۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۵۵۹۵۱۲
وزیر امور اقتصادی و دارایی تشریح کرد؛

اقدامات راهبردی وزارت اقتصاد در راستای تحقق شعار سال

وزیر اقتصاد از تدوین برنامه تحقق شعار سال حمایت از کالای ایرانی در این وزارتخانه خبر داد و ۶ راهبرد آن را اعلام کرد.
کرباسیان وزیر اقتصاد

به گزارش خبرگزاری رسا، مسعود کرباسيان در پاسخ به اين پرسش که وزارت امور اقتصادي و دارايي براي محقق شدن شعار امسال حمايت از کالاي ايراني چه برنامه اي را مد نظر قرار داده است، اظهار داشت: در چند روز گذشته فرصت مناسبي براي بررسي چگونگي اجراي اين شعار فراهم شد و امروز که اولين روز کاري است اين دستور کار را دنبال مي کنيم.

وي با بيان اينکه، بايد در زمينه مالياتي به حمايت از توليد داخلي توجه کنيم و دريافت ماليات از افرادي که غير توليد کننده داخلي هستند را تغيير دهيم، افزود: از سال گذشته جلوگيري از فرار مالياتي را دنبال کرده ايم.

وزير امور اقتصادي و دارايي تصريح کرد: در سيستم بانکي نيز بايد جهت گيري به سمت توليد داخلي باشد به نحوي که با نرخ سود هاي ترجيحي که زمينه اشتغال را فراهم مي کند به بخش توليد کمک کنيم.

کرباسيان ديگر راهبرد اين وزارتخانه را حمايت از صادرات و ارائه تخفيفات لازم براي واردات مواد اوليه در گمرک اعلام کرد و اظهارداشت: همچنين بايد زمينه کاهش تشريفات گمرکي و بهبود ارائه ضمانت نامه ها را فراهم کنيم.

در زمينه برخورد با قاچاق غير رسمي سامانه اي ايجاد شده که به شناسايي قاچاق کمک کند و مي توان اين رابطه را ايجاد کرد که آیا با جنبه هاي حمايتي وارد شده است یا نه؟!

وي گفت: در زمينه برخورد با قاچاق غير رسمي نيز سامانه اي را ايجاد کرده ايم که به شناسايي قاچاق کمک مي کند و مي توانيم اين رابطه را ايجاد کنيم که آيا اين کالا به صورت قاچاق يا با جنبه هاي حمايتي وارد شده است.

کرباسيان با بيان اينکه، همچنين بايد بازار سرمايه را براي توليد داخل فعال کنيم، اظهار داشت: عمده تامين منابع مالي به سمت سيستم بانکي رفته در حالي که بازار سرمايه مي تواند اين امر را فراهم کند اما هم اکنون بازار سرمايه نقش فعالي در اين زمينه ندارد.

وزير امور اقتصادي و دارايي خاطر نشان کرد: در زمينه سرمايه گذاري نيز بايد سرمايه گذاري داخلي را مد نظر قرار دهيم و سرمايه گذاران خارجي به جاي صادرات به سرمايه گذاري مشترک توجه کنند.

به گفته کرباسيان، تمامي بخش هاي وزارت امور اقتصادی و دارايي بايد درگير اين موضوع باشند و اين امر را در دستور کار خود قرار دهند.

وي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در خصوص راه اندازي سامانه اي در گمرک براي جلوگيري از قاچاق ادامه داد: فرمايشات مقام معظم رهبري هم راهگشا بود و هم ايجاد انگيره براي ادامه اين روند کرد و من به سهم خودم و وزارت اموراقتصادي و دارايي و گمرک از مقام معظم رهبري تشکر مي کنم که با اين بيانات انگيزه ما را صد چندان کردند که شخصا موارد را دنبال کنم زيرا به لحاظ مسئوليتم بايد کار به گمرک واگذار مي شد اما هم اکنون وظيفه خود مي دانم که اين کار را دنبال کنم.

کرباسيان با بيان اينکه، براي حمايت از توليد داخلي بايد قوانين را به نفع توليدکنندگان تغيير دهيم، تصريح کرد: قدرداني رهبري به ما انگيزه مضاعف براي ادامه کار داد.

وي گفت: فرمايشات مقام معظم رهبري براي سال جاري ناظر به فراگيري کلي براي همه زمينه ها است زيرا بحث حمايت از کالاي ايراني مربوط به شخص خاص نيست و توليد کننده، مصرف کننده و ساير موارد بايد اين امر را از وظايف خود بدانند ضمن اينکه ايشان فرمودند که اگر مصرف کننده بداند کالايي قاچاق است نبايد آن را خريداري کند./۱۳۲۳/د۱۰۳/ق

ارسال نظرات