۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۵۶۴۳۲۰
با حضور حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در مشهد؛

نشست «آفاق قواعد فقه اصطیادی در فقه معاصر اهل سنت» برگزار شد

نشست «آفاق قواعد فقه اصطیادی در فقه معاصر اهل سنت» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در مشهد برگزار شد.
آیت الله مبلغی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، نماینده مجلس خبرگان رهبری در نشست «آفاق قواعد فقه اصطیادی در فقه معاصر اهل سنت» که امروز 21 اردیبهشت در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، گفت: آموزش فقه را به گونه ای شکل داده ایم که دیرپا و سخت و در عین حال کم تأثیر شده است و به همین دلیل نیاز است تا در نظام آموزشی درباره این موضوع فکری شود.

رییس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به این مطلب که در تجربه شیعه مرحوم شهید اول قواعد و فواید را نوشت ولی پا نگرفت، افزود: ما قاعده قواعد فقهی نداریم و اهل سنت از این حیث که کوششی در خور انجام داده اند که روایاتی دارند که قالب قاعده ای است.

وی در ادامه با بیان اینکه با توجه به تلاش اهل سنت آنها قواعد فقهی بیشتری نسبت به مادارند، اظهار کرد: در این عرصه اگر ما ورود پیدا کنیم به صورت قطعی قواعد فقهی ما بیشتر از آنان است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این مطلب که کم کاری فاحشی در ارتباط با تراث قاعده ای داشتیم، افزود: همه آنچه که در روایات و در کتب فقهی است از سوی شیعه کمتر کار شده است اما اهل سنت در این باره کار کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در ادامه با اشاره به این مطلب که ما بسیاری از قواعد نبوی را از اهل سنت گرفته ایم، گفت: این درحالی است که اگر ما قواعد نبوی را بررسی کنیم قابل مشاهده است که قاعده های بسیاری وجود دارد و در عین حال ما در این زمینه کم کار کرده ایم.

وی با بیان این که ما درباره روایات کم کاری داشته ایم، بیان داشت: مدیریت دانش نباید در حوزه ما ضعیف باشد و باید توزیع زمان در بخش های پژوهشی و مطالعاتی صورت بگیرد تا این کم کاری ها مرتفع شود.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی تصریح کرد: ما در فقر شدید و در عین حال نیاز شدید نسبت به قواعد هستیم و باید کار شود چرا که وقتی می گوییم در این زمینه قرآن باید به درد ما بخورد معلوم است که ما از فاز بیرون و عقب هستیم./934/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات