باران، رحمت و اعطای نعمت خداوند بدون استحقاق بشر است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در جلسه شرح صحیفه سجادیه که در مسجد و حسینیه امام سجاد(ع) اصفهان برگزار شد، گفت: امام سجاد(ع) در دعا از خداوند می خواهد که رحمت خودش را به واسطه باران فراوان و پر آب نازل فرماید و باران را تجلی رحمت خداوند می دانند.
وی ادامه داد: رحمت خداوند تجلی رأفت پروردگار است، همه صفات محبت و شفقت و رأفت تا هنگامی که مخفی باشند و اظهار نشوند رحمت نیستند، اما وقتی متجلی شوند می توانیم آن ها را رحمت بنامیم، محبت مادر نسبت به فرزند هم اینچنین است، امام سجاد(ع) سپس به ابر که منشأ باران است به عنوان دلیل ظاهری بارش باران اشاره می فرمایند.
آیت الله مهدوی افزود: امام سجاد(ع) در عین اینکه از خداوند به عنوان علت العلل در ایجاد باران و ریزش رحمت یاد می کنند، اما علل ظاهری و اسباب مادی را هم انکار نمی کنند و به ذکر آن ها و چگونگی و کیفیت کار آن ها نیز می پردازند، دست به دست دادن اسباب مادی و اتفاقاتی که در طبیعت برای ایجاد باران رخ می دهند بسیار زیبا و زنجیروار هستند.
باران، رحمت و اعطای نعمت خداوند بدون استحقاق بشر است| خداوند در نزول باران بر انسان منت نمی گذارد
نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فواید بسیار باران برای خلایق، اظهار داشت: انسان ها برای بهره مند شدن از رحمت خداوند و نزول باران هیچ استحقاقی ندارند و نباید طلبکار خداوند باشند، کسی که استحقاق ندارد باید ابتدائاً قدم بردارد و دعا کند و از خداوند بخواهد تا بر او منت گذارد، گرچه خداوند هیچ گاه برای پاداش دادن به انسان ها بر آن ها منت نمی گذارد.
وی با بیان اینکه حتی افراد بهشتی هم هیچ استحقاقی نزد خداوند برای بهره مند شدن از نعمت های بهشتی ندارند، تصریح کرد: اما خداوند در قرآن می فرماید«فَلَهُم اَجرٌ غَیرُ مَمنون» ، یعنی خداوند منت بر بنده نمی گذارد، امام بنده وظیفه دارد که با طلبکاری با پروردگارش رفتار نکند، در نزول باران بر زمین، اعطای نعمت بدون استحقاق صورت می گیرد.
اعجاز علمی صحیفه سجادیه در اشاره به نکات علمی طبقه بندی ابرها
آیت الله مهدوی از ملائکه الهی به عنوان سفیران خداوند در ایجاد باران یاد کرد و گفت: امام سجاد(ع) بعد از آنکه به خوبی به نقش عناصر و اسباب مختلف در ایجاد باران می پردازند و فواید مختلف آن را بیان می کنند، آثار باران بر طبیعت را مورد توجه قرار می دهند و به زنده شدن زمین با باران اشاره می کنند.
امام جمعه موقت اصفهان اظهار داشت: در بیانات امام زین العابدین(ع) درباره باران نکات علمی قابل توجهی وجود دارد که قطعاً مردم آن زمان از لحاظ علمی به آن دست نیافته بودند، نکاتی که حضرت(ع) درباره طبقه بندی ابرها و خاصیتی که در آن ها وجود دارد و خواصی که هر کدام از این طبقه ها دارند و گاهی منجر به تشکیل باران یا برف یا تگرگ می شوند، از مسائلی هستند که تا قرن ها بعد از آن هم بشر از دست یابی علمی به آن ها عاجز بوده است.
در قرآن کریم 105 مرتبه صحبت از برف و باران به میان آمده است
وی افزود: در قرآن کریم حدود 105 مرتبه صحبت از برف و باران به میان آمده است و گاهی هم به عنوان غفران گناهان و آمرزش معاصی هم از آن یاد می شود، پیامبر اکرم(ص) وقتی ماه یا خورشید گرفتگی اتفاق می افتاد و نماز آیات را می خواندند، تا چند روز رسول اکرم(ص) هیچ تبسمی نداشتند تا اینکه باران می بارید و وقتی که از رحمت دوباره خداوند بر اهل زمین آگاه می شدند، خوشحال و متبسم می شدند.
آیت الله مهدوی ابراز داشت: بارش باران به نوعی نفخ صور هم محسوب می شود، در بسیاری از آیات باران، خداوند می خواهد با یادآوری زنده شدن زمین مرده به وسیله باران به مردم بفهماند که همان خداوندی که قادر به زنده کردن زمین است می تواند انسان های مرده را نیز زنده کند./869/پ203/ب1