۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۵۶۰۶۹۴
لاریجانی:

کمیته ای برای رصد بازار ارز در بانک مرکزی تشکیل شود

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تشکیل دولت ها برای این است که زندگی مردم قابل پیش بینی باشد خطاب به سیف گفت: باید کمیته ای برای رصد بازار ارز دربانک مرکزی تشکیل شود.
علی لاریجانی

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی امروز سه‌شنبه ۲۱ فروردین در صحن علنی پارلمان پس از اظهارات رییس بانک مرکزی و نمایندگان مجلس درباره وضعیت بازار ارز، اظهار کرد: ارز موضوع بسیار مهمی بود که در چند ماه اخیر مستمرا نمایندگان در مجلس و کمیسیون‌ها درباره آن اظهارنظر کردند و نگران بودند که نگرانی‌شان کاملا بجا بود.

وی ادامه داد: رییس بانک مرکزی تحلیلی را ارائه کرد که رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هم آن را تأیید کرد که مبنی بر این بود که منابع ارزی ما بسیار بیشتر از مصارف‌مان است؛ پس در مدیریت کار اشکالاتی وجود دارد که باید حل شود.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینکه شرایط ملتهب شود و مجلس نگران شود و در نتیجه جلسه کمیسیون بگذارد و از دولت بخواهد که سریع تصمیم بگیرد، چاره کار نیست، چراکه امروز آقای سیف گفت ما این تصمیمات را گرفتیم که این تصمیمات قطعا شرایط را تعدیل می‌کند، اما باید زودتر تصمیم می‌گرفتید.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تشکیل دولت‌ها برای این است که زندگی برای مردم قابل‌پیش‌بینی باشد، گفت:اقای سیف  از این به بعد وقتی تصمیمی می‌گیرید، موضوع را با جدیت دنبال کنید. همچنین کمیته‌ای تشکیل دهید که مسائل را رصد کرده و ریزه‌کاری‌ها را پیش‌بینی کند.

لاریجانی همچنین با اشاره به بحث سپرده ارزی گفت: موضوعی که آقای پورابراهیمی در ارتباط با سپرده ارزی مطرح کرد، قبول دارم. دولت در سال ۹۰ این کار را انجام داد اما چون درست اجرایی نشد، مردم اعتمادی به این تصمیم‌ها ندارند. اگر لازم است این کار را در بانک مرکزی انجام داده و بحث سپرده ارزی را با سود متعارف ارزی یا معادل ریالی اجرایی کنید.

وی از رییس کل بانک مرکزی خواست که در مورد صندوق ذخیره طلا فکری کند و در ادامه گفت: این مسأله یکی از موضوع‌هایی است که باید از قبل راجع به آن فکر کنیم. همچنین لازم است هر ۲ تا ۳ ماه یکبار گزارشی از تراز ارزی به مجلس ارائه دهد.

لاریجانی در مورد تعداد صرافی‌ها نیز گفت: اگر این موضوع را کنترل نکنید، شبیه به بحث موسسات مالی و اعتباری می‌شود؛ چرا که اگر نیاز ارزی کشور را تامین کنید، احتیاجی به این تعداد صرافی در کشور نیست.

وی  خاطرنشان کرد: در قانون بودجه واردات برخی اقلام همچون دارو با ارز مبادله‌ای پیش‌بینی شده که باید شرایطی به‌وجود بیاید که با ارز ۴۲۰۰ تومان مبادله شوند و اگر هم نیاز است که مابه‌التفاوتی به آن اختصاص دهید که مشکلی ایجاد نشود.

وی گفت: تعدادی از افراد با ارز مبادله‌ای جنس وارد کردند و وقتی شما نرخ ۴۲۰۰ تومان را تعیین کنید، لازم است تمهیداتی برای آن‌ها درنظر بگیرید که مشکلی برای آن‌ها به وجود نیاید.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: اگر نیاز به اصلاح قانون دارد، لازم است هرچه سریع‌تر پیشنهادهایی را در قالب لایحه به هرچه سریع‌تر به مجلس ارائه دهید. در واقع مجموعه بسته‌ای را که می‌خواهید اجرایی کنید، یک‌جا و در قالب لایحه به مجلس ارائه دهید./۸۵۶/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات