امام جواد در یک جلسه چطور به سی هزار سؤال پاسخ دادند
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین استاد عابدی به یک شبهه درباره چگونگی پاسخ امام جواد به بیش از سی هزار پرسش در یک جلسه جواب داد.
در روایات آمده است که امام جواد (ع) در یک جلسه 30 هزار مسأله را پاسخ دادند، این روایات مورد سوال و بلکه اعتراض واقع شده. بعضی گفته اند: 30 هزار مساله را در یک جلسه نمی توان مطرح نمود تا چه رسد به جواب دادن.
در روایات فراوانی آمده است که حضرت امام جواد علیه السلام در یک جلسه 30 هزار مسأله را پاسخ دادند(اختصاص، ص 2) فهم این روایات برای عده ای مشکل شده و مورد سوال و بلکه اعتراض واقع شده است. بعضی گفته اند: 30 هزار مساله را در یک جلسه نمی توان مطرح نمود تا چه رسد به جواب دادن. و بعضی گفته اند اگر هر سوال و جواب به اندازه یک سطر باشد 30 هزار سوال و جواب باندازه 3 ختم قرآن می شود و این چگونه در یک جلسه انجام شده است.
برای پاسخ دادن به این سوال، سوالات و جواب امام جواد علیه السلام را می آوریم:
وقتی مامون تصمیم گرفت دختر خود را به ازدواج امام جواد علیه السلام درآورد برای آنکه شخصیت علمی امام را به اطرافیان خود نشان دهد، یحیی بن اکثم را نزد امام فرستاد و از او خواست چند مساله مشکل فقهی از امام سوال کند، شاید امام در پاسخ آنها درمانده شود.
یحیی بن اکثم از امام سوال کرد اگر مُحرِم صید را بکشد چه حکمی دارد؟
امام جواد علیه السلام در پاسخ فرمود:
آیا مُحرمی که شکار کرده در حَرم بوده یا خارج حرم.
در هر دو صورت آیا عالِم بوده یا جاهل
و در هر دو صورت عامِد بوده یا غیر عمد.
و در همه صورتها آیا عبد بوده یا آزاد،
صغیر بوده یا کبیر؟
دفعه اول بوده یا مکرر
از کار خود پشیمان شده یا خیر
در شب بوده یا روز
در حج بوده یا عمره
علنی بوده یا مخفی
توانگر بوده یا فقیر بوده؟
کفاره را دارد یا خیر
شکار را کشته است یا خیر بلکه تنها آنرا گرفته و یا تنها راهنمایی به آن کرده است؟
شکار، شکار بزرگ بوده یا خیر، - به عبارت دیگر شکار تخم پرنده بوده یا جوجه یا کبوتر، یا شترمرغ یا روباه یا آهو یا گاو و یا الاغ بوده است-؟
شکار اهلی یا وحشی بوده است؟.
(2 بتوان 15) 32768 = 2×2×2×2×2×2×2×2×2×2×2×2×2×2×2
بنابر این مجموعه صورتهای مساله حدود 32 هزار فرض می شود.
و امام حکم آنها را نیز فرمود:
اگر مُحرم صید را در بیرون حرم بکشد و آن صید از پرندگان بزرگ باشد کفاره آن یک گوسفند است و اگر در حرم باشد کفاره آن مضاف است.
و اگر جوجه ای را بیرون حرم صید کند کفاره آن شتر است و اگر در حرم بوده علاوه بر آن قیمت جوجه را نیز باید بدهد.
اگر حیوان وحشی یا شتر مرغ را شکار کند باید شتر بدهد و اگر نتوانست باید شصت فقیر را اطعام دهد وگرنه هیجده روز روزه بگیرد.
اگر شکار گاو باشد باید یک گاو به عنوان کفاره دهد و اگر نتوانست باید 30 فقیر را اطعام داده وگرنه 19 روز روزه بگیرد.
و اگر آهویی یا روباهی شکار کند باید یک گوسفند دهد
و اگر در حرم بوده باید قیمت آنرا نیز بدهد.
و اگر کبوتری را شکار کرد باید یک درهم صدقه دهد
و اگر جوجه ای را شکار کرد نصف درهم و اگر تخم پرنده ای را شکار کرد ربع درهم دهد.
در تمام موارد فوق اگر جاهل بود چیزی به عهده او نیست و گناه نکرده ولی در بحث شکار کفاره وجود دارد حتی گرچه جاهل باشد یا عالم و فرقی نمی کند خطا باشد یا عمد.
کفاره عبد بر عهده مولای اوست.
و کفاره ای بر طفل صغیر نیست.
کسی که برای دفعه دوم شکار کند کفاره نداشته و در آخرت عذاب می بیند.
کسی که خودش شکار نکرده و تنها راهنمایی برآن کرده باید فدیه دهد.
کسی که اصرار بر کار خود دارد علاوه بر کفاره، عقوبت اخروی دارد. ولی اگر پشیمان شود عقاب ندارد.
اگر در شب از روی خطا پرنده ای را بکشد کفاره ندارد مگر آنکه تعمد داشته باشد که در اینصورت شب یا روز بودن تفاوتی ندارد.
در همه این صورتها اگر در احرام حج بوده باید کفاره را در منی ذبح کند و اگر در احرام عمره بوده باید آنرا در مکه ذبح کند.
آنچه ذکر شد مجموع 32 هزار سوال با پاسخ آنها بود که امام جواد علیه السلام در یک مجلس جواب داده است./۹۲۴/د۱۰۳/ج