۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۵۶۱۰۹۱
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

مردم با همبستگی و انسجام برای تحقق شعار سال اقدام کنند

نماینده ولی فقیه در دانشگاه اسلامی هنر با بیان اینکه همجواری با بهشت رضوان پاداش خدمت به مردم است، گفت: مردم از طریق مساجد با همبستگی و انسجام در راستای تحقق شعار سال از تعطیل شدن کارخانه‌هایی که به آنان وام و تسهیلات داده نمی‌شود جلوگیری کنند.
پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، نماینده ولی فقیه در دانشگاه اسلامی هنر، شب گذشته در سلسله جلسات هفتگی درس اخلاق که به همیت هیات شهدای گمنام در حسینیه فاطمةالزهرا(س) برگزار شد، گفت: دین انسان را از لاک فردیت خارج و وارد جمعیت‌ می‌کند.

وی افزود: جمع‌گرایی عامل نابودی خودخواهی و مایه اجتماعی شدن انسان می‌شود این سیر حرکت از فردیت به سوی جمعیت اثر دین است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان سن بلوغ را آغاز دوران ورود فرد به جامعه دانست و ابراز کرد: امروز نوجوانان در آغاز سنین دینداری جمع گراترین حالت خود را دارند از این رو باید بازی‌ها و آموزش‌هایی در این سن طراحی شود که جمع گرایی در بین نوجوانان براساس آداب و مبانی اسلامی باشد.

این استاد حوزه علمیه در ادامه با بیان اینکه نوجوان باید در سنین نوجوانی با وظایف اجتماعی خود آشنا شود، اظهار داشت: تفسیر بد از دینداری و جمع‌گرایی متاسفانه ضربه مهلکی به رشد و تربیت نوجوان وارد می‌کند همانگونه که دین باید درست تعریف شود لازم است ولایتمداری نیز به صورت صحیح تفسیر شود. خداوند انسان‌ها را به جمع بودن و متحد بودن توصیه کرده است اما اسلام سکولار چیزی غیر از این از افراد دیندار می‌خواهد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه جریان خودسازی در میان جمعیت رخ می‌دهد، گفت: تعالی انسان در میان جمعیت اتفاق می‌افتد انسان از همان ابتدای تولد تنها نیست و وارد جمع می‌شود و بعد از بلوغ وارد جامعه می‌شود زیرا معنویت در جمعیت متجلی می‌شود.

نماینده ولی فقیه در دانشگاه اسلامی هنر جهاد را یکی از ظرفیت‌های مهم برای تربیت انسان بیان کرد و اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس فردیت معنا نداشت برهیمن اساس رزمندگان هرکدام باید عضو گردان و یا دسته‌ای می‌شدند. یکی از معجزات جنگ این بود که رزمندگان شهادت برادر همرزم خود را تحمل می‌کردند و به نبرد با دشمن ادامه می‌دادند ارتباط آنان بسیار عجیب بود زیرا رفاقت بازی آنان را به شهادت و لقاء الله می‌رساند در حالی که عوامل دیگر در وجود رزمندگان به این حد غوغا ایجاد نمی‌کرد این ثمره و نتیجه با جمع بودن است.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: خداوند دوست دارد کسانی را که به صورت منسجم به مقاتله دشمن می‌پردازند؛ در جای دیگر آمده شهید پس از شهادتش از خداوند درخواست می‌کند تا دوست و همرزمش را نیز به او ملحق کند؛ شهدا در رفاقت بی نظیر هستند. جهاد یک ظرفیت معنوی است که پیوند افراد را با یکدیگر محکم می‌کند.

حجت اسلام والمسملین پناهیان با بیان اینکه یاری دین و امام عصر(عج) نیاز به ایجاد جمعیت مومنان دارد، گفت: امروز جهان غرب به قدری به بدبختی رسیده که در انگلستان یک وزیر تنهایی انتخاب کرده‌اند چرا که نه میلیون نفر از مردم انگلیس تنها زندگی می‌کنند و بزرگترین تظاهرات فرانسه اختصاص به حفظ کانون خانواده دارد.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به شهادت امام کاظم(ع)، ابراز کرد: امام کاظم(ع) می‌فرمایند: کسی که در دستگاه حکومت به دولت غاصب یاری برساند خداوند در قیامت بر سر او خیمه‌ای از آتش قرار می‌دهد تا ابتدا به حساب سایر مردم رسیدگی شود سپس اعمال او مورد حساب رسی قرار گیرد مگر آنکه فرد در پستی که قرار دارد هوای برادران دینی خود را داشته باشد؛ وای به حال کسانی که در دستگاه حاکمیت غاصب به صورت مساوی به افراد نگاه کنند اگر هوای فرد مومن را نداشته باشند دروغ می‌گویند که شیعه اهل بیت(ع) هستند.

استاد حوزه علمیه گفت: طبق صریح روایات؛ هر کسی برادر دینی خود را مسرور کند ابتدا خدا سپس پیامبر و اهل بیت(ع) را شاد کرده است؛ این کلام نشان می‌دهد که ما باید تلاش کنیم تا مدیر و مسؤول بشیوم تا بتوانیم به مردم خدمت کنیم انسان به هر میزان به دیگران خدمت کند در قیامت به همان مقدار خادم پیدا می‌کند؛ نزدیکترین فرد در بهشت رضوان به رسول خدا کسی است که در جامعه اسلامی مدیر بوده و به مردم خدمت کرده است. این نگاه انسان را از دین فردی خارج و وارد جمع‌گرایی می‌کند. زندگی جمعی را باید تمرین کرد نظام ارزشی که جمع بودن عامل ارزش نباشد دین سکولار است.

وی شهادت معصومین را ثمره بی اتحادی مسلمانان بیان کرد و اظهار داشت: انسان با ایجاد پیوند برادری می‌تواند قدرت خود را افزایش دهد امروز برخی نهادها مانند مساجد می‌توانند در راستای تحقق شعار سال به صورت جمعی کارخانه‌هایی را که به خاطر عدم پرداخت وام و تسهیلات به آنان در حال تعطیلی است کمک کنند.

حجت اسلام والمسلمین پناهیان با تاکید بر اینکه ایثار مهمترین شاخصه مردم آخر الزمان است که برخی انبیا به حال آنان غبطه خورده‌اند، خاطرنشان کرد: جامعه سالم جامعه‌ای است که ظرفیت ایثار آنان افزایش یابد. اگر قوانین در یک جامعه ای زیاد باشد بیانگر دزدی زیاد در آن جامعه است امروز اگر ربا در جامعه افزایش یافته چون الفت و برادری کمرنگ شده ما باید این الفت را تقویت کنیم./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات