۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۸
کد خبر: ۵۶۱۴۴۳
معاون اول رییس‌جمهور:

ايران آماده توسعه همكاري با جمعيت‌های صليب سرخ و هلال احمر است

جهانگیری با تأكيد بر اينكه فدراسيون بين‌المللي جمعيت‌هاي صليب سرخ و هلال احمر رسالت بسيار سنگيني در اقدامات بشر دوستانه دارد، گفت: جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد همكاري‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي خود را با اين فدراسيون توسعه دهد.
اسحاق جهانگیری

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگيري امروز در ديدار فرانسيسكو روكا رییس فدراسيون بين المللي جمعيتهاي صليب سرخ و هلال احمر، اظهار داشت: حدود صد سال است كه جمعيت هلال احمر ايران در اين فدراسيون عضويت دارد و اميدوارم با همكاريهاي متقابل شاهد دستاوردهاي مهم در ارائه كمكهاي بشر دوستانه به نيازمندان باشيم.

معاون اول رییس جمهور به تشريح برخي مسائل منطقه پرداخت و با اشاره به وضعيت حساسي كه در منطقه وجود دارد، تصريح كرد: متأسفانه در چند دهه گذشته شاهد جنگهاي بزرگ در خاورميانه بودهايم كه يكي از نمونههاي آن حضور آمريكا در افغانستان و جنگ و خونريزي در اين كشور است.

وي افزود: پيش از وقوع اين جنگ تعداد زيادي از مردم افغانستان بعنوان مهاجر در ايران حضور داشتند و پس از وقوع درگيريها، تعداد مهاجرين افغانستان در ايران به حدود ۳ ميليون نفر رسيد و هنوز نيز تعداد قابل توجهي از آنها در ايران زندگي ميكنند.

جهانگيري در ادامه به جنگ و درگيريهاي عراق و كويت اشاره و خاطرنشان كرد: تعداد زيادي از مهاجرين كه در اثر جنگ آمريكا با عراق نيز به سمت ايران آمدند و متأسفانه امروز هم شاهد درگيريهاي شديدي در كشور سوريه هستيم و مردم اين كشور وضعيت بسيار بدي دارند و نيازمند كمكهاي غذايي، دارويي و بشر دوستانه هستند.

وي اضافه كرد: متأسفانه قدرتهاي بزرگ به جاي آنكه كمك كنند تا از طريق مذاكره و گفتوگو مسائل سوريه حل شود و گروههاي تروريستي از اين كشور خارج شوند، به بهانههاي مختلف به دولت و ارتش اين كشور حمله ميكنند و اين موضوع باعث شده كه دولت سوريه نتواند با قدرت لازم با گروههاي تروريستي مقابله كند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اينكه مردم ايران از نخستين قربانيان سلاح شيميايي در منطقه هستند، عنوان کرد: ما به خوبي ميدانيم كه سلاح شيميايي سلاحي غيرانساني و عليه بشريت است و استفاده از اين سلاح را از سوي هر كسی كه باشد محكوم ميكنيم. در سوريه نيز بايد از راههاي قانوني اين موضوع مورد بررسي قرار گيرد و نبايد اقداماتي كه باعث پيچيدهتر شدن مسائل ميگردد، انجام شود.

وي وضعيت مردم يمن را نگران كننده توصيف و تصريح كرد: مردم اين كشور در محاصره هستند و به امكانات دارويي و كمكهاي بشر دوستانه نياز دارند. در بمبارانهايي كه در اين كشور صورت ميگيرد كودكان زيادي كشته ميشوند.

جهانگيري خاطرنشان كرد: جمعيت هلال احمر ايران با توجه به شرايطي كه در منطقه ما وجود دارد به صورت جدي در اين زمينه فعاليت دارد و ايران آمادگي دارد در زمينه كمك به مردم يمن و مردم ديگر مناطق درگير با فدراسيون بينالمللي جمعيتهاي صليب سرخ و هلال احمر همكاري هاي خود را افزايش دهند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه سخنان خود با يادآوري اينكه ايران از نظر حوادث طبيعي كشوري پرحادثه است، گفت: سال گذشته چندين زلزله در مناطق مختلف كشور به وقوع پيوست و برخي مناطق به دليل قدرت بالاي زلزله با تلفات سنگيني همراه بود.

وي اضافه کرد: در زلزله استان كرمانشاه كه چند ماه قبل رخ داد بيش از ۶۰۰ نفر كشته و حدود ۹ هزار نفر مجروح بر جاي ماند و تعداد زيادي از روستاها و شهرهاي اين استان دچار آسيب شدند.

