۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۵۵۹۴۳۷
تولیت آستان قدس رضوی خبر داد؛

پیشرفت بیش از ۵۰ درصدی پروژه‌های زائرشهر و زائرسرای رضوی

تولیت آستان قدس رضوی گفت: اعتماد به توانایی جوانان گره‌گشای مشکلات کشور است.
تولیت آستان قدس

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از آستان نیوز، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی در مراسم سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب با بیان اینکه امسال چهاربهار را در پیش روی داریم که هر کدام از این بهارها جای شکر، حمد و سپاس فراوان به درگاه ایزد منان دارد، خاطرنشان کرد: اولین بهار ماه رجب، ماه عبادت و بندگی؛ دوم بهار زیارت در ماه رجب؛ سوم بهار طبیعت و چهارم بهار ولایت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امروز نه تنها مردم مشهد، خراسان و کشور بلکه امت اسلامی می‌خواهند نقشه راه یک سال را از لسان مقتدای خود بشنود و این بهار، جای شکرگذاری دارد.

وی اظهار کرد: موضوع توجه به زائران و تسهیل امر زیارت از اولین نکاتی بود که رهبر معظم انقلاب در منشور هفتگانه برای آستان قدس رضوی مورد تأکید قرار دادند؛ در همین راستا تلاش شد تا شرایط برای زیارت آسان آرزومند این بارگاه نورانی فراهم شود.

تشرف بیش از 600 هزار زائر زیارت اولی

وی افزود: آستان قدس رضوی با کمک دیگر نهادهای انقلاب اسلامی طی 2 سال گذشته شرایط تشرف بیش از 600 هزار زائر زیارت اولی را که یا تاکنون توفیق زیارت را نیافته بودند و یا از آخرین زیارت آنها سال‌های بسیار طولانی گذشته بود، فراهم کرد.

عضو مجلس تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: تهیه محل اسکان مناسب برای زائران کم‌درآمد حضرت رضا(ع) از دیگر اقدامات انجام شده است، پروژه احداث زائر شهر و زائر سرای رضوی در همین این راستا آغاز شد و امروز در هر دو بخش فاز اول به اتمام رسیده و مورد بهره برداری زیارت اولی‌ها قرار دارد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه انجام عملیات فاز دوم زائر شهر و زائر سرای رضوی بیش از 50 درصد پیشرفت داشته است. خاطرنشان کرد: آستان قدس رضوی در راستای تسهیل زیارت عاشقان امام علی بن موسی الرضا(ع) با کمک دیگر نهادهای انقلاب اسلامی هرآنچه در توان داشته باشد، انجام خواهد داد.

توسعه بیش از 30 هزار متر مربعی حرم مطهر

وی توسعه کالبدی بیش از 30 هزار متر مربعی حرم مطهر را از دیگر اقدامات در راستای تسهیل امر زیارت معرفی و اظهار کرد: مأموریت اصلی آستان قدس رضوی حوزه فرهنگی است و در این راستا اقدامات بسیار فراوان و ارزشمندی در حوزه درون و بیرون حرم مطهر انجام شده است.

وی گفت: بخش پاسخگویی به سؤالات شرعی حرم مطهر در حوزه‌های مختلف اعتقادی، اجتماعی و سیاسی فعال بوده و بیش از 40 درصد مراجعات به آن رشد داشته، همچنین این مرکز به جدیدترین تکنولوژی‌ها و سیستم‌های الکترونیکی مجهز شده تا بتوانند پاسخگوی نیاز مخاطبان داخل و خارج کشور باشند و همچنین برگزاری حلقه‌های معرفتی حرم مطهر بیش از 45 درصد رشد داشته است.

حجت الاسلام و المسلمین رییسی با بیان اینکه در آستان قدس رضوی تلاش شده بخش‌های مختلف فرهنگی و ادبی از شعر و ادبیات گرفته تا هنر معماری مورد توجه قرار بگیرد. عنوان کرد: به لطف پروردگار متعال و عنایت حضرت رضا(ع) امور تبلیغی و فرهنگی در آستان قدس رضوی رشد بسیار قابل توجهی یافته است، اما به هیچ عنوان به این میزان قانع نخواهیم بود زیرا این جایگاه ملجعی برای محبان اهل بیت(ع) در سراسر عالم است.

تشکیل اتحادیه فعالان حوزه هنر اسلامی

وی اضافه کرد: اتحادیه‌ای برای فعالان حوزه معماری و هنر اسلامی در آستان قدس رضوی تشکیل شده تا به‌صورت فراگیر بستری برای توسعه و پیشرفت هنر فاخر اسلامی فراهم شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: رواقی در حرم مطهر ویژه شاعران به نام  «دعبل» اختصاص داده شده و بیش از 150 شاعر ارزشمند و از رویش‌های انقلاب با هدف رشد و توسعه هنر فاخر گرد هم‌ آمده‌اند.

وی گفت: در حوزه خانواده نیز اقدامات فراوانی انجام شد، همچنین در بخش جوانان تشکل‌های جوانان رضوی با تشکل‌های فرهیختگان سراسر کشور مرتبط شده تا بستری برای بالندگی و شکوفایی آنها باشد.

تشکیل دفتر پژوهشی آستان قدس در حوزه علمیه قم

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: دفتر پژوهشی توسط آستان قدس رضوی در حوزه علمیه قم فعال شده و بسیار از پژوهشگران و مؤسسات پژوهشی با این دفتر مرتبط هستند، هدف از تشکیل این دفتر ایجاد همگرایی و انسجام در کار فرهنگی، علمی و اندیشه‌ای با ایجاد پیوند میان حوزه علمیه قم و خراسان است.

وی بیان کرد: مشهد مقدس با وجود عالم آل محمد(ص)، حوزه علمیه کهن و دانشگاه‌های فعال و فرهخیتگان، اساتید و نیروهای ارزشمند می‌تواند چشم اندازی روشن در حوزه علم و دانش داشته باشد و به مرجعیت علمی جهان اسلام مبدل شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تفاوت امداد رسانی آستان قدس رضوی با سایر نهادهای امدادرسان در ارائه خدمت به نیازمندان و مستمندان است، در همین راستا طرح توسعه خادم، خدمت و مخدوم در این آستان مقدس اجرایی شده است.

ثبت‌نام بیش از 70 هزار نفر در طرح خادم، خدمت و مخدوم

وی افزود: به برکت نام حضرت رضا(ع) می‌توان هزاران خدمت در بخش‌های مختلف به نیازمندان و مستمندان سراسر کشور ارائه کرد؛ امروز بیش از 70 هزار نفر در حرفه‌ها و مشاغل مختلف درخواست خدمت خود را در قالب طرح خدمت، خادم و مخدوم به آستان قدس رضوی را ارائه کرده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین رییسی گفت: در سال گذشته بیش از 9 هزار مبلغ دینی به مناطق مختلف کشور به‌ویژه استان‌ها و شهرهای موقوفه‌دار اعزام شده‌اند.

وی اظهار کرد: رویکرد خدمت رسانی آستان قدس رضوی به نیازمندان و محرومان فراهم آوردن شرایط اشتغال، کارآفرینی و توانمندسازی آنهاست، به میزان توان و امکانات با توجه به تأکیدات و رهنمودهای مقام معظم رهبری تلاش خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه آستان قدس رضوی در سال جاری بیش از 1000 اشتغال پایدار را ایجاد کرده است. گفت: با فعال کردن بخش‌های ساخت و ساز در آستان قدس بیش از 1500 اشتغال مستقیم و غیر مستقیم فعال شده است.

اعزام بیش از 2300 گروه جهادگر رضوی به مناطق محروم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: ما معتقدیم بدون نگاه به دستان بیگانان و با اعتماد به توانایی جوانان این مرز و بوم می‌توان بسیاری از مشکلات و گره‌ها را در کشور گشود.

حجت الاسلام و المسلمین رییسی گفت: تجربه و تاریخ انقلاب اسلامی نشان داده هرکجا کار به مردم واگذار شده، آنجا عرصه نوآوری، شکوفایی و پیشرفت کشور بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 2300 گروه جهادگر رضوی در سال 96 در بخش‌های مختلف از جمله عمرانی، پزشکی، فرهنگی و ... با محوریت دانشجویان به مناطق محروم سراسر کشور اعزام شده که منشا خدمات و برکات فراوانی برای محرومان و نیازمندان شدند./934/د۱۰۳/ب۲

ارسال نظرات