۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۵۵۸۸۴۸

نخستین مرکز پژوهشی حوزه علمیه خواهران افتتاح شد

مرکز پژوهش‌های اسلامی نورالزهرا(س)، نخستین مرکز پژوهشی حوزه علمیه خواهران کشور، در قم افتتاح شد.
افتتاح مرکز پژوهشی حوزه علمیه خواهران

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم، مرکز پژوهش‌های اسلامی نورالزهرا(س)، نخستین مرکز پژوهشی حوزه علمیه خواهران کشور، در قم افتتاح شد.

در این مراسم معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، با اشاره به اهمیت کار تحقیقاتی و علمی در مکتب اهل‌بیت(ع) بیان کردند: هیچ‌کس و نهاد دیگری جز حوزه و حوزویان صلاحیت پرداختن به تحقیق و پژوهش در مکتب اهل‌بیت(ع) را ندارد و اگر حوزه این کار را نکند و دیگران انجام دهند، یقین داشته باشید که جامعه دینی را غیردینی بار خواهند آورد یا حداکثر التقاطی بار خواهد آمد.

لزوم مبارزه با تفکرات التقاطی در جامعه

وی خاطرنشان کرد: مبارزه با تفکرات التقاطی و ارائه یک چهره پاک و شفاف و متناسب با همه تغییرات زیستی بشر در عصر حاضر وظیفه حوزویان است و در این راه عرصه گسترده است و امکانات موجود هرگز پاسخگوی این نیاز نیست.

حجت‌الاسلام حصاری با تأکید بر حضور طلاب در همه عرصه‌ها بیان کرد: زمینه‌سازی تمدن نوین اسلامی امروز انبوه کارهای مطالعاتی و پژوهشی است و مدل‌سازی و الگوسازی عرصه بسیار پهناوری است، ما نباید ظرفیت عظیم خواهران دانش‌آموخته حوزوی را در این میان به‌حساب نیاوریم و فکر کنیم حوزه‌های برادران کفایت می‌کند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان قم نیز در آیین افتتاح این مراسم از ضرورت و اهداف تأسیس مراکز پژوهشی خواهران سخنرانی کرد و گفت: ‌یکی از اهداف ما در تأسیس مرکز پژوهش‌های اسلامی نورالزهرا فراهم کردن محیط پژوهشی متناسب و اختصاصی برای خواهران طلبه و بررسی و حل مسائل و چالش‌های معرفتی جامعه زنان است. این مرکز باید با عقاید انحرافی و آموزه‌های فمینیستی که خانواده‌ها را مورد هدف قرار داده‌اند مبارزه کنند.

حجت‌الاسلام‌ سید محسن صالح در ادامه با اشاره به اینکه از دیگر اهداف ما در تأسیس مراکز پژوهشی ،ارتقا و گسترش پژوهش‌های عالمانه و اجتهادی با رویکرد موضوع شناسی است، بیان کرد: پاسخگویی به مسائل مستحدثه زنان در عرصه خانواده باید در دستور کار این مرکز پژوهشی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های اسلامی نورالزهرا می‌تواند تربیت‌کننده بانوانی در تراز علمی جهان اسلام باشد، خاطرنشان کرد: کارگاه‌های علمی مسئله محور، کارگاه‌های مهارت افزایی در زمینه پژوهش بانوان طلبه، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، شناسایی خواهران پژوهش‌گر فارغ‌التحصیل حوزوی و ایجاد بانک اطلاعات از آن‌ها از اولویت‌های این مرکز است.

راه اندازی رشته های سطح ۴ در مرکز پژوهش های نورالزهرا

وی در انتها از راه‌اندازی رشته‌های سطح 4 در مرکز پژوهش‌های اسلامی نورالزهرا خبر داد و گفت: ‌این کار در راستای تبدیل کردن حوزه‌های علمیه خواهران به یک‌ نهاد مرجع در زمینه زن و خانواده است.

گفتنی است حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید صمصمام الدین قوامی، امام جمعه پردیسان نیز با اشاره به ضرورت تأسیس این چنین پژوهشگاه‌هایی ویژه بانوان گفت: تأسیس مرکز پژوهشی نورالزهرا(س) این نوید را می‌دهد که بانوان در تمدن سازی اسلامی دوشادوش مردان هستند و هرچه فهیم‌تر و آگاه‌تر باشند نسل بعدی را نیز به همان میزان آگاه‌تر تربیت خواهند کرد و به سمت آرمان‌های امام راحل (ره) پیش خواهیم رفت.

تقدیر از برگزیدگان جشنواره بانوی کرامت

گفتنی است در انتهای برنامه افتتاحیه این مرکز پژوهشی از برگزیده گان پانزدهمین جشنواره بانوی کرامت تقدیر به عمل آمد و مراسم با بازدید مسئولین از بخش های مختلف مرکز پژوهش و کتابخانه به اتمام رسید. /۹۲۴/د۱۰۳/ج

ارسال نظرات