۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۵۶۱۷۰۶
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی:

سبک تربیتی امام سجاد الگوی مناسبی برای فعالان فرهنگی است

حجت‌الاسلام سالاری مکی با بیان اینکه در گفتمان تربیتی امام سجاد(ع) دو اصل مهم آخرت‌گرایی و زندگی عزتمندانه در دنیا به‌وضوح دیده می‌شود، گفت: سبک تربیتی امام سجاد الگوی مناسبی برای فعالان فرهنگی است.
حجت الاسلام سالاری مکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در نشست تبیین سبک زندگی امام سجاد(ع) که با حضور طلاب خواهر استان برگزار شد، سبک تربیتی امام سجاد(ع) را الگویی موفق برای فعالان فرهنگی دانست.

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی در ادامه افزود: باید قدر شب و روزهای ماه مبارک شعبان که به تعبیر رهبری دهلیز ماه رمضان هست را بدانیم و با تلاوت و تدبر در مناجات شعبانیه روح و روان خود را جلا بدهیم تا بتوانیم در آستانه ماه مبارک با استفاده از معارف این مناجات زمینه خضوع و خشوع قلبی را فراهم کنیم.

وی اظهار کرد: با مطالعه سیره امام سجاد(ع) و تعمق در کلام آن بزرگوار می‌بینیم جامعه به انحطاط کشیده شده و در لجنزار دنیاگرایی حکومت اموی فرورفته‌ای را امام سجاد(ع) به وسیله بیداری در اندیشه و اعتقادات، نیل به سمت معنویت و اتصال به خالق به جامعه‌ای علم آموز تبدیل می‌کند که در آن شاگردان مطرحی که استوانه‌های تشیع هستند تربیت می‌شوند.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه خراسان شمالی افزود: در گفتمان تربیتی امام سجاد(ع) دو اصل مهم آخرت‌گرایی و زندگی عزتمندانه در دنیا به‌وضوح دیده می‌شود؛ به‌گونه‌ای که حتی کنیزان و غلامان آن حضرت بعد از یک فرایند تربیتی و اعتقادی در محضر آن بزرگوار به زندگی شرافتمندانه نائل می‌شدند که این امر آغاز بسیار مهمی در پایان دادن به نظام برده‌داری بود.

حجت‌الاسلام سالاری مکی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات عملیاتی و کاربردی که راهبرد را در یک حرکت جهادی و فرهنگی موفق در سیر زندگانی امام سجاد(ع) نشان می‌دهد، خدمات اجتماعی آن امام بزرگوار به قشر ضعیف است.

وی ادامه داد: در این زمینه انفاق‌ها و اطعام آن حضرت آن هم به‌صورت مخفیانه و شبانه در کنار مناجات سراسر عشق و عرفان آن حضرت به چشم می‌خورد.

حجت‌الاسلام سالاری مکی اضافه کرد: باید گفت رفتار آن حضرت ترجمه این حدیث خودشان است که «مَنِ اشْتاقَ إلی الْجَنَّةِ سارَعَ إلی الْحَسَناتِ وَ سَلا عَنِ الشَّهَواتِ، وَ مَنْ أشْفَقَ مِنَ النارِ بادَرَ بِالتَّوْبَةِ إلی اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِهِ وَ راجَعَ عَنِ الْمَحارِمِ»./9314/پ203/ب1

ارسال نظرات