۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۵۶۲۷۶۴
امام جمعه موقت کاشان:

مومن بين دو نور خوف و رجا است

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: انسان مومن بين دو نور خوف و رجا است، از يك طرف از عذب الهي مي ترسد و از طرف ديگر به رحمت خدا اميد دارد و داشتن اميد به رحمت خدا سبب مي شود تا از رحمت خدا مأيوس نشود.
حجت الاسلام اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني در خيابان ملامحسن فيض كاشاني برگزار شد با تبريك ميلاد حضرت علي اكبر(ع)، گفت: حضرت علي اكبر به لحاظ ظاهري به اندازه اي شبيه پيامبراكرم(ص) بود كه امام حسين(ع) مي فرمايد هر زماني كه دلتنگ پيامبرمي شديم به چهره حضرت علي اكبر(ع) نگاه مي كرديم.

وي ادامه داد: هم چهره حضرت علي اكبر(ع) و هم صداي حضرت شبيه پيامبراكرم(ص) بود و اگر حضرت علي اكبر(ع) در مكاني صحبت مي كرد كه قابل مشاهده نبود تصور مي كردند پيامبراكرم(ص) در حال صحبت كردن است.

حجت الاسلام اسلامي تبار با اشاره به اينكه خلق حضرت علي اكبر(ع) نيز به پيامبراكرم(ص) شباهت داشت، افزود: در خارج از دايره اهل بيت(ع) تنها خلق حضرت علي اكبر(ع) به پيامبراكرم(ص) شباهت داشت و خلق پيامبر نيز خلق با عظمتي بود.

امام جمعه موقت كاشان در ادامه با اشاره به تفسير آيه 6 سوره مبارك رعد كه مي فرمايد، ‹‹وَيَسْتَعْجِلُونَكَ بِالسَّيِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ وَقَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِمُ الْمَثُلَات وَإِنَّ رَبَّكَ لَذُو مَغْفِرَةٍ لِلنَّاسِ عَلَىٰ ظُلْمِهِمْ وَإِنَّ رَبَّكَ لَشَدِيدُ الْعِقَابِ›› گفت: كفار قهر خدا را شوخي گرفته بودند و از اينكه خواستار نزول عذاب الهي بودند براي اين بود كه تصور مي كردند خدا و عذابي وجود ندارد.

وي با اشاره به اينكه خداوند به كفار مي فرمايد در قهر و عذاب من شوخي نكنيد، يادآور شد: آيت الله اراكي مي فرمايد خداوند ديرگير است اما سخت گير نيست، عذاب الهي دير و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد و زماني كه عذاب الهي نازل شود عذاب سختي است.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: برخي از عذاب هاي الهي به اندازه اي سخت و شدت دارد كه تبديل به ضرب المثل مي شود مانند عذابي كه بر قوم لوط و فرعون و نوح نازل كرد تا قدرت خود را به كافران نشان دهد.

وي افزود: خداوند نسبت به بندگان خود داراي رحمت و مغفرت است و در باره بندگان خودش احساساتي عمل نمي كند بلكه براساس مصلحت و حكمت و رحمت خودش رفتار مي كند و توجهي به رفتارهاي عجولانه و جهولانه بندگان خودش ندارد و تحت تأثير واقع نمي شود.

امام جمعه موقت كاشان گفت: دشمن در فتنه 88  و سال گذشته به دنبال كشته سازي و تحريك نظام بود اما مسؤولان و رهبر معظم انقلاب نقشه دشمن را خوانده بودند و در برخورد با فتنه با حكمت و شكيبايي برخورد كردند و نقشه دشمن را نقش بر آب كردند، بنابراين خداوند نيز تحت تأثير قرار نمي گيرد و بلافاصله تصميم نمي گيرد.

حجت الاسلام اسلامي تبار افزود: خداوند اگر براي ارتكاب هر گناهي بلافاصله مجازات مي كرد كه هيچ انساني زنده نمي ماند، از اين رو يكي از سنت هاي خداوند مهلت دادن به بندگانش است تا بندگان خود را امتحان كند چون آنها را دوست دارد.

وي با اشاره به اينكه هرانساني در هر مرتبه اي از گناه باشد چناچه توبه واقعي داشته باشد خداوند او را مي بخشد چون رحمت و مغفرت خداوند بي نهايت است، گفت: برخي از گناهان توفيق توبه را از انسان سلب مي‌كند چرا كه توبه توفيق الهي است كه نياز به بندگي دارد.

امام جمعه موقت كاشان با بيان اينكه در اسلام يأس و نااميدي جايگاهي ندارد، ابراز داشت: اگر در اسلام يأس و نا اميدي وجود ندارد براي اين است كه اگر مسلماني مرتكب گناه شد از بخشش خداوند مأيوس و نا اميد نشود و چنانچه پشيمان شود و توبه كند در هر مرتبه اي از گناه قرار داشته باشد خداوند او را كمك خواهد كرد.

حجت الاسلام اسلامي تبار ادامه داد: در اسلام بن بست وجود ندارد و مأيوس شدن از رحمت خداوند در هر شرايطي كه باشد گناه كبيره است چرا كه رحمت خداوند براي بندگانش بي نهايت است.

وي افزود: خداوند در اين آيه دو ويژگي رحمت و عذاب و خوف و رجا را بيان كرده است، از اين رو مومن بين دو نور خوف و رجا است و از يك طرف از عذب الهي مي ترسد و از طرف ديگر به رحمت خدا اميد دارد و داشتن اميد به رحمت خدا سبب مي شود تا از رحمت خدا مأيوس نشود و در صورتيكه گناهي را مرتكب شود توبه كند تا مشمول رحمت الهي شود./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات