۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۵۶۱۰۳۷
استاد حوزه مطرح کرد؛

تواضع و فروتنی درس بزرگ امام کاظم به شیعیان

حجت الاسلام صادقی با بیان این که ائمه اطهار(ع) عالم ترین و داناترین افراد در هر زمانی بودند، به مشورت گیری امام کاظم(ع) با غلامان خود اشاره کرد و گفت: تواضع و فروتنی درس بزرگ امام کاظم(ع) به شیعیان است.
نشست‌های «آشنایی و تحلیلی از دوران زندگی امام کاظم(ع)»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم عزداری خادمان حرم مطهر حضرت معصومه(س) به مناسبت سالروز شهادت امام کاظم(ع) در مسجد امام حسن عسکری(ع) قم برگزار شد.

حجت الاسلام صادقی استاد حوزه علمیه در این مراسم با اشاره به درس های زندگانی امام موسی کاظم(ع) و اصحاب ایشان برای شیعیان اظهار داشت: یکی از اصحاب ایشان علی بن یقطین است که با وجود این که به دلیل مصالحی وزیر هارون الرشید بود ولی به شدت به خاندان اهل بیت(ع) محبت می ورزید.

وی افزود: او از شیعیان مخلص امام کاظم(ع) بود و حضرت نیز چندین بار از او دستگیری کرده و خطرات هارون را به او گوش می زد می کردند، او نیز همواره با امام کاظم(ع) همراه بود و برای ایشان هدایایی می فرستاد.

حجت الاسلام صادقی امام کاظم(ع) را ناشر علوم جعفری دانست و تأکید کرد: امام هفتم شیعیان در حقیقت اندیشه والای شیعه را بسط و گسترش دادند و از مذهب حقه تشیع پاسبانی کردند، بنابراین ما امروز باید قدر جایگاه خودمان را به عنوان شیعه اهل بیت(ع) بدانیم و از آن حفاظت کنیم.

وی در ادامه با بیان این که امام کاظم(ع) روایاتی در مورد ویژگی های انسان مؤمن بیان کرده اند، خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های انسان با ایمان در کلام امام کاظم(ع)، حفظ زبان است؛ اگر انسان نتواند در دنیا زبان خود را کنترل کند همین زبان در آخرت او را به خاری خواهد کشاند.

حجت الاسلام صادقی با اشاره به قضیه ای در مورد علم غیب امام کاظم(ع) یادآور شد: ایشان برای فردی که به حضرت گمان سوء برده بود و فکر می کرد که امام کاظم(ع) صوفی است ، آیه 12 سوره حجرات را خواندند که خداوند می فرماید: «به انسان ها گمان سوء نبرید که برخی از گمان ها معصیت هستند» در حالی که آن فرد هنوز حرفی نزده بود.

وی تأکید کرد: یکی دیگر از دروسی که می توانیم از امام کاظم(ع) بگیریم درس تواضع و فروتنی است، چرا که در روایتی از امام رضا(ع) آمده است که فرمودند: «پدرم داناترین مردم زمان خود بود ولی در امور زندگی خود حتی با غلام سیاه خود نیز مشورت می کرد».

استاد حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: در عالم خلقت انسان هایی عالم تر و پاکیزه تر از اهل بیت(ع) خلق نشده اند، بنابراین وقتی آنها انسان هایی متواضع و افتاده بودند، جایی ندارد که یک انسان عادی در این دنیا مغرور شده و با دیگران با تکبر برخورد کند./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات