۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۵۶۴۹۸۲
رییس شورای حوزه علمیه استان تهران:

بصیرت مانع فریب و انحراف عالم دینی می‌شود

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه عالم دینی تابع شهوت و ثروت نیست، گفت: بصیرت و زکاوت مانع فریب و انحراف عالم دینی می‌شود.
جلسه درس خارج اصول آیت الله رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران، امروز در آغاز جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: امام علی(ع) در خطاب به جناب کمیل از اینکه کسی را پیدا نمی‌کنند که حامل علم او باشد احساس تاسف می‌کنند و از چهار گروه نام می برند.

وی با اشاره به دسته اول بیان داشت: حضرت می‌فرمایند: اینان تحمل دریافت علم را دارند اما چون به لحاظ نفسانی دارای مشکل هستند انتقال علم دین به آنان خطاست چرا که این گروه دین را ابزاری برای رسیدن به منافع دنیوی قرار می‌دهند و با همان علم بر علیه عباد الهی برمی‌خیزند.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد درباره دسته دوم، اظهار داشت: اینان برخلاف دسته نخست افرادی فاقد هوش و بینش هستند، این افراد بد سرشت نیستند اما کم بصیرت‌اند، سلامت نفس دارند اما ساده لوح هستند و پیوسته تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران افزود: خطر دسته دوم کم از دسته اول نیست دسته اول باهوش هستند اما چون دنیا طلبند دین را ابزاری برای رسیدن به منافع دنیوی قرار می‌دهند اما دسته دوم بهره هوشی بالایی ندارند اما چون بی بصیرت و ساده لوح هستند احتمال فریب خوردنشان بسیار است.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) اضافه کرد: ما در تاریخ شیعی کسانی را که دارای زکاوت بودند و زکاوتشان را در خدمت دنیا گرفتند افرادی داشته‌ایم و کسانی را هم داشتیم که با داشتن علم فریب خوردند و به سبب آن فریب خوردن به اسلام لطمه زدند برای مثال کتاب منسوب به محدث نوری در مساله تحریف به قرآن، لطمه‌ای که در این قرن اخیر به شیعه زده و بار سنگینی که این کتاب در پاسخ به شبهات بوجود آورده در قبال عامه و خاصه و وهابیون بار سنگینی بوده بنابراین صرف اینکه یک فرد به احادیث اشراف داشته باشد و مستدرک وسائل بنویسد و کتاب استاد را کامل کرده باشد کفایت نمی‌کند، کتاب مستدرک از نظر کمی کم از وسائل ندارد ولی نفوذ جریانهای منحرف که از طریق سفارت انگلستان تاثیر می‌گذارد ایشان را وادار کرد چنین کتابی را بنویسد و این امر امروز برای شیعه به یک معضل تبدیل شده که به دیگران بفهماند شیعه قائل به تحریف قرآن نیست.

وی تاکید کرد: طلبه باید هم باهوش باشد و هم استعداد داشته باشد، هوش داشته باشد برای یادگیری و زیرک باشد برای آن که فریب نخورد و سلامت روح داشته باشد که دین را ابزار دنیا قرار ندهد.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد در خصوص دسته سوم و چهارم، گفت: دسته سوم تابع شهوت و هوای نفس خود هستند اینان ساده لوح نیستند و گاهی زیرک هم هستند. گروه چهارم هم کسانی هستند که به جمع و ذخیره ساختن ثروت دنیا مشغول هستند. در ظاهر جمع آوری مال دنیا با کسب معارف تعارضی ندارد در حالی که صاحب معارف به دور از هر گونه شهوت و ثروتی اندوزی باید به زندگی زاهدانه روی ‌آورد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین مراد از کلام امیر آن است که این چهاردسته افراد زنده‌ای نیستند که علومی که در سینه دارم را به آنان انتقال دهم اینان افرادی مرده هستند که نمی‌توانند حامل علوم دینی باشند./813/پ202/ب1

ارسال نظرات