۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۵۶۲۳۶۶
آیت‌الله صدیقی:

مسؤولان بی صلاحیت در جامعه صابر جایی ندارند

​امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه فساد اخلاقی و اقتصادی معلول بی صبری جامعه است، گفت: فساد اخلاقی و اقتصادی بیانگر بی صبری است، صبر در میدان‌های سیاسی ملت‌ها را یاری می‌کند از بی صبری است که افراد بی صلاحیت رای می‌آورند.
آیت الله صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله صدیقی امام جمعه موقت تهران، امروزد در دانشگاه تهران گفت: دعای هشتم صحیفه سجادیه پناه جویی انسان از دشمنان درون به خداوند است.

وی افزود: به طور قطع غلبه بر دشمن درون قابل مقایسه با پیروزی‌ بر دشمن بیرون نیست اگر انسان به طاغوت‌های ظاهری غلبه پیدا کند اما از فرعون درونی خود غافل شود و تعلقات نفسانی او را غلبه کند در اوج پیروزی او شکست خورده است.

آیت‌الله صدیقی با بیان اینکه صبر یک امر درونی و قابل کسب است، ابراز کرد: صبر انسان را در برابر مشکلات و سختی‌های نفسانی و تند بادهای دنیوی ثبات می‌دهد تا بتواند تکالیف خود را به انجام برساند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه صبر اقسامی دارد، اظهار کرد: یکی از آن اقسام صبر بر جنگ است گاهی برخی در میدان نبرد از دشمن نمی‌هراسند و کشش‌های زندگی او را از رفتن به جبهه باز نمی‌دارد، این مقابله با دشمن و نترسیدن از تسلیحات نظامی شجاعت نام دارد؛ شجاعت یکی از تجلیات صبر است که در مقابل جبن قرار دارد.

تولیت حوزه علمیه امام خمینی(ره) ادامه داد: گاهی انسان در برابر رفتارهای جاهلانه غمگین و یا عصبانی می‌شود اگر این فرد از کارهای غیر منطقی پرهیز کند و عصبانیت خود را آشکار نکند این صبر را کظم غیظ می‌گویند.

وی قسم دیگر را صبر در عبادت بیان کرد و گفت: انسان اگر اعمال عبادی که در دین واجب شده است را به درستی انجام دهد و کشش‌های دنیوی مانع انجام اعمال عبادی او نشود چنین فردی به مقام صبر عبادت نائل شده است در مقابل این صبر فسق قرار دارد کسانی که دچار فسق هستند امور عبادی را مهم نمی‌دانند و از دستورات خداوند اطاعت نمی‌کنند.

این مفسر قرآن کریم صبر بر شهوت بطن را از دیگر اقسام صبر بر شمرد و عنوان کرد: گاهی انسان می‌تواند به واسطه آن که یکی از بستگانش وزیر است می‌تواند به پست و مقامی برسد و حقوق حرام دریافت کند اقدام به این کار می‌کند و یا گاهی انسان ثروتمند است و می‌تواند پول خود را قرض بدهد و ربا بگیرد اما این کار را نمی‌کند. اینکه انسان در برابر سختی زندگی صبر کند و از ارتباط نامشروع بپرهیزد از مصادیق بارز صبر بطن و عفت است.

آیت الله صدیقی با بیان اینکه انسان نباید نسنجیده سخن بگوید، تصریح کرد: انسان با صبر سکوت می‌تواند کلام خود را کنترل کند، صبر بر خوردن با حلال و کم خوری میسر می‌شود.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه صبر یکی از پناهگاه‌هایی است که قرآن کریم انسان را به آن توصیه می‌کند، گفت: صبر انسان را در برابر هجمه‌های درونی و بیرونی مقاوم می‌کند متاسفانه امروز برخی انقلابیون در برابر برخی جرایم و یا هنجار شکنی‌ها سکوت می‌کنند و نام آن سکوت را صبر می‌نامند و یا برای آنکه خشن به نظر نیایند به تایید اعتراضات نامعقولی می‌پردازند که در برابر انجام وظیفه یک نیروی مسؤولیت پذیر در برابر قانون شکنی صورت گرفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فساد اخلاقی و اقتصادی معلول بی صبری جامعه است اگر جامعه ما جامعه صابری بود ما امروز شاهد فساد اخلاقی و اقتصادی در جامعه نبودیم بنابراین صبر در میدان‌های سیاسی ملت‌ها را یاری می‌کند از بی صبری است که افرادی بی صلاحیت رای می‌آورند. ملت صبر به خدا پناه می‌برد./813/پ202/ب1

ارسال نظرات