۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۵۶۳۳۶۲
معاون تهذیب حوزه علمیه استان مازندران خبر داد؛

تلبس بیش از ۵۰ طلبه در جشن نیمه شعبان

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران از تلبس بیش از ۵۰ نفر از طلاب حوزه علمیه استان همزمان با میلاد با سعادت حضرت ولی عصر(عج) خبر داد.
معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران

حجت الاسلام جعفر طبرسی، معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری از تلبس بیش از 50 نفر از طلاب حوزه علمیه استان همزمان با میلاد با سعادت حضرت ولی عصر(عج) خبر داد.

وی با بیان این که این طلاب ملبس از مدارس علمیه نوشهر، رامسر، محمودآباد، نکا، جعفریه رستم کلا، مصطفی خان ساری بودند، افزود: افزون بر این برخی از طلاب مدارس علمیه استان نیز در بیوت علما و مراجع تقلید لباس مقدس روحانیت را بر تن کردند.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران، اتمام پایه پنجم، شرکت در کارگاه مهارتی، ارائه تقاضای تلبس، تأیید اخلاقی مدیر مدرسه در حال تحصیل، استعلام از امور صیانتی، مصاحبه علمی و صدور حکم را از مهم ترین مراحل تلبس به لباس مقدس روحانیت دانست.

حجت الاسلام طبرسی با اشاره به این که تلبس طلاب مدارس علمیه مازندران در اعیاد مهم سال از سوی مدارس علمیه برگزار می شود، خاطرنشان کرد: در ایام ولادت آخرین منجی عالم بشریت و صاحب اصلی حوزه های علمیه نیز شاهد برگزاری باشکوه جشن تلبس در بسیاری از مدارس علمیه استان بودیم.

وی به قانونمند شدن تلبس در حوزه علمیه اشاره کرد و با بیان این که در گذشته به شیوه سنتی طلاب موفق می شدند لباس مقدس روحانیت را بر تن کنند، تصریح کرد: در طی سال های اخیر سازوکار قانونی برای تلبس طلاب در نظر گرفته شد که به صورت کاملاً جدی و قانونی اجرایی می شود.

حجت الاسلام طبرسی با بیان این که تلبس طلاب یکی از مهم ترین وظایف معاونت تهذیب حوزه های علمیه است، خاطرنشان کرد: هر طلبه ای که بخواهد لباس مقدس روحانیت را بر تن کند باید مراحل علمی، کارگاهی، آموزشی و صیانتی را با موفقیت طی کند و در غیر این صورت حکم تلبس برای طلبه صادر نمی شود.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که یکی از مهم ترین معیارهای شناخت یک روحانی داشتن حکم تلبس از حوزه علمیه است، تصریح کرد: طلبه ای که فاقد حکم تلبس باشند رسمیت نداشته و پوشیدن لباس برای او منع قانونی دارد.

وی با بیان این که شرکت طلاب علاقه مند برای پوشیدن لباس روحانیت در کارگاه آموزشی تلبس ضروری است، خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین معیارهای تلبس شرکت در دوره های مختلف کارگاه تلبس و آشنایی کامل با ضرورت ها و الزامات این بخش است.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که هر گونه تلبس خارج از ضوابط حوزه علمیه و قوانین شورای عالی غیر قانونی و غیر شرعی است، خاطرنشان کرد: به یقین با افراد خاطی در این بخش برخورد قانونی خواهد شد.

وی با تأکید براین که هر گونه تلبس در مدارس علمیه باید طبق مراحل معین و مصوب شده از سوی شورای عالی و همچنین معاونت تهذیب حوزه های علمیه دنبال شود، تصریح کرد: اگر طلبه ای در مراحل مختلف احراز صلاحیت نشود نمی تواند ملبس شود.

حجت الاسلام طبرسی با اشاره به این که لباس روحانیت به دلیل انتصاب به پیامبران الهی و ائمه معصومین(ع) از جایگاه و تقدس بالایی برخوردار است، تصریح کرد: به همین دلیل حفظ شأن و ارزش این لباس که آرم نبوت است از جایگاه مهمی برخوردار است.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با تأکید بر این که طلاب و روحانیان باید تجسم حقیقی دین و اسلام ناب در جامعه اسلامی باشند، خاطرنشان کرد: نباید خدای ناکرده به گونه رفتار شود که به جایگاه ارزشمند روحانیت خدشه وارد شود./۹۵۰/ت303/ب1

ارسال نظرات