دلبستگی به دنیا از عوامل اختلاف زوج ها است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن امروز که در مدرسه صدر بازار برگزار شد، گفت: زهد در دنیا برای این است که وقت اضافه پیدا کنیم و به دینمان برسیم.
وی در ادامه تفسیر سوره کهف، آیه سی و پنجم که می فرماید«وَدَخَلَ جَنَّتَهُ وَهُوَ ظَالِمٌ لِنَفْسِهِ قَالَ مَا أَظُنُّ أَنْ تَبِیدَ هَذِهِ أَبَدًا» را تلاوت کرد و افزود: این آیه مربوط به دونفری است که در آیات قبلی باهم گفتگو می کردند و یکی از آن دو، دو باغ داشت که همان باغ ها برایش بخل و دلبستگی و غرور و ظلم به خود و توهم بقا آورده بود.
آیت الله مهدوی تبیین کرد: یکی از اختلافات زن و شوهر ها دلبستگی به دنیا در امور زندگی است به ویژه برای طلبه خیلی مهم است که خودش و همسرش دلبسته دنیا نباشند، طلبه در ابتدای ورود به حوزه باید با امام زمان عهد ببندد که انقطاع از غیر داشته باشد، یکی از آثار انقطاع و دل کندن از دنیا زهد است؛ اثر زهد این است که فرد غذا را می خورد اما به آن دلبسته نیست و دیگر این که اگر ببیند فرد دیگری به غذایی که او دارد نیازمند است به او می بخشد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری توضیح داد: انسان برای رسیدن به یقین باید انقطاع از دنیا داشته باشد و حریص نباشد تا در زندگی اش وقت اضافی پیدا کند، وقتی فردی رویه اش اینگونه است که با مسجد و مجالس سخنرانی کاری ندارد و فقط به دنبال دنیایش است به یقین نمی رسد، طلا این است که انسان خدا را با تمام وجودش ببیند.
امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: برخی افراد درمسأله طهارت ظاهری وسواسی می شوند اما باید بدانند که بالاترین میکروب این است که عقل انسان خدا را نشناسد و تمام وقتش را صرف مسأله پاکی و نجسی بکند، زهد در دنیا برای این است که وقت اضافه پیدا کنیم و به دینمان برسیم.
آیت الله مهدوی در ادامه تفسیر آیه گفت: آن شخص وارد باغ خود شد درحالیکه به خود ظلم می کرد و می گفت من گمان نمی نکنم که این باغ هرگز نابود شود، منکران قیامت با حالت یقینی صحبت نمی کنند و حرف هایشان از سر ظنّ و گمان است، او خیال می کرد باغ برای همیشه بقا دارد و این یکی از نمونه های ظلم به نفس است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: امیر مؤمنان(ع) می فرمایند، اگر برای دنیا عمرتان را فانی کردید نه دنیا برایتان باقی می ماند و نه شما برای آن باقی می مانید و هر دو از هم جدا می شوید.
امام جمعه موقت اصفهان خاطر نشان کرد: نگاه کلانی که رهبر معظم انقلاب توصیه می کنند که ضمن نگاه جزئی در زندگی داشته باشیم راه گشا است و به انسان کمک می کند که بهتر قضاوت و تصمیم گیری کند و گیج نشود و سرانجام او را به مقصد می رساند.
وی در ادامه تفسیر، آیات سی و ششم و سی و هفتم سوره کهف که می فرماید«وَمَا أَظُنُّ السَّاعَةَ قَائِمَةً وَلَئِنْ رُدِدْتُ إِلَى رَبِّی لأجِدَنَّ خَیْرًا مِنْهَا مُنْقَلَبًا، قَالَ لَهُ صَاحِبُهُ وَهُوَ یُحَاوِرُهُ أَکَفَرْتَ بِالَّذِی خَلَقَکَ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ سَوَّاکَ رَجُلا» را تلاوت کرد و افزود: آن شخص قیامت را انکار می کرد و می گفت اگر هم قیامتی در کار باشد قطعاً بهتر از این باغ را در آنجا به من می دهند، رفیقش به او گفت آیا به خداوندی که تو را از خاک و سپس از نطفه آفریده است و آنگاه تو را به صورت مردی معتدل درآورده است، کافر شده ای، انکار قیامت در او به انکار خداوند برمی گشت و این موضوع را رفیقش دانسته بود.
امام جمعه موقت اصفهان در پایان آیه سی و هشتم که می فرماید«لَکِنَّا هُوَ اللَّهُ رَبِّی وَلا أُشْرِکُ بِرَبِّی أَحَدًا» را تلاوت کرد و افزود: رفیق آن شخص گفت عقیده من این است که او است خداوند و مربی من و برای او شریک قائل نمی شوم، نکته ای که برای ما روحانیان قابل توجه است این است که در برخورد با افرادی که منکر خداوند و قیامت می شوند، هم از استدلال کمک بگیریم و هم اینکه نسبت به عقیده خود سست نشویم و اعتقاد خودمان را صریحاً بگوییم، ما خداوند را داریم و نگران هیچ چیزی نیستیم./867/پ۲۰۳/ب۱