت کاشان:

تفكر از اسباب كسب معرفت و كمال است

حجت الاسلام اسلامي تبار با بيان اينكه اسلام معتقد است تفكر سبب كمال و رشد انسان می شود، گفت: يكي از اسباب كسب معرفت وكمال تفكر است و به همين دليل خداوند عرصه عالم هستي را ميدان تفكر قرار داده است.
حجت الاسلام اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني در خيابان ملامحسن فيض كاشاني برگزار شد در ادامه تفسير آيه سوم سوره مباركه رعد، گفت: خداوند در اين آيه توجه انسان را به پديده هايي عالم خلقت جلب كرده است.

وي افزود: خداوند در اين آيه مي فرمايد، ‹‹وَ هُوَ الَّذي مَدَّ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ فيها رَواسِيَ وَ أَنْهاراً وَ مِنْ کُلِّ الثَّمَراتِ جَعَلَ فيها زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهارَ إِنَّ في‏ ذلِکَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَکَّرُونَ›› زمين را به گونه اي آفريديم كه انسان بتواند زندگي كند، خاك زمين را به گونه اي قرار داديم كه ميكروب كش است و كوههاي بلند با منبع ذخيره آب و نهرها را به عنوان شبكه توزيع آب با انواع ميوه ها را قرار داديم.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت در اين آيه خداوند مي فرمايد، ‹‹إِنَّ في‏ ذلِکَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَکَّرُونَ›› اگر به عالم خلقت و طبيت تفكر كنيد مي توانيد نشانه هاي قدرت و عظمت خداوند را در آن مشاهده كنيد.

وي با اشاره به اينكه طبيعت كلاس درس و كلاس فهم است نه كلاس غفلت، افزود: برخي انسانها با وجود مشاهده بزرگي عالم خلقت و چگونگي خلقت از وجود آفريننده آن غفلت مي‌كنند كه چنين عالمي يك آفريننده اي هم دارد.

امام جمعه موقت كاشان گفت: انسان كه اين همه آيات الهي را دارد و نمونه هايي از قدرت خداوند را مشاهده مي‌كند اگر از آن درس نگيرد و علم توحيد و خداشناسي پيدا نكند عمر خود را به غفلت سپري كرده است.

حجت الاسلام اسلامي تبار با بيان اينكه اسلام معتقد است تفكر سبب كمال و رشد انسان است، بیان کرد: تمام پيشرفت هاي انسان از ابتداي تاريخ تا به امروز در سايه تفكر است و تفاوت بين  انسان و حيوان نيز در همين قدرت تفكر است كه حيوان از آن محروم است.

وي افزود: يكي از اسباب كسب معرفت و كمال تفكر است و به همين دليل خداوند عرصه عالم هستي را ميدان تفكر قرار داده است تا انسان با مشاهده عرصه عالم هستي زمين و آسمان در آن تفكر كند، ضمن اينكه وجود انسان نيز ميدان تفكر براي كسب توحيد و خدا شناسي است.

حجت الاسلام اسلامي تبار ادامه داد: خداوند تاريخ را نيز عرصه و ميدان تفكر انسان قرار داده است چرا كه تفكر در تاريخ سبب دوري از گناه است و تفكر در عالم در هستي براي ارتقای معرفت توحيدي و خداشناسي انسان است.

امام جمعه موقت كاشان ابراز کرد: يكي از علائم مكتب حق اين است كه نه تنها از آگاهي پيروان خودش ترس و هراسي ندارد، بلكه پيروان خود را براي كسب آگاهي و علم تشويق مي كند و آنها را از اينكه تفكر نمي‌كنند مذمت مي كند چرا كه يكساعت تفكر كه سبب هدايت انسان شود از 60 سال عبادت مهم تر است.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: مكتب جاهل بر عكس مكتب توحيدي كه به دنبال آگاهي و كسب علم است به دنبال اين است كه مردم نادان و جاهل باشند تا هركاري را كه دوست داشتند انجام دهند و كسي مانع آنها نباشد./1307/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات