۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۵۵۹۵۷۵
فلاحتی در گفت‌وگو با رسا:

اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شد امروز با فشار اقتصادی مواجه نبودیم

عضو کمیسیون آموزش مجلس شعار امسال را در راستای اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: اگر اقتصاد مقاومتی اجرایی می‌شد امروز با تورم، رکود و فشارهای اقتصادی و معضل بیکاری در کشور مواجه نبودیم.
فلاحتی

فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در گفت‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به نامگذاری سال ۹۷ به سال حمایت از کالای ایرانی از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: شعار «حمایت از کالای ایرانی» که رهبر معظم انقلاب برای سال 97 انتخاب کردند در واقع استمرار شعار اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: متاسفانه دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور موفقیتی کسب نکرد، اگر اقتصاد مقاومتی اجرایی می‌شد امروز با تورم، رکود و فشارهای اقتصادی و معضل بیکاری در کشور مواجه نبودیم.

فلاحتی در ادامه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب برای برون رفت از مشکلات اقتصادی شعار امسال را روشن‌تر و واضح‌تر از شعارهای گذشته انتخاب کردند، اظهار داشت: معظم له در گذشته نیز توجه به پتانسیل‌های داخلی و اقتصاد برون‌زا با محوریت تعامل جهانی را مورد تاکید قرار دادند و این نکته در شعار امسال متجلی است به این معنا که حمایت از کالای ایرانی یکی از اقتضائات اقتصاد مقاومتی است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه همه دستگاه‌های اجرایی به خصوص دولت در تحقق و اجرایی شدن شعار سال نقش اول را ایفا می‌کنند و پس از آن مهمترین نقش متعلق به مردم است، عنوان کرد: اگر یک طرف قضیه تولید داخلی با محوریت کیفیت و مرغوبیت مطرح است در طرف دیگر مردم هستند که اگر در مصرف کالای داخلی اهتمام ورزند معضل بیکاری و تورم حل خواهد شد.

وی دیگر عامل موثر در حمایت از کالای ایرانی را مبارزه با قاچاق کالا بیان کرد و گفت: از آنجایی که کالای قاچاق از مسیر رسمی و گمرک عبور نمی‌کند، از کانالهای غیر رسمی وارد کشور می‌شود و عوارض گمرکی پرداخت نمی‌کند طبیعی است که با قیمتی ارزان‌تر به دست مردم می‌رسد، مسؤولان باید به صورت جدی جلوی قاچاق کالا را بگیرند، ما در مجلس بارها این موضوع را بررسی و از وزرای مربوطه سوال کردیم.

فلاحتی ادامه داد: متاسفانه در بحث قاچاق بیشترین نقص از گمرکات و سیستم اداری و دولتی است، البته ما نمی‌گوییم که این اشکال عامدانه است شاید علت این نقیصه خلا سازمانی یا قانونی باشد، به هر حال اشکال کار هر جا که هست باید شناسایی و رفع شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: مبارزه با قاچاق کالا، افزایش مرغوبیت کالای داخلی و در کنار آنها بحث فرهنگ‌سازی و ترویج مصرف کالای داخلی زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی را فراهم می‌کند، امروزه بسیاری از کالاهای ایرانی در خانه مردم وجود دارد و این باعث افتخار است اما متاسفانه بسیاری از کالاها مانند خودروی داخلی از کیفیت و ایمنی مناسبی برخوردار نیستند و مردم رغبتی به استفاده از آن ندارند.

وی درباره بازارهای خارجی ایران، اظهار داشت: نکته دیگری که لازم است مسؤولان در راستای حمایت از کالای ایرانی به آن توجه کنند، بازارهای خارجی است، خوشبختانه ما با 15 کشور پرجمعیت و توانمند همسایه هستیم و بازارهای وسیعی در اطراف ایران وجود دارند، صادرات محصول ایرانی به کشورهای خارجی به خصوص کشورهای همسایه‌ نیاز به تعامل جدی دارد که امیدواریم در سال 97 تعاملات موثری ایجاد شود و عملکرد مسؤولان تنها به نصب بنر و تشکیل جلسات ساختگی منتهی نشود، امیدواریم در پایان سال 97 دولت گزارش ملموسی از حمایت از کالای ایرانی ارائه کند که مردم و به خصوص کارگران شیرینی آن در کام خود احساس کنند.

فلاحتی درباره نقش مردم در محقق ساختن شعار سال، گفت: مردم هیچ وقت در خرید کالای ایرانی مشکلی نداشتند و امروز نیز ندارند، کسی نمی‌تواند از مردم بخواهد جنس بی‌کیفیت را بخرند از این رو تنها می‌توان مردم را به خرید کالای باکیفیت و مرغوب مناسب ترغیب و تشویق کرد الحمدالله بسیاری از تولیدات داخلی باکیفیت و مناسب هستند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید براینکه تولید کنندگان موظف هستند کالای باکیفیت تولید کنند، خاطرنشان کرد: مسؤولان نیز وظیفه دارند از تولید کنندگان حمایت و در جهت رفع موانع تولید تلاش کنند، الحمدلله ما در رفع موانع تولید نیز خلا قانونی نداریم، چهار سال قبل مجلس شورای اسلامی قانونی را در موضوع رفع موانع تولید با تبصره‌های متعدد به تصویب رساندند که اگر دولت قوانین موجود را به خوبی اجرا کند بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد./813/ت۳۰۲/ق

ارسال نظرات