۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۵۶۲۸۳۳
استاد حوزه:

امتحان مال و فرزند از سخت ترین امتحانات الهی است

استاد حوزه علمیه قم بابیان اینکه رحمت خدا بر غضب خداوند پیشی دارد، گفت: خداوند انسان را برای بهشتی شدن خلق کرده است نه آتش جهنم و به همین دلیل است که درب‌های بهشت از جهنم بیشتر است.
حجت الاسلام رضا محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا محمدی، امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به نکات تفسیری آیه 15 سوره تغابن گفت: در این آیه از قرآن کریم خداوند می‌فرماید«إِنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ وَاللَّهُ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ» یعنی جز این نیست که اموال و اولاد شما آزمایشی هستند و حال‌آنکه مزد فراوان نزد خداست.

وی افزود: در این آیه مراد از فتنه، فتنه‌گری نیست بلکه مراد از فتنه« آزمایش است» و همان‌طور که در ترجمه آیه بیان‌شده خداوند فرزندان و اموال را مایه آزمایش بندگان قرار داده است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: گاهی خواست فرزندان و نزدیکان انسان با خواسته خداوند تقابل دارد که در این صورت این تقابل برای انسان مایه آزمایش بوده و اگر انسان خواست خداوند را درخواست فرزندان خود ترجیح دهد به‌یقین در امتحانات الهی موفق خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی با تأکید بر این که امتحان مال و فرزند یکی از سخت‌ترین امتحانات در زندگی انسان است، گفت: خداوند مؤمنان زیادی را به فرزند آن‌ها مورد آزمایش قرار داده و باید توجه داشت که این امتحان همان‌طور که بیان شد امتحان سختی است و در تاریخ نمونه‌های فراوانی از افرادی وجود دارد که به‌وسیله فرزندان خود منحرف‌شده‌اند ازجمله اینکه عبدالله بن زبیر ، پدرش را به جنگ جمل و قرار گرفتن در مقابل امام علی(ع) دعوت کرد.

وی بابیان اینکه خداوند انسان را برای بهشتی شدن خلق‌شده است؛ بنابراین بهشتی شدن آسان‌تر است، افزود: جهنم برای ریزش‌ها آفریده‌شده به همین دلیل جهنم نسبت به بهشت باید عده کمتری از مردم را در خود جای دهد زیرا همان‌طور که بیان شد هدف اصلی خداوند از آفرینش انسان بهشت است و  قرآن کریم هدف اصلی خلقت انسان را بهشت و نزول رحمت بر بندگان عنوان می‌کند.

استاد حوزه علمیه قم بابیان اینکه بهشت هشت درب و جهنم هفت درب دارد، گفت: باوجوداینکه درهای بهشت از جهنم بیشتر بوده و رحمت خداوند بر خشم خداوند سبقت دارد کسی که جهنمی شده هنر کرده است زیرا باوجوداینکه زمینه بهشتی شدن برای انسان فراهم است اگر انسان خود را جهنمی‌اند این موضوع نشان می‌دهد که فرد تلاش بیشتری برای جهنمی شدن انجام داده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی یادآور شد: خداوند حسنات بندگان را ده برابر کرده و سیئات انسان تنها یک برابر است بنابراین خداوند انسان را برای بهشت خلق کرده و این انسان است که با اعمال خود و عدم اطاعت از خداوند، تن خود را به آتش جهنم گرفتار می‌کند./۹۶۸/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
Behrouz Emadi
Iran (Islamic Republic of)
۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۴
سلام و عرض ادب، با توجه به فرمایشات استاد بزرگوار بنده حقیر مصیبت دیده فرزندم هستم، البته با تمامی سختی ها سجده به درگاه خدا می‌کنم و به نظر بنده اموال انسان در برابر چنین مصیبت بی ارزش ترین امتحان الهی است
5
0
Behrouz Emadi
Iran (Islamic Republic of)
۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۴
سلام و عرض ادب، با توجه به فرمایشات استاد بزرگوار بنده حقیر مصیبت دیده فرزندم هستم، البته با تمامی سختی ها سجده به درگاه خدا می‌کنم و به نظر بنده اموال انسان در برابر چنین مصیبت بی ارزش ترین امتحان الهی است
8
0
منا
|
۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۷
خداوند به شما صبر دهد حقا که اجر فراوانی نزد خداوند داری