۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۵۶۲۴۷۴
رییس جمهور:

کاخ سفید نمی‌تواند برای منطقه تصمیم بگیرد

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: اگر نیروهای بیگانه برای همیشه از منطقه بروند، منطقه روی امنیت را خواهد دید.
حسن روحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان امروز در مراسم افتتاحیه رویداد بین المللی تبریز ۲۰۱۸ که در مرکز همایش های بین المللی تبریز برگزار شد، اظهار داشت: انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام از سوی سازمان همکاری اسلامی، امری بسیار مبارک و ارزشمند برای کشور محسوب می شود.

روحانی توسعه گردشگری را یکی از راه‌های تعامل سازنده با جهان دانست و خاطرنشا کرد: گردشگری موجب فهم درست ملت‌ها از جهان و تاریخ گذشته و رونق اقتصادی خواهد بود، به دنبال آن هستیم تا مراکز گردشگری در ایران از جمله در تبریز این طور باشد که برای گردشگران جاذبه دائمی ایجاد کند تا مداوم برای گردشگری به ایران سفر کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام نه تنها برای ایران بلکه برای همیشه تاریخ جاذبه داشته و خواهد داشت، این منطقه همواره دروازه اتصال ایران با غرب بوده و مسیر اصلی جاده ابریشم و منطقه‌ای شناخته می شود که این حلقه وصل همواره جاودانه باقی خواهد ماند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که بسیاری از مشکلات بشریت نشأت گرفته از نگرش غلط به جهان و مواضع ناصحیح نسبت به ملت‌هاست، خاطرنشان کرد: عده‌ای تصور می‌کنند که کاخ سفید باید برای خاورمیانه تصمیم بگیرد و برای همیشه یک رژیم غاصب و ظالم در سرنوشت مردم برخی کشورها مسلط باشد، این تفکر و نگرش کاملا غلط است.

روحانی با اشاره به این‌که دشمنان چشم طمع به طلای سیاه نهفته در خاورمیانه و حساب‌های میلیاردی برخی از کشورهای عرب منطقه دارند، افزود: طمع حساب‌های پرپول و طلای سیاه، عقل را از شما ربوده است، به صراحت اعلام می‌کنید که ما با پول دیگران در منطقه می‌مانیم. پس شما جیره‌خوار دیگران هستید.

رییس جمهور با بیان این‌که ما آماده‌ایم تا حافظ عراق و عربستان در منطقه بوده و حاضریم کمک‌ حال مردم منطقه باشیم، گفت: به وضوح روشن است؛ اگر نیروهای بیگانه برای همیشه از منطقه بروند، منطقه روی امنیت را خواهد دید؛ قطعا حضور بیگانگان در افغانستان و عراق و پرورش تروریست‌ها در منطقه نادرست است.

وی با اشاره به این‌که در اختیار قرار دادن هواپیما و سلاح به عربستان برای بمباران مردم یمن ناشی از نگاه غلط آنهاست، افزود: رییس جمهور آمریکا می‌گوید با فلان رهبر کشور اروپایی می‌خواهیم برای یک قرارداد 7 جانبه تصمیم بگیریم. در حالی که حقی برای این تصمیم‌گیری ندارید.

روحانی ادامه داد: ایران حسن نیت خود را نشان داده و ثابت کرده تمامی ایرا‌ن‌هراسی‌هایی که انجام شده، غلط بوده و ایران هرگز به دنبال سلاح کشتار جمعی نیست، ما ثابت کردیم که پرونده‌سازی‌ها علیه ایران در قالب PMD ناصحیح بود، ما با این توافق، تهمت‌ها را زدودیم و به دنیا ثابت کردیم که آمریکا و رژیم صهیونیستی سال‌ها نسبت به ایران دروغ می‌گفتند.

رییس جمهور کشورمان با طرح این سؤال ‌که آیا طرف غربی به ویژه آمریکا در قبال عهد خود در برجام پایبند بوده است؟ گفت: شاهدیم که هر روز با بیان و کلام نادرست نسبت به رفت و آمد ملت ایران و دیگر مردم مسلمان، سخن گفته و مانع‌تراشی می‌کنند که همه این اقدامات برخلاف برجام است؛ باید اول آنچه که تعهد کرده و امضاء کرده‌اید را به ملت ایران ثابت کنید.

روحانی ادامه داد: امروز کسی که هیچ سررشته‌ای در سیاست و معاهدات بین‌المللی نداشته و یک کاسب، تاجر و برج‌ساز است، چطور می‌خواهد راجع به مسایل بین‌المللی نظر دهد؛ مشکل اساسی در دنیای امروز مواجه شدن با سیاستمدارانی است که ابعاد سخنان و تصمیمات خود را به خوبی درک نمی‌کنند؟

وی با تأکید دوباره بر این مسأله که به دنبال تعامل سازنده با جهان هستیم، گفت: تعامل گسترده و سازنده با جهان تنها بخاطر توافق هسته‌ای نبود، بلکه به معنای آن بود که باید به دنبال منافع مشترک در همکاری با کشورهای جهان باشیم. ما همواره به دنبال برد – برد در تعاملات و همکاری‌ها بوده‌ایم./935/پ۲۰۳/ق

ارسال نظرات