۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۵۶۲۴۶۶
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

تبحر شهید ثالث در فتوا به مذاهب ۴ گانه اهل سنت

استاد فقه مقارن با اشاره به تصدی منصب قاضی القضاتی از سوی قاضی نورالله شوشتری، گفت: قاضی شوشتری برای قبول قاضی القضاتی شرط قضاوت طبق فقه مذاهب چهارگانه اهل سنت را مطرح کرد.
همایش تکریم مقام علمی قاضی نورالله شوشتری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام هشام زیدی، استاد فقه مقارن، پیش از ظهر امروز، در همایش بین ‌المللی بزرگداشت قاضی سید نورالله شوشتری اظهار کرد: قاضی شوشتری با حضور در حاکمیت هندوستان با فساد مالی و فکری دربار مقابله کرد در حالی که بسیاری جرأت این کار را نداشتند.

استاد فقه مقارن حوزه علمیه افزود: قاضی شوشتری در ۲۳ سالگی شوشتر زادگاه خود را ترک  و عازم مشهد مقدس می‌ شود و در ۳۴ سالگی برای پاسداری از حریم تشیع به هندوستان مهاجرت می ‌کند.

حجت الاسلام زیدی با اشاره به دعوت دولت هندوستان از قاضی شوشتری، عنوان داشت: این عالم جوان شیعه با توجه به تسلط بر مذاهب اربعه اهل سنت، پس از مهاجرت به هند مشغول تدریس فقه این مذاهب شد.

وی با بیان اینکه پادشاه وقت هند شیفته قاضی شوشتری شده و پیشنهاد تصدی منصب قاضی القضات لاهور را می‌ دهد، خاطرنشان کرد: قاضی شوشتری برای قبول قاضی القضاتی شرط قضاوت طبق فقه مذاهب چهارگانه اهل سنت را مطرح کرد که این امر نشان دهنده تبحر علمی و فکری شهید است.

استاد فقه مقارن حوزه علمیه افزود: شخصیت قاضی شوشتری آنچنان بر عموم مردم هند تأثیرگذار بود که نه فقط شیعیان بلکه عموم مسلمانان شیفته او شدند.

حجت الاسلام شوشتری ادامه داد: یک نفر هم نبود که در مدت ۲۰ سال قضاوت قاضی شوشتری به قضاوت‌های او اعتراضی داشته باشد.

وی انجام تحقیقات گسترده در زندگی‌ و کارنامه پر افتخار قاضی شوشتری را خواستار شد و گفت: می ‌توان بیش از ۲۰۰ پایان‌ نامه استخراج کرد تا با چنین گامی ضمن معرفی بیشتر شهید، علوم و مجاهدت‌ های علمی او نیز زنده شوند./9456/پ203/ب1

ارسال نظرات