۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۵۶۴۶۴۶
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

مسؤولان کشور اهمیت و ضرورت عمل به شعار سال را متوجه نمی شوند

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که اسلام سفارش بسیاری بر تقویت به نفس ملی کرده است، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب با نامگذاری سال ۹۷ در صدد تقویت اعتماد به نفس ملی است اما متأسفانه نوعاً مسؤولانی در کشور وجود دارد که اهمیت و ضرورت عمل به شعار سال را متوجه نمی‌شوند.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه، در یادواره شهدا که در مسجد الغدیر دانشگاه قم برگزار شد، بیان داشت: با آن که اعتماد به نفس احساس خوب و معنای خوبی است که در زندگی فردی کاربرد دارد، اما ما در میان مفاهیم دینی واژهای با عنوان اعتماد به نفس نداریم.

وی با تأکید بر این که تکبر و عجب داشتن خصیصه خوبی نیست، ابراز داشت: در ادبیات دینی ما آموزههایی وجود دارد که مغایر با اعتماد به نفس است، بلکه همواره گفته میشود که باید اعتماد و توکلمان به خدا باشد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تصریح کرد: آنچه بیان شد به منزله آن نیست که اعتماد به نفس چیز خوبی نباشد، بلکه این حالت در دین اسلام مقبول است، منتهی در برابر با اعتماد به خداوند متعال مطلوب نیست.

وی با تأکید بر این که ضعف نفس در دین مبین اسلام مورد مذمت قرار گرفته است، عنوان کرد: حضرت امام صادق(ع) در اینباره میفرماید؛ فریب شخصی که گناه نمیکند را نخورید، چه بسا آن شخص به سبب ضعف نفسش اعمال حرام را مرتکب نمیشود.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: قدرت و قوت در ادبیات دینی ما بسیار تحسین شده و بسیار مورد تأکید است که مؤمن باید همچون کوهی استوار باشد.  

وی با بیان این که اسلام سفارش بسیاری بر تقویت به نفس ملی کرده است، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب با نامگذاری سال 97 به سالِ «حمایت از کالای ایرانی» در صدد تقویت اعتماد به نفس ملی است اما متأسفانه نوعاً مسؤولانی در کشور وجود دارد که اهمیت و ضرورت عمل به شعار سال را متوجه نمیشوند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با قرائت آیه «وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِینَ»، ابراز داشت: خداوند متعال در آیه 139 آلعمران در صدد بیان این مهم است که مؤمنین به تنهایی نمیتوانند خود را برتر بدانند، بلکه میتوانند چنین خصوصیتی را به امت اسلامی نسبت دهند.

وی تصریح کرد: ناگفته نماند که برتر خواندن امت و جامعه اسلامی مستلزم آن است که آداب انسانی نیز مورد توجه قرار گیرد و هیچگاه ملتهای دیگر تحقیر نشده و به فرهنگهای ملل دیگر توهین نشود.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که اعتماد به نفس ملی و دینی در اسلام مقبول است، عنوان کرد: متأسفانه مسلمانان ظرفیت پیروزی ندارند. 20 میلیون مسلمان در راهپیمایی اربعین شرکت کردند اما تروریستهای تکفیری وهابی داعش نتوانستند کوچکترین آسیبی به این جمعیت بزنند ولی با این حال باور نداریم که پیروز شدهایم.  

وی گفت: امروزه اقتدار جمهور اسلامی ایران مثال زدنی است؛ باید قدر این امنیت و اقتدار و عظمت را بدانیم و برای حفظ و تقویت آن بکوشیم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان اظهار داشت: مسلمان باید زمان شناس باشد. بر اساس روایت معصوم(ع) کسی که به زمان خود آگاه باشد، اشتباهات بر وی هجوم نمیآوند./878/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات