۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۵۶۵۳۴۲
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

درک عظمت پروردگار سبب رسیدن به مهربانی خدا می شود

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به راه رسیدن به محبت خداوند، گفت: اگر انسان عظمت خداوند را درک کند می تواند به مهربانی او دست پیدا کند.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان متولی مدرسه علمیه دارالحکمه در جلسه سخنرانی خود با موضوع «چگونه مهربانی خدا را باور کنیم» که بامداد یکشنبه 30 ادریبهشت ماه در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد، گفت: توجه و درک مهربانی خداوند نیاز انسان است. 

وی ادامه داد: اگر شخصی خدای مهربان نداشته باشد حال خوشی نخواهد داشت. اگر علومی مانند روانشناسی به آثار وجود مهربانی خدا در زندگی پی ببرد همه را به آن توصیه می کند. البته روانشناسان یک انسان شناسی وحیانی نیست بلکه تجربی است.

استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: اگر مردم آثار توجه به مهربانی خدا را ببینند حتما به سمت آن حرکت می کنند. همچنین می توان به وسیله هنر این مهربانی را به مردم نشان داد که البته کار دشواری است. امام راحل اشاره داشتند صفت رحمانیت خداوند مقدم بر دیگر صفات الهی است.
 
وی افزود: خداوند می فرماید؛ هرکه از یاد من غفلت کند زندگی اش سخت می شود. اینکه به خاطر دنیا از خداوند بترسیم ایرادی ندارد. دین باید در زندگ جاری شود و سپس انسان در مرحله بعد عاشق خداوند شده و در نتیجه انسان دنیا را کنار گذاشته و می خواهد خود را به خدا نزدیک کند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: به همان دلیلی که انسان از تفریح لذت می برد و برای آن وقت می گذارد باید برای مناجات و عبادات وقت بگذارد. اینکه مردم به دنبال عبادت و مناجات نمی روند به دلیل بی دین بودن آنان نیست بلکه به علت بی اطلاعی آنان از دین است. اینکه برخی می گویند دین ربطی به زندگی ندارد و صرفا به یکسری اعتقادات برمی گردد سخن کاملا اشتباهی است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینک دین بخش جدی زندگی است، تصریح کرد: ارتباط با خداوند زیبایی های خاص خود را دارد، مانند بسیاری از مسائل زندگی که زیباست. هرچه زندگی انسان با توجه به رحمانیت خداوند رونق داده شود مراتب کمال طی شده و آخرت انسان آباد می شود. 

حجت الاسلام پناهیان والمسلمین اظهار داشت: انسان باید باور داشته باشد که اگر عبادات را انجام ندهد برایش مشکلاتی پیش می آید. باید نگران افرادی باشیم که به طور مثال در ماه رمضان روزه نمی گیرند.

وی با طرح این سوال که چرا برخی معنویت و مادیت را از هم جدا می کنند، گفت: گفته می شود خداوند در ازای روزه داری به انسان حکمت می دهد و این حتما از مطالعه و بسیاری از کارهای دیگر مهم تر است. انسان به داشتن ارتباط با خداوند نیاز دارد و هرفردی که این رابطه را با خداوند داشته باشد ارتباط های دیگرش بهتر می شود.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: هرچه انسان از ارتباط با غیر از خدا لذت ببرد قطعا این لذت برایش مشکل آفرین خواهد شد. باید توجه شود بدون خدا و بدون بردن نام خدا انسان از هرچه لذت ببرد ضرر خواهد کرد. امام صادق(ع) می فرمایند؛ من استغفار می کنم از هر لذتی بغیر از لذت ذکر تو.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در بخش دیگری از سخنان خود، ابراز داشت: انسان باید عزت خداوند را ببیند و ابهت او را درک کند که اگر چنین نباشد مهربانی او فایده‌ای نخواهد داشت. باید بزرگی خدا جدی گرفته شود مانند فرزندان که پدر و مادر خود را بزرگ می دانند. 

وی با طرح این سوال که راه رسیدن به بزرگی خداوند چیست، گفت: مشاهده عظمت خدا سبب درک بزرگی او می شود. یکی از راه های مشاهده عظمت خداوند نگاه به مخلوقات او است. یکی دیگر از راه های رسیدن به عظمت خداوند اقامه نماز به طور مودبانه است. 

متولی مدرسه علمیه دارالحکمه با بیان اینکه آنهایی که از دین فراری هستند دین را بی محبت تلقی می کنند، ابراز کرد: باید با افرادی که دیندار نیستند از مهربانی خداوند سخن گفت. آنهایی که فکر می کنند عبادت در پیشگاه خداوند به دلیل گرفتاری ها است در اشتباه اند بلکه این کار اوج عشق و لذت بنده است. عبادت در پیشگاه خداوند شروع یک رابطه میان عبد و خالق است و این رابطه بسیار زیبا و دوست داشتنی است./811/پ202/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
الهام
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۴:۵۷
عالی بود خدا آجر بده. لطفا تو دعاهاتون فراموشم نکنید
0
0