۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۵۶۰۷۷۵
یادداشت؛

"ظن" یا "زن"

بیشتر مردم هنگامی که یک زن خواب و یا رؤیای خود را بازگو می کند در جواب او می‌گویند «خواب زن چپ است».
تعبیر خواب فرهنگ عمومی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، چتر رؤیا بر سر همه انسان‌ها برافراشته شده و غالبا در آینده نزدیک یا دور تعبیر آن را در واقعیت درک کرده اند.

رؤیا و خواب به چند بخش تقسیم می‌شود؛ رویایی صادقه که بشارتی از جانب خداوند برای بنده مومن است. خواب باطله: القایی از طرف شیطان برای محزون ساختن انسان است. رؤیای نفس: این نوع خواب تصورات کارها و افکار و گفت‌وگوهای مکرر فرد، در طول روز است که در غالب رؤیا شکل می‌گیرد و هیچ تعبیری ندارد.

خواب قرآنی

حضرت ابراهیم(ع) مکرر خواب می دید که باید فرزندش، اسماعیل(ع) را ذبح کند و از تکرار این خواب اطمینان پیدا کرد دستوری از جانب خداوند است و باید آن را در واقعیت اجرا کند فرزند مطیع خود را از این تصمیم مطلع کرد اسماعیل جواب می‌گوید: پدر جان آنچه به تو فرمان داده شده عملی کن و من تسلیم محض امر خداوند هستم. موعد ذبح فرزند فرا رسید. اسماعیل در قتلگاه به پدر جمله ای می گوید که هرگز گوش تاریخ چنین جمله ای نشنیده و دیگر تکرار نمی‌شود( پدرجان صورتم را با دستمال ببند و پاهایم را نیز محکم ببند تا رَحم پدری تو را نگیرد)هنگام ذبح فرزند کارد گلو را نمی‌بُرد چرا که اراده خداوند بر نبُریدن بود جبریل با قوچی نازل شد و ابراهیمآن را ذبح کرد. ابراهیم در آزمایش الهی که در قالب رویای صادقه به او الهام شده بود سربلند خارج شد. وحی نازل شد ای ابراهیم (قَدْصَدَّقْتَ اَلرُّؤْيٰا) تو خواب را راست دیدی و به فرمان پروردگارت جامه عمل پوشاندی.

خواب ام فضل

ام فضل، همسر عباس عموی پیامبر خدا(ص) خوابی را می بیند که باعث حزن و اندوه او می‌شود، نزد رسول خدا(ص) می رود تا تعبیر خواب خود را از زبان مطهرش بشنود و خواب را این گونه بیان می کند: در رؤیا دیدم عضوی از اعضای بدن شما در خانه من قرار گرفته است. پیامبر اکرم(ص) فرمود: تعبیر خواب تو این است که دخترم فاطمه فرزندی به دنیا می آورد که در کنار فرزند شیرخوار تو به او شیر می دهی دیری نپاید که فاطمه(س) امام حسین(ع) را بدنیا آورد و ام فضل به او شیر داد.

 خواب هیچ زنی تعبیر ندارد!

بیشتر مردم هنگامی که یک زن خواب و یا رؤیای خود را بازگو می کند در جواب او می‌گویند «خواب زن چپ است» یعنی تعبیر آن عکس واقعیت خواب وی است، بدین معنا اگر زن در خواب دید کسی ازدواج می کند تعبیر آن در واقعیت این است فردی که ازدواج کرده می میرد. بزرگ‌ترین اجحافی که در حق زن می توان روا داشت اینکه بگویی «خواب زن چپ است.»

این یک باور نادرست و کاملا اشتباه است. و هیچ دلیل شرعی و عقلی و نقلی ندارد. فرقی میان خواب زن و مرد نیست.

منشأ این دیدگاه غلط از تلفظ واژه عربی «ظن» است که به معنای «گمان» است. خوابی را که در قسم سوم از اقسام سه گانه خواب در اول بحث آوردیم و نام آن را   «رویای نفس »گذاشیم و در تعریف آن گفتیم این نوع از خواب زاییده در گیری های ذهنی و فکری و یا حتی گفتاری روزانه فرد است. از بس که فرد یا افراد در مورد موضوعی یا اتفاقی بحث و یا فکر کرده آن موضوع و اتفاق به صورت رؤیا در خواب او نقش می بندد که به آن نیز «خواب ظن» می گویند که چپ است یعنی تعبیری ندارد با توجه به این مقدمه باید گفت در فارسی کلمه «ظن» به صورت «زن»  تلفظ می‌شود؛ از این رو مردم گمان کردند خواب زن چپ است در حالی که خواب ظن چپ است و هیچ تعبیری ندارد نه خواب زن.

ام فضل خواب خود را برای رسول خدا(ص) نقل می کند حضرت(ص) چنین سخنی که مردم متأسفانه در جواب تعبیر خواب یک خانم می گویند نفرمود بلکه آن را تعبیر کرده و در واقعیت اتفاق افتاد.

دو فردی که یک خواب دیدند

ممکن است دو نفر یک خواب را مشاهده کنند تعبیرکننده خواب نباید یک تعبیر به آن دو نفر بگوید چرا که حرفه و شغل افراد در تعبیر خواب آنها مؤثر است و باید آن را در نظر داشته باشد. از باب نمونه: شیر نوشیدن در خواب نشانه منفعت است؛ از این رو اگر یک بازاری و کسبه خواب ببیند از کاسه‌ای شیر می‌نوشد حکایت از کسب مال دارد و همین خواب را دانش پژوه و طالب علم ببیند دلالت بر تحصیل علم و دانش خواهد داشت./۸۴۱/پ۲۰۰/س

حجت الاسلام سید تقی نوری، نویسنده حوزوی

پی نوشت

آیات 102 الی 107 سوره مبارکه صافات

کتاب زندگانی امام حسین ص 4

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
باسلام عالی بود
1
0
مریم تقوایی
Iran, Islamic Republic of
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۲
عالی بود تا حالا نشنیده بودم.تشکر
0
0