۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۵۶۱۸۵۳
پژوهشگر عرصه مهدویت مطرح کرد؛

چرا به امام عصر بقیه الله می گویند

حجت الاسلام مهدی‌پور با بیان این‌که ایام ظهور در عقل‌ها نمی‌گنجد و فقط با دیدن آن ایام می‌توان آن‌را درک کرد گفت: بزرگترین شاخصه امام زمان(عج) این است که بعد از ظهور خود زمین را پر از عدل و داد کرده و از ظلم و جور خالی می‌کند.
مهدویت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی‌اکبر مهدی‌پور پژوهشگر عرصه موعود پژوهی و مهدویت در همایش علمی و پژوهشی پیرامون امام عصر که در سالن همایش دارالشفاء برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام کاظم(ع) درباره ایام ظهور اظهار داشت: ایام ظهور در عقل‌ها نمی‌گنجد و فقط با دیدن آن ایام می‌توان آن‌را درک کرد.

وی افزود: اگرچه در زمان غیبت به‌طور کافی از نور خورشید امامت استفاده نمی‌شود، اما امر مهم بقای عالم است که بواسطه وجود حضرت مانند خورشیدی پشت ابر فایده خود را می‌رساند؛ هرچند نور و پرورش آن کمتر است اما به‌واسطه آن عالم باقی می‌ماند.

حجت الاسلام مهدی پور شرایط زمان ظهور را اینگونه توصیف کرد: در زمان ظهور شرایط دنیا عوض می‌شود، چراکه 25 رشته از علم که تاکنون کشف نشده است فقط توسط حضرت کشف خواهد شد؛ در زمان ائمه(ع) هم مردم سخنان امام عصر خود را به جهت معصومیت از اشتباه می‌پذیرفتند، گرچه حکمت آن را درک نمی‌کردند.

پژوهشگر عرصه مهدویت خاطرنشان کرد: امروزه حکمت بسیاری از آن روایات و سخنان ائمه طاهرین(ع) با کشف علوم جدید برای همگان آشکار شده است.

وی با بیان این‌که رساندن باقی علوم به دست بشریت توسط امام زمان(عج) محقق می‌شود گفت: بخداوند آنچه را که اراده کرده است به دست بشر برساند توسط حضرت ولی عصر(عج) می‌رساند، خداوند سلسله معلوماتی را در اختیار هر پیامبری قرار داد تا این‌که نوبت به حضرت بقیه‌الله رسید که همه علوم در اختیارش قرار می‌گیرد.

نویسنده عرصه مهدویت درباره لفظ بقیه‌الله مطرح کرد: یکی از عللی که حضرت، بقیه‌الله نام گرفته‌اند این است که علوم باقی مانده توسط حضرت به دست بشر می‌رسد.

وی با اشاره به نظریات اهل سنت درباره وجود حضرت مهدی(عج) بیان کرد: ولادت حضرت در نیمه شعبان 255 هجری واقع شد و روایاتی هم مربوط به سال256 وجود دارد که محل اختلاف است، تمامی اهل سنت متفق هستند که زمین لحظه‌ای از وجود امام خالی نمی‌ماند و روایت من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة الجاهلیة را متواتر می‌دانند و در منابع خود به آن تصریح کرده‌اند.

حجت الاسلام مهدی پور تصریح کرد: بزرگترین شاخصه امام زمان(عج) این است که بعد از ظهور خود زمین را پر از عدل و داد کرده و از ظلم و جور خالی می‌کند.

وی بیان کرد: مسأله دیگر مسأله خونخواهی حضرت است، ثارالله که لقب امام حسین(ع) است یعنی خونخواه او خدا است، اگر هم گفته شود به معنی خون خدا است، اشتباه نیست اما اگر دم‌الله بود به‌معنی خون خدا بود، وتر هم که در زیارت عاشورا ذکر شده است به‌معنای خون بر زمین مانده است، لقب حضرت مهدی(عج) الآخذ بالثار است، یعنی خونخواه خون بر زمین مانده جدش است./876/پ۲۰۳/ج

ارسال نظرات