۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۸
کد خبر: ۵۶۲۹۸۱
آیت الله استادی بررسی کرد؛

بهانه های معاندان در رد احادیث و رسالت محققان حوزه

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه گفت: محققان در نوشته ها و کتب خودشان در نظر داشته باشند که اصطلاحات فقهی را به خوبی تبیین کنند تا بهانه های رد حدیث از اختیار معاندان خارج شود.
آیت الله استادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله رضا استادی دبیر شورای عالی حوزه های علمیه در نخستین همایش واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه که عصر امروز در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با بیان این که چندی است که در حوزه ها، دانشگاه ها و حتی در خارج از کشور احادیث را مورد بررسی قرار می دهند، گفت: برخی از این بررسی ها اشتباه است و با بهانه های غلط احادیث را مورد تردید قرار می دهند.

وی افزود: مادامی که محققان به میدان نیامده و اصطلاحات فقهی را به درستی معنا نکنند، آن دسته که به دنبال رد احادیث شیعی بر اساس امیال خود هستند، بدون وقفه جولان خواهند داد.

آیت الله استادی با اشاره به این که ما قبول داریم که برخی احادیث جعلی بوده اند، ابراز کرد: جعل حدیث از زمان خود پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) رایج بوده است و ما نمی توانیم آن را رد کنیم، اما چیزی که باید بدان توجه کرد، آن است که علما و بزرگانی همچون شیخ کلینی با دقت این احادیثی که امروزه در دست ما است را بررسی کرده اند و احادیثی که جعلی بوده را حذف کرده اند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: امروزه برخی جریان ها بر اساس میل و سلیقه خودشان برخی احادیث را با بهانه جعلی بودن رد می کنند و در این راستا از ابزار مختلفی بهره می گیرند.

وی با بیان اینکه به همت بزرگان دینی در حال حاضر 99 درصد احادیث جعلی از میان رفته است، ابراز داشت: اگر کسی بدون عناد و امیال شخصی، منابع اصیل شیعی را بررسی کند، در خواهد یافت که این سخن گزافی نیست.

آیت الله استادی تأکید کرد: این که می گویند باید احادیث را بر قرآن عرضه کنیم و سپس صحت و سقم آن را تشخیص دهیم، دل بخواهی و بر اساس سلیقه شخصی نیست، بلکه این امر باید با دقت صورت پذیرد؛ برخی جریان ها این موضوع را عَلَم کرده و بر اساس میل خودشان هر حدیثی را رد و یا قبول می کنند و بی شک این کار نادرست است.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که یکی از بهانه های جریان های معاند و سلیقه گرا برای رد احادیث شیعی «تقیه» است، عنوان کرد: درست است که تقیه یک حقیقت است، اما نمی توان هر حدیثی را بدون بررسی تاریخ و شأن نزول آن حمل بر این اصل کرد.

وی «غلو» را یکی دیگر از بهانه های جریان های معاند با احادیث معرفی کرد و اظهار داشت: علما و محققان دینی باید نکاتی که این جریان ها به آن ها تمسک می کنند را به خوبی تبیین و تشریح کنند تا همه بدانند مراد ازاصطلاحات فقهی چیست و این گونه جریان ها نتوانند از آن اصطلاحات در جهت مقاصد خود استفاده کنند.

آیت الله استادی با اشاره به این که علما و بزرگان دینی سال ها قبل در تهیه احادیث دقت های لازم را داشته اند، گفت: اگر جایی یافتیم که عالمی اشتباه کرده است، نباید از اشتباه او پیروی کنیم، اما باید بدانیم که بدون مطالعه و بررسی دقیق منابع اصیل شیعی نمی توان یک حدیث را رد و یا قبول کرد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه افزود: محققان در نوشته ها و کتب خودشان در نظر داشته باشند که اصطلاحات فقهی را به خوبی تبیین کنند تا بهانه های رد حدیث از اختیار معاندان خارج شود.

وی در پایان با تأکید بر این که اشتباه است که بدون بررسی، احادیث را رد کنیم، یادآور شد: کتاب «اعتبار سنجی احادیث شیعی» کتاب خوبی است و برای آن زحمات بسیاری کشیده شده است و در آن سعی شده است تا اسباب بهانه جویی از دست معاندان خارج شود./841/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات