۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۵۵۸۷۰۳
نوبخت در نشست خبری:

استیضاح وزرای دولت دوازدهم به نفع مردم و کشور نیست

سخنگوی دولت در مورد استیضاح وزرای دولت گفت: استیضاح سه وزیر به نفع ملت نیست، البته این اقدام کاملا قانونی و حق نمایندگان مجلس است ولی به نفع مردم نخواهد بود.
سخنگوی دولت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در مورد ارائه تسهیلات در اسفندماه گفت: ما تا 21 اسفندماه توانستیم در حدود 17 هزار و 474 هزار میلیارد تومان به 26 هزار و 678 بنگاه اقتصادی تسهیلات ارائه کنیم، همچنین ما مبلغی بالغ بر 33هزار و 454 میلیارد تومان از سوی خزانه دولت به طرح‌های عمرانی واگذار کردیم که همین مبلغ نسبت به سال گذشته 79درصد رشد داشته است.

وی در خصوص کسری بودجه96 نیز ادامه داد: این موضوع درست نیست، زیرا کل منابع موجود برای بودجه 96 محقق نشد، اما در مقابل سعی کردیم مصارف را هم تا حد امکان کاهش دهیم، البته برای مصارف اجتناب‌ناپذیر هزینه‌های انجام شده است و تمام تلاش خود را کردیم تا از بانک مرکزی استقراض نداشته باشیم تا کسر بودجه هم به وجود نیاید.

سخنگوی دولت درباره کسری منابع بودجه 96 تاکید کرد: در لایحه بودجه تمام تلاش ما براین است که منابع را درست و حقیقی اختصاص دهیم، به همین منظور در بودجه 96 مبلغ 319میلیارد تومان را اعلام کردیم که مجلس این میزان را افزایش داد و ما هم مخالفت خود را اعلام کردیم اما مجلس آن را به قانون تبدیل کرد و همین امر باعث شد که این میزان مبلغ محقق نشود.

نوبخت یادآور شد: البته دولت برای جلوگیری از وقوع کسری بودجه هزینه‌ها و پرداخت‌ها را هم آهسته‌تر انجام دادیم تا تمام هزینه‌ها نیز تحقق پیدا نکند و کسری بودجه رخ ندهد، در بودجه 96 ما در حدود 14درصد افزایش هزینه‌های جاری و در مقابل 79درصد رشد هزینه‌های اختصاص یافته به پروژه‌های عمرانی را داشتیم، بدین ترتیب رشد اقتصادی در نه ماه اول سال با احتساب فروش نفت 4/4درصد و بدون احتساب 7/4 درصد بوده است.

وی در مورد واریزی حقوق دستگاه‌ها نیز اعلام کرد: تا به امروز حقوق تمام دستگاه‌ها پرداخت شده است  حقوق نیروهای مسلح هم به سازمان پرداخت شده تا به تک تک افراد پرداخت شود و چنانچه سازمانی حقوق نگرفته باشد نیز به سازمان برنامه و بودجه اعلام کند تا مشکل آنها بررسی و رفع شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه در خصوص وضعیت بازار ارز نیز خاطرنشان کرد: در مورد عرضه و تقاضا ارز مشکلی وجود ندارد، حتی در برخی موارد عرضه بیشتر از تقاضا است چون صادرات نفتی و غیر نفتی ما از واردات بیشتر است، به هر حال بازار ارز امسال بنابه هر شرایطی شاهد تقاضای بیشتر از عرضه بود و همین امر نرخ را بالا برد و افزایش نرخ عده‌ای را به سوی خرید برد.

نوبخت ادامه داد: برخی اتوبوسی آدم می‌آورند تا در صف ارز بایستند تا از این طریق ریال خود را به دلار تبدیل کنند که در این صورت ارزش آن بیشتر شود اما دولت این نوید را می‌دهد که متقاضیان می‌توانند گواهی سپرده با سود 20درصد بگیرند تا ریال آنها افزایش یابد و در این صورت بازار ارز را رها کنند، چنانچه کسی سود بیشتری هم می‌خواهد ریال آن رامی‌گیریم و در پایان دوره سود آن را با دلار پرداخت می‌کنیم تا ارزش پول آنها بالا برود.

وی ابراز داشت: در مورد بازار طلا هم عده‌ای به دنبال سود طلا بودند که برای این بازار نیز صف طولانی ایجاد شد و عده‌ای به دلیل اینکه مسافر بودند و پول نیاز داشتند باز در صف ماندند که سعی شده به این افراد ارز داده شود و کسانی هم امکان استفاده از کارت در کشور مقصد داشتند از سوی بانک مرکزی کارت خود را دریافت کردند.

سخنگوی دولت بیان کرد: ما به کسانی که واقعا مسافر نباشند و نیازمند دلار نباشند ارز نخواهیم داد تا ارزش ریال حفظ شود زیرا با این عمل اقتدار ما حفظ می‌شود و این یک موضوع ملی است و نمی‌توان در این خصوص بیشتر توضیح داد.

نوبخت در خصوص تهدید به قتل سفیر ایران در لندن تصریح کرد: ما براساس کنوانسیو‌های دیپلماتیک که در سایر کشورها داریم انتظار محافظت از نمایندگان خود را داریم و در این راستا موارد لازم به این نمایندگی‌ها گفته شده است و در خصوص توئیت آقای بعیدی‌‌نژاد در این رابطه اطلاعی در دست ندارم. 

وی در مورد اظهارات رییس خبرگان رهبری در مورد فیش حقوق‌های نجومی گفت: تمامی مقامات کشوری زیر ده میلیون دریافتی حقوق دارند و سازمان اداری و استخدامی نیز به دنبال این است که سامانه‌ای برای انتشار اطلاعات حقوق‌ها منتشر کند.

رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین با اشاره به به سخنان آیت الله جنتی مبنی براینکه برخی وزارتخانه‌ها افراد غیرانقلابی دارند، خاطرنشان کرد: همه ما از پیشینه وزرای کابینه دولت دوازدهم آگاهی داریم، از سوی دیگر معاونین وزرا نیز از میان افراد با سابقه انتخاب می‌شوند و درخواست ما این است که به جای کلی گویی از مصادیق سخن گفته شود و باید در گفتار به قانون تکیه کرد.

سخنگوی دولت در مورد انتقاد آیت الله جنتی به دولت در جلسه خبرگان رهبری گفت: ایشان هرگونه انتقادی به رییس جمهور و ما دارند می‌توانند بیان کنند و حتی می‌توانند نقدها را از طریق پسر خود علی جنتی به دولت منتقل کنند.

نوبخت در مورد ادعای احمدزاده کرمانی مبنی بر اینکه در زمان تصدی‌گری بقایی اشیای سازمان میراث فرهنگی ربوده شده است، تاکید کرد: از زمان آغاز دولت هدف ما این بود که پرونده‌های مختلف را به دستگاه قضایی بسپاریم، این پرونده هم در قوه‌قضائیه موجود است امید است دستگاه قضایی با این پرونده برخورد قاطع کند.

وی با گلایه از سخنگوی قوه‌قضائیه یادآور شد: بارها سخنگوی قوه‌قضادیه اعلام کردند که در پرونده‌های این چنینی دست ما پر است اما بازهم می‌بینیم عده‌ای به راحتی و طلبکارانه سخن می‌گویند و اینکه چرا دستگاه قضاء یک اقدام قاطع انجام نمی‌دهد جای سوال است، ما خواستاریم قوه‌قضائیه بهتر عمل کند و ما به این دستگاه اطمینان کامل داریم.

سخنگوی دولت در مورد طرح استیضاح  وزرای دولت تصریح کرد: استیضاح سه وزیر به نفع ملت نیست، البته این اقدام کاملا قانونی و حق نمایندگان مجلس است ولی به نفع مردم نخواهد بود، برخی شایعه‌ها وجود دارد که دولت خواستار نارضایتی مردم است که این امر کاملا غلط است، زیرا دولت اگر وزیری را نخواهد بدون تعارف او را کنار می‌گذارد.

وی ادامه داد: در حال اگر سه وزارتخانه بدون سرپرست باشد به نفع کشور نخواهد بود، امیدواریم نمایندگان صالح ما با وجدان درست خود موضوع را بررسی کنند و سه وزیر با رای بیشتر به وزارتخانه‌های خود بازگردند.

نوبخت در خصوص خبری یکی از رسانه ها مبنی بر تقاصای خودشان به عنوان هیات رییسه حزب اعتدال و توسعه از نمایندگان برای لابی‌گری در مورد استیضاح گفت: اگر نامه‌ای از سوی بنده با این مضمون منتشر شده است می‌توانید منتشر کنید، دفتر کانون نمایندگان اعتدال و توسعه مجلس از دفتر بنده وقت خواستند تا در مورد موضوع استیضاح صحبت کنیم، تقاضا ما از همه نمایندگان این است که به تک‌تک وزرا رای بدهند ولی هیچ دعوتی از سوی من صورت نگرفته و آنقدر بنده درگیر وضعیت بودجه هستم که فرصت چنین کارهایی را ندارم.

وی در رابطه با عدم حضور رییس جمهور در جلسه علنی امروز برای دفاع از وزراء افزود: ریس جمهور در بسیاری از موارد با معاون اول خود تقسیم کار دارد و امروز هم مقرر شد آقای جهانگیری به جای ایشان در مقام مدافع از وزرا حضور پیدا کند.

سخنگوی دولت در مورد برخی تقسیم‌بندی‌های جناحی گفت: ما باید حساب جناح ها را از منافع ملی کشور جدا کنیم زیرا کسی که دولت را زیر سوال می‌برد در اصل کل نظام را زیر سوال برده و حتی قوه‌قضائیه و مجلس را هم زیر سوال می‌برد.

نوبخت در خصوص مواضع رسمی دولت نسبت به حقوق شهروندی افراد زندانی شده گفت: کسانی که با هر عنوان حتی مجرم بازداشت می‌شوند امانت محسوب می‌شوند و انتظار ما از دوستان خود این است که در حفظ جان و آبروی این افراد اهتمام بیشتر داشته باشند.

وی در پایان گفت: در این راستا هم دین اسلام و هم مسؤولان نظام هم نظر با گفته من هستند و اگر هم کم کاری در برخی موارد صورت گرفته است آقای رییس جمهور دستور دادند که با این مسائل برخورد و رسیدگی‌های لازم انجام شود./816/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات