سنت های حوزه به عنوان یک حلقه مفقوده محسوب می شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسن موسوی مهر، استاد حوزه و دانشگاه در پیش نشست «سنت های کارآمد حوزه» که امروز در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه برخی از طلبه ها دغدغه ای نسبت به سنت های حوزه ندارند و فکر می کنند که این سنت ها کارآمد نیستند و درعین حال زائد نیز هستند که ثمره ای ندارند و می توان موارد دیگری را جایگزین کرد و یک خود باختگی در مقابل شیوه های نوین آموزشی که در دانشگاه ها وجود دارد، از سوی طلبه ها دیده می شود، از ضروریات برگزاری این همایش است.
پژوهشگر حوزه علمیه خراسان ادامه داد: به همین دلیل در راستای برطرف سازی این ذهنیت اشتباه درباره ناکارآمدی سنت های حوزه، برآن شدیم تا این کارکردها را به طلبه ها گوشزد کنیم چرا که بزرگان در این عرصه سنت های قدیمی وروش های جدید را دیده اند و درعین حال به کارآمدی سنت های حوزوی اصرار دارند.
وی با شاره به سنت مباحثه که در حوزه های علمیه وجود دارد، گفت: درواقع با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب، مباحثه، بهترین شیوه انتقال مفاهیم است ودرعین حال سنت های دیگری نیز مانند پیش مطالعه و سبک سامرایی نیز مرسوم بوده است که این روش ها نیز کارآمد هستند که اگر طلاب به این روش ها توجه داشته باشند درمی یابند که آنها انسان را برای فهم و درک مطالب در بزنگاه های درس آماده می کند.
استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: سنت تقریر شفاهی و کتبی که از مرحوم نائینی به دست ما رسیده است نیز دارای کارآمدی است چنانچه اگر کسی بخواهد در حوزه اجتهاد ورود پیدا کند بدون تقریری نویسی این امکان برای او وجود ندارد.
وی با تأکید براین مطلب که در حال حاضر دغدغه ها نسبت به سنت های حوزوی کمرنگ شده است، تصریح کرد: در عین اینکه طلاب نسبت به این سنت ها بی توجه شده اند از طرفی رشد علمی، آموزشی، پژوهشی را برای حوزه ها را همین سنت های حوزه به وجود آورده اند.
حجت الاسلام والمسلمین موسوی مهر ادامه داد: هدف اصلی ما از برگزاری این همایش این است که سنت های کارآمد حوزه را احیا کنیم تا آنهایی که در پیشبرد اهداف آموزشی تأثیرگذار هستند در پیچ و خم خود باختگی طلاب به دست فراموشی سپرده نشوند.
حجت الاسلام مسعود مرتضوی، مدیر موسسه به سوی اجتهاد در ادامه درباره این همایش گفت: دو دغدغه اصلی در حوزه علمیه کنونی ما را برآن داشت که فعالیتی را انجام دهیم که ازآن با عنوان همایش «حوزه علمیه، سنت های کارآمد» نام برده می شود چرا که حفظ تشیع وحوزه های علمیه مبتنی بر حفظ سنت های کارآمد اصیل است.
دبیر همایش «حوزه علمیه، سنت های کارآمد» با بیان اینکه در شرایط فعلی متأسفانه روحیه فقاهت و اجتهاد در بین طلاب جوان کمرنگ شده است، افزود: این موضوع البته دلایل فراوانی دارد که یکی از آن به مشکلات اجتماعی و اقتصادی برمی گردد و به نظر می آید که طلاب حوزه های علمیه به علت عدم شناخت ماهیت طلبگی نسبت به سنت های کارآمد حوزه غافل هستند.
وی با اشاره به این مطلب که ازدیگر دلایل این عدم شناخت در واقع این موضوع است که آنان دغدغه ای ندارند که درس خوانده شود و طلاب بالنده شوند و به درجات اجتهادی و فقاهت برسند، اظهار کرد: اگر سنت های اصیل حوزوی تبیین شود خطریاس و ناامیدی در طلاب جوان از بین می رود.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در شرایط فعلی نسبت به بزرگان حوزه شبهه های فراوانی به وجود آمده است، تصریح کرد: ازطرفی در کناراین خطر یاس و نامیدی، مشکلات اخلاقی و کاهش و افت معنویت در حوزه های علمیه زنگ خطر دیگری برای طلاب جوان است که نسبت به سنت های کارآمد حوزه بی خبر هستند.
وی با اشاره به این مطلب که برخی از طلاب به دفاع از موسیقی می پردازند، ابراز کرد: در واقع نوعی غرق شدگی در مخاطب از سوی این طلاب وجود دارد که آنان اقدام به این کار دارند که این امر نیز به دلیل فراموش شدن سنت های اصیل حوزوی و عدم تبیین آنها است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در راستای همین دغدغه ها، اتاق فکری تشکیل شده است تا سنت هایی که در بحث معنویت و اخلاق باید تبیین شود، بررسی شود، خاطرنشان کرد: از طرفی نکته دیگر که دارای اهمیت است اجرای این سنت ها و حاکمیت آنها در فضای حوزه های علمیه است.
وی در ادامه از برگزاری همایش حوزه های علمیه، سنت های کارآمد در روز 20 اردیبهشت خبرداد و گفت: از مهمترین اهداف این همایش تبیین ضرورت وسنت های اصیل حوزوی با حضور اساتیدی از حوزه علمیه قم وخراسان است.
حجت الاسلام والمسلمین سید محسن حسینی فقیه، مدرس سطح عالی و خارج حوزه علمیه خراسان در ادامه اظهار کرد: در واقع سنت های حوزه به عنوان یک حلقه مفقوده محسوب می شود که بی توجهی به این مسائل ممکن است به نظام حوزه آسیب برساند و این درحالی است که ما می خواهیم نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران را به صورت تابلو برای دیگر کشورها ارائه بدهیم.
وی ادامه داد: در طول تاریخ نظام آموزشی ایران تولیدات و تربیت شدگان ممتازی داشته است که در عرصه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تأثیرگذار بوده اند.
مدرس سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه تأثیرگذاری و توجه به سنت های کارآمد حوزه در سه بخش تقسیم می شود، اظهار کرد: یک بخش آن مربوط به متولیان و نهاد حوزه است که با برنامه های همایش هماهنگ باشند که تا به امروز هماهنگ نبوده است.
وی ادامه داد: یکی ازمواردی که برگشت به تصمیم سازان حوزه است بخش سرفصل است که من مخالف آن قسمت هستم چرا که تصمیم سازی تدریس مهم است که در برنامه ریزی ها طوری این برنامه لحاظ شود که ما از سرو صدای شکلی به عمق برسیم.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی فقیه با بیان اینکه در شرایط فعلی اساتید با طلبه ها به ندرت رفت و آمد می کنند، تصریح کرد: در واقع رفت و آمد شاگردان با اساتید فایده های بسیاری دارد که امروز خیلی کمرنگ شده است./934/پ۲۰۲/ب۱