۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۵۶۲۶۴۸
حجت الاسلام مظلومی خبرداد؛

اجرای طرح مودت در کاروان های حج تمتع ۹۷

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری ضمن تشریح آخرین برنامه های معاونت فرهنگی بعثه رهبری برای حج ۹۷ از اجرای طرح مودت برای ارتباط زائران نخبه با زائران دیگر کشورها خبرداد.
حجت الاسلام سید جواد مظلومي معاون فرهنگي بعثه مقام معظم رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش یک روزه روحانیون حج تمتع 97 با حضور سرپرست حجاج ایرانی عصر امروز در جامعه الزهرا(س) قم به کار خود پایان داد.

حجت الاسلام سید جواد مظلومي معاون فرهنگي بعثه مقام معظم رهبری در این همایش با اشاره به آخرین مسائل فرهنگی در حوزه حج و زیارت در سال 97 اظهار داشت: ملبس بودن روحانیت به این لباس شریف ضروری است که یکی از فواید آن توانایی زائران برای ارتباط با روحانی و پرسیدن سؤالات است.

وی افزود: وضعیت هوایی در زمان حج و گرمای شدید در آن زمان موجب سختی تردد زائران خواهد شد به همین جهت در این زمینه سعی کنید به زائران توصیه هایی داشته باشید و همین طور در مورد هزینه کردن در کشور عربستان نیز به زائران توصیه های جدی کنید.

حجت الاسلام مظلومی عنوان کرد: با توجه به شرایط منطقه و همین طور فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مورد خرید کالای ایرانی و البته تلف نشدن وقت زائران در بازارها، خرید سوغات از داخل کشور نیاز به فرهنگ سازی از سوی روحانیون دارد هرچند در سال گذشته نیز با کاهش بار از عربستان مواجه بودیم که این مسأله موجب خشنودی است.

وی با بیان به این که روحانی باید برای زائر برنامه های متنوع داشته باشد، خاطرنشان ساخت:  برای پرکردن اوقات فراغت زائران برنامه ریزی جدی داشته باشید و در این صورت حجاج نیز تا پایان با جدیت در برنامه های فرهنگی شرکت خواهند کرد.

معاون فرهنگي بعثه مقام معظم رهبری بیان داشت: طول دوره با توجه به این که بخش زیادی از زمان در مکه صرف خواهد شد و با تراکم جمعیت مواجه هستیم، ممکن است وقت زیادی از زائر در هتل صرف بشود که این مسأله توجه جدی روحانی را می طلبد.

وی گفت: برنامه های مشارکتی چند کاروان در یک هتل نیاز به برنامه ریزی در شورای فرهنگی هتل دارد و اجرای برنامه های فرهنگی با همت و نظارت روحانی با هماهنگی مسؤول فرهنگی هتل صورت می‌گیرد.

حجت الاسلام مظلومی با تأکید بر لزوم هماهنگی در شورای فرهنگی هتل خاطرنشان کرد: در کاروان هایی که معینه حضور دارد سعی کند به بانوان دیگر کاروان ها در هتل نیز خدمت رسانی کند چراکه تعداد معینه های ما به حد کفایت نیست و نمی توانیم برای هر کاروان یک معینه بفرستیم نداریم.

وی ابراز داشت: البته روحانی که در کاروانش معینه نیست، زمینه را برای حضور معینه های دیگر کاروان ها در بین خواهران زائر کاروانش فراهم کند و این مسأله نیاز به هماهنگی جدی دارد.

معاون فرهنگي بعثه مقام معظم رهبری یادآور شد: یکی از اتفاقاتی که به تبع سال گذشته با توجه به گرمای هوا صورت خواهد گرفت، اسکان به صورت مجموعه ای در عرفات است و حداقل چهار روحانی در یک چادر مستقر است که این موضوع نیاز به همراهی روحانیون دارد چون مناسب نیست چند نماز جماعت یا چند سخنرانی با بلندگو در یک چادر برگزار شود.

وی با تأکید بر لزوم زمان بندی دقیق برای رمی جمرات اظهار کرد: ساعاتی برای رمی به ما اعلام می‌کنند و سازمان و دوستان ما در بعثه نیز این زمان را بین کاروان ها تقسیم خواهند کرد تا موجب ازدحام و ناراحتی زائران نشود.

حجت الاسلام مظلومی تصریح کرد: روحانیون محترم از مجموعه فعالیت ها و برنامه هایی که دارند برای ما گزارشی تهیه کنند که این مسأله موجب می شود وقت کمتری گرفته شود و نیازی به حضور یاوران حجاج یا رابطان در کاروان شما با وجود این گزارش نیست.

وی افزود: در سال جاری برخی کارها با سرعت خوبی در حال انجام است و این مسأله می تواند در تصمیم گیری ها کمک زیادی کند و آموزش های منطقه ای و کارگاه های آموزش های مهارتی در استان ها آغاز شده است.        

حجت الاسلام مظلومی با اشاره به راه اندازی طرح مودت عنوان کرد: در مورد طرح مودت نیز نگاه ما این است که مجموعه ای از زائران می توانند با زائران دیگر کشورها ارتباطاتی برقرار کنند که نیاز به مدیریت و آموزش و هدایت دارد و این مسأله نیز به دست روحانی کاروان است.

وی با بیان به این که خوش برخوردی و احسان مقدمه ای برای ارتباط با زائران است، خاطرنشان ساخت: ما در سال گذشته موردی در طرح مودت نداشتیم و با هیچ مشکلی برخورد نکردیم، تنها هدف ما در طرح مودت این است که اعتقادات واقعی خودمان را به زائران دیگر کشورها منتقل کنیم./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات