۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۵۶۳۲۲۱

واکنش آیت الله فاضل به اندیشه های سکولار در حوزه

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از آن دسته افرادی که به دنبال جدا کردن روحانیت از نظام هستند، انتقاد کرد و این اندیشه را مخرب خواند.
آیت الله فاضل لنکرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) امروز در پایان درس خارج اصول و فقه که در مدرسه علمیه حضرت آیت الله گلپایگانی برگزار شد، با تبریک به مناسبت میلاد باسعادت امام زمان(عج) با استناد به روایتی از امام سجاد(ع) درباره منتظران واقعی، گفت: اهل زمان غیبت حضرت مهدی(عج) که قائل به امامت ایشان و منتظر ظهور آن حضرت می باشند بهترین اهل هر زمانی هستند.

منتظران واقعی بهترین اهل هر زمانی هستند

وی با بیان این که خداي تبارك و تعالي به اين مردم و منتظران از عقول، فهم و معرفت حدّ زيادي اعطا كرده است، اظهار داشت: علت اينكه منتظران افضل اهل كل زمان هستند اين است كه مراتب معرفت و عقل‌شان بالا است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به شاخصه های معرفت منتظران، افزود: غيبت براي اين افراد به منزله‌ مشاهده است. يعني اينها با اينكه امام معصوم را به حسب ظاهر نمي‌بينند اما درست به منزله مشاهده است، گويا درست خدمت امام مي‌رسند از امام استمداد مي‌جويند و طلب دعا مي‌كنند و خودشان و اعمال خودشان را حاضر در نزد امام مي‌دانند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که منتظران به منزله مجاهدين در خدمت و در ركاب رسول خدا هستند، بیان کرد: اگر خداي تبارك و تعالي مردم اين زمان را به منزله‌ مجاهد در راه خدا آن هم در ركاب پيامبر قرار بدهد آيا اين تنزيل بدون ملاك است؟ آيا ما در زمان غيبت بايد دست روي دست بگذاريم كاري به ظلم و فساد نداشته باشيم بگوئيم بله خدا ما را به منزله‌ مجاهد در راه خودش قرار داده، اينكه اصلاً يك امر سخيفي مي‌شود. بگوئيم خدا يك افراد بي‌مسؤوليت، يك افرادي كه اصلاً احساس تكليف براي حفظ اسلام، تقويت اسلام، عمل به اسلام ندارند دست روي دست گذاشتند مي‌گويند ما منتظر هستیم، آيا اين قابليت اينكه نازل منزله‌ مجاهدين در راه خدا آن هم در كنار پيامبر آيا واقعاً هيچ عاقلي اين مطلب را قبول مي‌كند؟

استاد درس خارج حوزه علمیه با تأکید بر این که وظيفه‌ شيعه در زمان حضور آسان‌تر از وظيفه‌ شيعه در زمان غيبت است، گفت: در زمان حضور خود امام به حسب ظاهر امور را تدبير مي‌كنند، احكام را بيان مي‌كنند، موضع گيري‌ها را مي‌كنند اما در زمان غيبت شيعه نسبت به اين امر بايد حساس‌تر باشد.

تشکیل حکومت اسلامی در زمان غیبت

وی ادامه داد: اگر كسي بگويد در زمان غيبت اصلاً ‌چيزي به نام حكومت اسلامي نداريم كما اينكه سابقاً و فعلاً بعضي‌ها هستند كه اين را مي‌گويند كه در زمان غيبت ما چيزي به نام حكومت اسلامي نداريم يعني اساس فرمايش امام، روح حركت امام، جوهر انقلاب به همين است كه امام فرمود در زمان غيبت بر فقيه جامع الشرايط اگر امكان باشد كه يك امكانش اين است كه مردم هم آمادگي داشته باشند، مردم تبعيت كنند كما اينكه مردم ما با تمام وجود آمدند در خدمت روحانيت و در خدمت امام، اين بايد تشكيل حكومت بدهد آيا اگر در زمان غيبت ما ديديم يهود دارد بر مسلمان‌ها سلطه پيدا مي‌كند بگوئيم زمان زمان غيبت است و ما وظيفه‌اي نداريم؟ دست روي دست بگذاريم و بعد بگوئيم روايات هم مي‌گويد شما كه منتظر هستيد، اين امري است كه بطلانش از اوضح واضحات است.

آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: زمان غيبت مسؤوليت مضاعف است تا زمان حضور، در زمان غيبت انسان بايد با همه وجودش اسلام را حفظ كند، با همه وجودش براي پياده شدن احكام اسلام قدم بردارد.

کمک به مظلومان عالم، ویژگی منتظران واقعی

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کمک به مظلومان عالم را از دیگر ویژگی های مهم منتظران ظهور برشمرد و گفت:‌ اگر امروز قضاياي سوريه و عراق و داعش و مدافعين حرم به وجود آمد نگوییم آنها كه به ما حمله نكردند ما وظيفه‌اي نداريم چرا در امور داخلي آنها دخالت كنيم، اين ناشي از ضعف و عدم فهم وظايف در زمان غيبت است.

وی افزود: يكي از دوران حساس انقلاب همين دوران قضيه‌ مدافعين حرم و داعش است؛ تشخيص اينكه انسان در اين دوره چه وظيفه‌اي دارد بسيار مهم است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر این که حوزه علمیه و طلاب در زمان غیبت امام عصر(عج) باید داعی الی دین الله باشند، ابراز کرد: روحانیت نباید بگوید دشمن هر کاری می خواهد بکند و ما باید دین خودمان را حفظ کنیم بلکه باید درپی حفظ دین مردم باشند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گناه را سبب خارج شدن از دایره منتظران ذکر کرد و گفت: ما افتخارمان اين است كه سرباز امام زمان عليه السلام هستيم. گفتار ما، اخلاق ما، تمام مورد توجه امام زمان عليه السلام است، مبادا يك وقت كاري كنيم كه قلب حضرت از ما رنجيده شود.

وی با انتقاد از کسانی که ملاقات با امام زمان(عج) را برای مطرح شدن خودشان بیان می کنند، افزود: ما در زمان غيبت ملاقات اختياري كه يك انسان بگويد من امروز مي‌خواهم خدمت حضرت بروم مشرف شوم به هيچ وجهي نداريم براي هيچ كسي واقع نشده، ملاقات اختياري بر حسب آن توقیع شريف ممكن نيست اگر بوده غير اختياري بوده، اضطراري بوده، بعد الملاقات بوده، حالا آنچه كه مهم هست اين است كه ارتباط قلبي داشته باشيم واقعاً خودمان را از ابتدای روز تا انتهای آن در محضر امام زمان بدانيم.

حوزویان و دانشگاهیان سر سفر علمی شهید مطهری نشسته اند

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه یاد و نام شهید آیت الله مطهری را گرامی داشت و ابراز کرد: شهید مطهری شخصیت بزرگوار و عالمی است که هنوز حوزه علمیه، دانشگاهیان و اهل علم و فکر بر سر سفره علمی آن شهید بزرگوار نشسته اند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که همه کارهای شهید مطهری برای خدا بود، خاطرنشان کرد: آثار شهید مطهری از مصاديق وجه الله است و هميشه باقي مي‌ماند و اميدواريم طلاب از بركات علمي اين شهيد بزرگوار بهره‌مند شوند.

دفاع از نظام اسلامی وظیفه مهم روحانیان است

وی با انتقاد از کسانی که به دنبال عدم دخالت روحانیت در امور هستند، گفت: اين فكري كه قبل از انقلاب بود و امام چقدر با اين فكر برخورد مي‌كرد و متأسفانه چند سالي است كه اين فكر دو مرتبه اظهار وجود مي‌كند كه ما دخالت در امور نكنيم! روحانيت خودش را از صحنه كنار بكشد، روحانيت يك نظارتي و يك اشراف كلي و يك هدايت كلي داشته باشد، آيا اين همان است كه امام زمان (عج) از ما مي‌خواهد؟ يا همانطور كه امام به ما ياد داد كه بايد به صحنه بيائيم و حضور پيدا كنيم بايد دفاع از اسلام كنيم، حالا هر كجا به هر خصوصيتي كه هست بايد اين كار را انجام بدهيم./927/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات