۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۵۵۸۷۰۵
تولیت مدرسه علمیه امام صادق مطرح کرد؛

ضرورت اکرام عالمان دینی

تولیت مدرسه علمیه امام صادق(ع) با بیان اینکه عالم دینی محب اهل بیت را باید اکرام کرد، گفت: خوش اخلاقی و غیرت از ویژگی‌های پسندیده در مردان است.
سالمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام موسی سالمی تولیت مدرسه علمیه امام صادق(ع)، امروز در جلسه درس اخلاق که در همین حوزه برگزار شد، گفت: آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) همه بر اینکه در مصیبت‌های نزدیکان باید صبر کرد، و بی تابی نکرد و از پوشیدن لباس مشکی دوری کرد، تاکید دارند.

وی افزود: اما گاهی براساس همین آیات و روایات ما شاهد هستیم که برخی با ایجاد شبهه می‌گویند پس چرا شیعیان برای شهادت امام حسین(ع) مشکی پوشیده و به صورت‌های مختلف عزاداری می‌کنند.

حجت الاسلام سالمی در پاسخ به شبهه مطرح شده ابراز کرد: ما به خاطر حدیث ثقلین که گفتار پیامبراکرم(ص) است، گفتار اهل بیت(ع) را حجت الهی می‌دانیم و آنها همه برای شهادت پیامبراکرم(ص) و اهل بیت(ع) و زنده ماندن نام و اهداف آنها به ما دستور داده اند که عزاداری کنید.

تولیت مدرسه علمیه امام صادق(ع) با استناده به این آیه الهی ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا؛ اظهار داشت: خداوند در این آیه می‌فرمایند: آنچه را که پیامبراکرم(ص) به شما فرمود گوش دهید و از آنچه که شما را نهی کرد دوری کنید.

وی ادامه داد: این آیات و روایاتی که شما به آن اشاره شد همه آن‌ها عام هستند و این دستور پیامبراکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) روایات خاص و تخصیص دهنده و استثناء کننده آن روایات عام هستند.

حجت الاسلام سالمی اضافه کرد: در فقه و اصول یک اصل وجود دارد که می گوید: ما مِن عامٍ الا و قَد خُصَّ؛ هر عالمی می‌داند که هر حکم کلی می‌تواند قابل استثناء و تخصیص قرار بگیرد؛ مثلا در یک روایت می‌خوانیم هر عالم دینی را اکرام کنید و در روایت دیگر می‌خوانیم عالم دینی محب اهل بیت(ع) را اکرام کنید؛ که روایت اول عام و روایت دوم خاص است.

تولیت مدرسه علمیه امام صادق(ع) در بخش دیگر با اشاره به حدیث اخلاق، گفت: سه خصلت برای اداره منزل جزء خوش اخلاقی و صفات حمیده به شمار می‌رود از این رو امام صادق(ع) فرمودند: مرد برای اداره خانه و عیالش نیاز به سه خصلت خوش سلوکی، خرج وافر به اندازه و غیرت بر حفاظت دارد حتی اگر با طبع او مطابق نباشد./813/پ203/ب1

ارسال نظرات