جهانگيري اظهار داشت: پس از آن زلزله ديگري در كرمان رخ داد و جمعيت هلال احمر در همه اين حوادث نقشي كليدي و مهمی را ايفا كرد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به توانمنديهاي خوب جمعيت هلال احمر ايران در حوادث طبيعي، ابراز داشت: بخش مهمي از ساز و كاري كه براي مقابله با بحرانهاي طبيعي طراحي شده بر عهده جمعيت هلال احمر است و خوشبختانه اين جمعيت با كمكهاي دولت از توانمندي، تجهيزات و امكانات خوبي برخوردار شده است.

وي با اشاره به سفر دبيركل فدراسيون بينالمللي جمعيتهاي صليب سرخ و هلال احمر به تهران كه سال گذشته انجام شد، اظهار داشت: در اين سفر توافقات خوبي با جمعيت هلال احمر ايران صورت گرفت كه اميدوارم اين توافقات اجرايي شوند.

جهانگيري از آمادگي ايران براي ارتقاء سطح همكاريها با فدراسيون بينالمللي جمعيتهاي صليب سرخ و هلال احمر خبر داد و گفت: ايران علاقمند است از تجربيات و امكانات اين فدراسيون و سازمانهاي مرتبط با آن استفاده كند.

رييس فدراسيون بينالمللي جمعيتهاي صليب سرخ و هلال احمر نيز در اين ديدار سطح آمادگي، امكانات، تعهد و علاقه داوطلبان جمعيت هلال احمر ايران در ارائه كمكهاي بشر دوستانه را جزو برترين موارد توصيف كرد و گفت: سطح خدماتي كه جمعيت هلال احمر ايران ارائه ميدهد بسيار بالاست و اقدامات اين جمعيت جاي تشكر دارد.

فرانسيسكو روكا با اشاره به ديدار روز گذشته خود با رؤساي جمعيت هلال احمر ايران تصریح کرد: در اين ديدار مذاكرات مفيد و سازندهاي انجام شد و من تحت تأثير سطح تعهد، مشاركت و علاقمندي آنها نسبت به اقدامات بشر دوستانه قرار گرفتم.

وي افزود: در ديداري كه از كشورهاي نيجر، ساحل عاج و سوريه داشتم شاهد همكاريهاي جمعيت هلال احمر ايران در اين كشورها بودم و مشاهده كردم كه نه تنها جمعيت هلال احمر بلكه دولت ايران نيز حضوري فعال در ارائه كمكهاي انسان دوستانه در اين كشورها دارند.

رييس فدراسيون بين المللي جمعيتهاي صليب سرخ و هلال احمر از علاقمندي فدراسيون بينالمللي جمعيتهاي صليب سرخ و هلال احمر براي توسعه همكاريها با جمعيت هلال احمر ايران خبر داد و گفت: تمايل داريم با جمعيت هلال احمر ايران همكاري نزديك و دوشادوش داشته باشيم.

فرانسيسكو روكا با اشاره به اوضاع برخي كشورهاي منطقه گفت: برخي از كشورهاي منطقه وضعيت فاجعه آميزي دارند و در حال فروپاشي هستند و با وجود آنكه كمك به اين كشورها جزو ماموريت هاي سازمان تحت مسؤوليت من نيست اما مجامع بينالمللي فعال را به پشتيباني از اين كشورها دعوت ميكنم چرا كه معتقدم اتفاقاتي نظير كشتار كودكان در يمن غير انساني است و قابل قبول نيست.

وي افزود: متأسفانه اين گونه اتفاقات ناشي از بازي قدرتهاي بزرگ است اما در اين اتفاقات بيشترين هزينه را آسيب پذيرترين اقشار جامعه ميپردازند.

فرانسيسكو روكا عنوان: مردم يمن در حال تلف شدن از گرسنگي هستند و مردم سوريه نيز وضعيت نامناسبي دارند و اين حق مردم اين كشورها است كه از صلح و آرامش برخوردار باشند.

وي همچنين با تأكيد بر اهميت حمايت جامعه بينالملل از كشورهاي حادثه خيز خاطرنشان کرد: شركاي بينالمللي خود و مجامع مرتبط را براي كمك به ايران جهت ساماندهي حوادث ناشي از زلزلههاي اخير دعوت خواهم كرد./878/د۱۰۳/ق

ارسال نظرات