۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۵۶۰۹۸۳
استاد حوزه و دانشگاه:

اعمال عبادی تجلی عبودیت انسان است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: اعمال عبادی تجلی عبودیت انسان است، هر چه انسان با خداوند هماهنگی درونی بیشتری داشته باشد در اطاعت از دستورات او کامل‌تر است.
حجت‌الاسلام ابوالقاسمی محقق و پژوهشگر قرآن و حدیث

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمود ابوالقاسمی پژوهشگر علوم قرآنی و استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در مراسم عزاداری حضرت امام موسی بن جعفر(ع) که در مسجد الزهرا(س) برگزار شد، در تبین مساله بندگی الهی، اظهار داشت: پروردگار عالم در آیه 56 سوره ذاریات می‌فرمایند که ما جن و انس را خلق نکردیم مگر اینکه بندگی خدا کنند.

حجت الاسلام ابوالقاسمی در تبیین تفاوت عبودیت و عبادت، ابراز کرد: همه اعمال عبادی تجلی عبودیت انسان است، هر چه انسان با خداوند هماهنگی درونی بیشتری داشته باشد در اطاعت از دستورات او کامل‌تر است، برخی فقط در حد نماز واجب یا روزه با خدا هماهنگ می‌شوند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: عبادت هدف نیست بلکه دستور الهی و وسیله رسیدن به عبودیت و بندگی است، وقتی گفته می‌شود به میزانی که در نماز حضور قلب داری از شما قبول می‌شود یعنی به همان میزان به عبودیت و بندگی الهی نزدیک شدید.

این پژوهشگر قرآنی بیان داشت: اطاعت و بندگی الهی درون ما را نشان می‌دهد به هر میزان که عبودیت و بندگی داشته باشیم به همان میزان از ظلمات یعنی معصیت و گناه فاصله می‌گیریم و به عبادت الهی که همان نور است توجه می‌کنیم.

حجت الاسلام ابوالقاسمی افزود: نمازهای واجب برای اعلام حضور در مسیر بندگی و عبودیت الهی است، که برخی آن را افزایش داده نماز شب نیز می‌خوانند یعنی حتی در مستحبات نیز مطیع و هماهنگی درونی با خداوند دارند.

وی خاطرنشان کرد: کسی که عبودیت یا هماهنگی درونی با خداوند را دارد هر حرکتی نظیر نماز، روزه، یا اعمال خیر دیگر را انجام دهد به مقصد که همان خداوند است خواهد رسید، اما اگر این هماهنگی را نداشته باشد هر کاری حتی نماز را هم انجام دهد به مقصد نمی‌رسد همچون شیطان که 6 هزار سال عبادت کرد اما چون هماهنگی درونی با خداوند نداشت رانده شد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان ائمه معصومین(ع) بندگان واقعی و مطیع محض خداوند بودند، گفت: در این زمینه ما باید خود را در هر زمینه‌ای با آنها هماهنگ کرده و از آنها الگوبرداری کنیم.

این پژوهشگر قرآنی با بیان اینکه سه ماه رجب، شعبان و رمضان بهترین فرصت بندگی الهی است، اظهار داشت: خداوند دو ماه رجب و شعبان را فرصتی قرار داده که ببیند چه کسانی داوطلبانه در بندگی او بیشترین تلاش را دارد اگر کسی نیامد ماه رمضان را واجب کرده که در بندگی حضور یابد.

حجت الاسلام ابوالقاسمی در پایان گفت: ماه رجب و شعبان بهترین فرصت برای خروج از گناه و معصیت است که انسان بتواند با پاکی وارد ماه رمضان شود بنابراین در این ماه بسیار از خداوند بخواهید که جمیع خیر دنیا و آخرت را به شما عطا کرده و شما را از جمیع شر دنیا و آخرت حفظ کند./۸۱۳/پ203/ب1

ارسال نظرات