۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۵۶۳۵۱۴
رییس سازمان نهضت سوادآموزی خبرداد؛

همکاری معاونت تبلیغ حوزه با سازمان نهضت سوادی آموزی

باقرزاده با اشاره به همکاری معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه با سازمان نهضت سوادی آموزی از افزایش نرخ سه درصدی باسوادی در کشور در پنج ساله گذشته خبرداد.
علی باقر زاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جمعی از مدیران آموزش و پرورش استان قم با حضور در بیت حضرت آیت الله مکارم‌شیرازی با این مرجع تقلید دیدار و گفت‌وگو کردند.

علی باقر زاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی در این دیدار با بیان این که مأموریت اصلی وزارت آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین است، اظهار داشت: اجرای این سند به صورت مکرر مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده است.

وی با بیان این که تحول در آموزش و پرورش به معنای تحول در یادگیری است، خاطرنشان کرد: دانش آموزان باید مسائلی را یاد  بگیرند که مراتب حیات طیبه را طی کنند  و برای این کار باید عناصر درگیر در یادگیری تحول پیدا کند و به همین جهت باید نگرش، دانش و مهارت معلمان نیز تحول پیدا کند.

باقر زاده اضافه کرد: امروز می‌ گویند معلم عنصر اصلی و مدرسه واحد اصلی تحول بنیادین است و قاعدتا در کنار صلاحیت های معلم باید برنامه درسی و کتب آموزشی نیز متناسب با سند تحول اصلاح شود و نظام تحقیق و پژوهش و نظام آموزشی و مدیریت و رهبری مدرسه نیز هم سو با بقیه عناصر متحول شود.

وی با اشاره به تدوین برنامه های اصلی این سند تحول خاطرنشان ساخت: محور اصلی برنامه ریزی های وزارت آموزش و پرورش توجه به همه زوایای پنهان و پیدای تحول است که البته زمان بر و هزینه بر هست.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش سطح سواد در کشور خاطرنشان ساخت: نتایج سرشماری سال 95 نشان می‌ دهد که رشد خوبی در وضعیت سواد کشور داشتیم که نزدیک به سه درصد است یعنی بیش از یک و نیم ملیون نفر از آماربی سوادها کم شده است.

وی ادامه داد: در سال های 2000 تا 2015 که یکی از اهداف سازمان های بین المللی کاهش نرخ بی سوادی بود تنها یک درصد کاهش به وجود آمد ولی در کشور ما سه برابر نرخ میان گین جهانی رشد داشتیم که البته نسبت به سال های گذشته کشور خودمان نیز آمار خوبی به نظر می‌ رسد چراکه ما در فاصله سال 85 تا 90 نرخ با سوادی کمتر از دو درصد بود.

باقرزاده تصریح کرد: این مسأله نتیجه همتی است که در مدیران آموزش و پرورش و همکاران خوب ما در سطح کشور بود، البته ذکر این مسأله نیز ضروری است که قرآن آموزی رکن اصلی سواد آموزی است و اگر کسی خواندن و نوشتن بلد باشد ولی قرآن نتواند بخواند از نظر ما باسوادنیست و مدرک به او داده نمی شود.

وی با بیان این که سازمان نهضت سواد آموزی مسجد را محل تحولات اجتماعی و فرهنگی می‌ داند، خاطرنشان کرد: ما غالب برنامه های خود را در مساجد اجرا می‌ کنیم و در دو سال گذشته طرح آموزش عملی نماز همین طور خواندن ادعیه را شروع کردیم که مورد استقبال نیز قرار گرفت.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: ما طرح های مختلفی برای کتاب خوانی نیز طراحی کرده ایم چون در بین سوادآموزان با مسأله بازگشت به بی سوادی مواجه نشویم و به همین دلیل با معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه نیز همکاری خوبی داشتیم.

وی با بیان این که درصد با سوادی اتباع خارجی از جمله اتباع افغانی مقیم کشور از شش درصد به 62 درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: این میزان درصد باسوادی از خود کشور افغانستان هم بیشتر است؛ آموزش و پرورش استان قم نیز جزو استان های خوب و موفق کشور بوده و ان شاءالله این توفیقات در سال های گذشته بیش از وضع موجود باشد./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات