۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۳
کد خبر: ۵۵۸۸۴۹
حجت الاسلام شرفخانی پاسخ داد؛

عوائد و نذورات امام زادگان کجا هزینه می شود؟

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف گفت: از میان عوائد و نذورات امام زادگان هیچ هزینه ای عائد دولت و حاکمیت نمی شود، بلکه در همان امام زاده و یا سایر امام زادگانی که نذوراتی ندارند، صرف می شود.
حجت الاسلام شرفخانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد شرفخانی معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه برخی رسانه های بیگانه در فضای مجازی شبهه ای مبنی بر «عوائد و نذورات امام زادگان کجا هزینه می شود؟» مطرح می کنند، گفت: این رسانه ها مطرح می کنند که نذورات امام زادگان منبع درآمدی برای دولت به شمار می رود.

وی با بیان اینکه رسانه های شبهه کننده به دنبال آن است تا با مطرح کردن اینگونه مسائل، اعتقاد مردم را نسبت به اهل بیت(ع) و خاندان ایشان کمرنگ کنند، اظهار داشت: عوائد و نذورات آستان مقدس امام زادگان در خود همان امام زاده و بقاع متبرکه صرف شده و ساختار آن هم به صورت مردمی اداره می شود.

حجت الاسلام شرفخانی خاطرنشان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه تنها به عنوان سیاست گذار، هدایت، راهبری و برنامه ریزی و همچنین نظارت و ارزیابی را بر عهده دارد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف تأکید کرد: هیأت امنایی که برای هر امام زاده گماشته می شوند، مدیریت آن مکان را هم برعهده می گیرند و سازمان تنها بر کار آن ها نظارت می کند.

وی با اشاره به اینکه عوائد و نذورات در بخش های مختلفی هزینه می شود، ابراز داشت: 40 درصد از این نذورات صرف مسائل عمرانی، توسعه و ساخت و ساز امام زاده، 20 درصد از این عوائد و نذورات صرف برنامه های فرهنگی، قرآنی و آموزشی، 30 درصد برای عرصه مدیریتی و پرداخت هزینه برق، آب، گاز و حقوق خادم و 10 درصد هم شرعاً و قانوناً به عنوان "حق التولیة" در اختیار سازمان اوقاف قرار می گیرد که از این میان هم هزینه ها به تدریج جمع آوری شده و صرف چاپ قرآن، ادعیه، مفاتیح الجنان  غیره می شود و در اختیار همان امام زاده قرار گرفته و یا صرف سایر امام زادگانی می شود که عوائد و نذوراتی ندارند.

حجت الاسلام شرفخانی با بیان اینکه در ایران حدود 8 هزار و 51 امام زاده وجود دارد، یادآور شد: از میان این تعداد، 52 درصد آن ها عوائدی ندارند و تنها 48 درصد آن ها دارای نذورات هستند که همه آن عوائد مردمی است و دولت مبلغ و یا بودجه ای برای امام زادگان در نظر نگرفته است.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف در پایان بیان کرد: از میان عوائد و نذورات امام زادگان هیچ هزینه ای عائد دولت و حاکمیت نمی شود، بلکه در همان امام زاده و یا سایر امام زادگانی که نذوراتی ندارند، صرف می شود./841/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات