۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۵۶۴۶۳۴
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

مهاجرت یکی از راه‌های خروج از تفرقه است

نماینده مجلس خبرگان رهبری مهاجرت را از راه‌های خروج از تفرقه خواند و گفت: مهاجرت‌ها باید به‌ مثابه یک ‌نهاد تأثیرگذار اجتماعی، قرآنی، عبادت ساز، مرتبط کننده انسان و خدا باشد.
حجت الاسلام مبلغی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، امشب در دیدار جمعی از افراد مهاجر در کوهدشت گفت: در قرآن چهار واژه: «ارض الله، وسیع بودن زمین، مهاجرت و استضعاف زدایی» به یکدیگر گره‌ خورده و مرتبط شده‌اند.

وی به کارکرد مهاجرت اشاره و عنوان کرد: کارکرد مهاجرت این است که با بهره ‌گیری از فرصت‌ها و ظرفیت‌های نهفته در فراخنایی زمین، تنگناهای موجب پیدایش استضعاف فکری، معلوماتی، بینشی، روحی، اقتصادی، فرهنگی، تعصبی و طائفه ای را در هم می ‌شکند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی بیان کرد: نقش اساسی و زیرساختی آن در ایجاد انسجام، الفت، وحدت و هم زیستی در جامعه از جمله کارکردهای مهاجرت است که این نقش مهم را به ‌صورت تدریجی محقق می کند.

وی تصریح کرد: عالمان شیعه و سنی باید آن دسته از مفاهیم قرآنی که حامل بار اجتماعی و قدرت معناییِ نقش‌آفرین در فضاهای اجتماعی، فرهنگی و بین‌المللی هستند را شناسایی، استخراج و تحلیل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی بیان کرد: ارائه و تزریق نظریه‌های قرآنی حاصل از این مطالعات به جامعه، افزون بر این ‌که جامعه را از حیث بینشی متعالی می‌کند، تنظیم نگاه‌ها و سیاست ‌گذاری‌های اجتماعی، فرهنگی و بین‌المللی بر اساس قرآن را ممکن می‌ سازد.

وی با بیان اینکه مهاجرت انسان مؤمن را از ضیق و بسته بودن به فراخی و انشراح انتقال می‌دهد، افزود: در این صورت خدا را می‌بیند و در راه او قرار می‌گیرد.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان تأکید کرد: ما باید به تعریف، تعیین مصادیق پویا و فعال، معنادار کردن، تعیین مشخصه‌ها و مؤلفه‌های مهاجرت برسیم تا استضعاف موجود در جوامع اسلامی از بین برود.

وی یادآور شد: «منطق قرآنی هجرت» محدودیت، ایستایی، رکود، درجا زدگی و بن‌بست را می ‌شکند و از وسعت زمین فرصتی برای وسیع شدن نگاه و بینش انسان و عاملی برای فراخ شدن روح و قلب انسان می‌سازد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان اینکه ریشه‌ها، مایه‌ها و پایه‌های اختلاف و تفرقه بین امت اسلام در ضعف فکری، فرهنگی و بینشی نهفته است، خاطرنشان کرد: تفرقه از مصادیق استضعاف است.

وی مهاجرت را یکی از راه‌های خروج از شرایط تفرقه خواند و گفت: افراد تفرقه چی، افرادی تنگ‌ نظر، کوچک، عصبی، تعصبی و مستضعف هستند.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان با اشاره به اینکه در جامعه امروز مهاجرت نسبت به گذشته آسانتر شده است، افزود: مهاجرت‌ها باید به‌ مثابه یک ‌نهاد تأثیرگذار اجتماعی، قرآنی، عبادت ساز، مرتبط کننده انسان و خدا باشد و این مهم می‌تواند به‌ صورت مجازی نیز اتفاق بیفتد./9451/پ203/ب1

ارسال نظرات