۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۵۶۵۳۷۸

برکات اجتماعی روزه

روزه و روزه داری در کنار آثار و برکات اخلاقی و تربیتی، دارای آثار و برکات اجتماعی نیز هست که مهم ترین آن درس مساوات و برابری است.
رمضان اخلاق اجتماعی، جامعه، سبک زندگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، رمضان ماه خودسازی، تقوا، طهارت و بندگی خدای متعال است، روزه داری در این ماه آثار و برکات فراوانی برای ما در پی دارد، رمضان ماه نزول قرآن بوده و قرآن کتاب هدایت بشریت است، با تکیه بر تعالیم قرآنی و انس بیشتر با این کتاب آسمانی اخلاق و معنویت در جامعه رشد می یابد و جلوی رواج زشتی ها گرفته می شود.

رمضان؛ فرصتی برای درس آموزی

روزه داری فرصتی برای پاک سازی روح و جسم از گناه و آلودگی است، با روزه داری باید خود را از شیطان، بدی ها و زشتی ها دور سازیم، روزه داری را از پاکی دل، روح و روان شروع کنیم و بیاییم خوب بودن را در جامعه نهادینه سازیم، روزه داری فقط نخوردن و نیاشامیدن نیست، روزه داری معنایی فراتر از اینها دارد، با شست و شوی جسم و روح از آلودگی ها باید به فکر هم نوعان خود نیز باشیم، ماه مبارک رمضان فرصتی برای درس گرفتن است.

جایگاه و اهمیت ماه مبارک رمضان

برای فهم جایگاه و اهمیت ماه مبارک رمضان همین بس که به خطبه پیامبر(ص) در آخرین جمعه ماه شعبان توجه کنیم، نباید فراموش کرد که همه ماه ها ماه خداوند است و ما شبانه روز از نعمت های الهی بهره مند می شویم و اما ماه مبارک رمضان به سبب جایگاه، اهمیت و فضیلتی که دارد و به خاطر نزول قرآن در این ماه همواره از برترین ماه ها است و نباید فراموش کنیم ماه مغفرت و آمرزش است.

در این ماه نفس کشیدن روزه دار ثواب تسبیح و ذکر خدا و نیز خواب روزه داران ثواب عبادت خواهد داشت، ماهی که در نزد خدا برترین ماه‏ ها است، روزهایش برترین روزها، شب‏ها و ساعات آن برترین روزها، شب ها و ساعت‏ها بوده و اعمال روزه دار در این ماه پذیرفته و دعاها مستجاب است.

نگذاریم با سهل انگاری از رحمت و آمرزش الهی در این ماه مبارک محروم شویم...

پیامبر اسلام در پیامی به جابر بن‏ عبداللّه‏ انصاری فرمود: ای جابر، هر کس در روز ماه رمضان روزه بدارد و شب آن را به یاد خدا بیدار شود، شکم را از حرام و دامن را از آلودگی حفظ کند و زبان خویش را نگه دارد، از گناهان بیرون رود همچنان که از این ماه بیرون می‏ رود، همان گونه که ظاهر انسان روزه ‏دار است اعضا و جوارح وی نیز باید روزه ‏دار باشد، زبان باید از دروغ بپرهیزد، دیدگان باید از نامحرم فرو بسته شوند، نزاع، حسد، غیبت و دیگر رذائل اخلاقی در بین نباشد.

آثار اخلاقی و تربیتی روزه

روزه داری دارای ابعاد مختلفی است که بعد اخلاقی و تربیتی مهم ترین آنها است، روزه داری باید همراه با پاکیزگی باطن باشد، به گفته امام صادق(ع) روزه دار واقعی کسی است که در کنار ظاهر اعضا و جوارح او نیز روزه‏ دار باشند.

روزه داری فرصتی برای پرورش روح و تقویت تقوا است، باید این تقوا تداوم داشته باشد و در دیگر ماه ها نیز مورد توجه قرار گیرد، پیروی نکردن از هوای نفس زمینه ساز پرورش روح و تقویت تقوا است، پیامبر(ص) در حدیثی فرمود: بهترین عمل در ماه مبارک رمضان پرهیز از گناه است.

آثار و برکات اجتماعی روزه

روزه و روزه داری در کنار آثار و برکات اخلاقی و تربیتی، دارای آثار و برکات اجتماعی نیز هست، روزه داری به ما درس مساوات و برابری می دهد، دوری از گناه و تقویت تقوا و پاکدامنی موجب رشد اخلاق در جامعه، کاهش جرم و جنایت می شود.

نابودی ریشه فسادها، انحراف و آلودگی های اجتماعی، زمانی محقق می شود که همه ما روزه دار واقعی باشیم و از ماه مبارک رمضان درس بگیریم، روح و روان خود را از ناپاکی ها و ناملایمات دور سازیم و در جهت تعالی فرهنگ و رشد معنویت و اخلاق در جامعه گام برداریم.

 و اما می توان تندرستی را از دیگر آثار و برکات روزه داری عنوان کرد، روزه ‏داری بهترین درمان است، روزه داری نوعی استراحت برای دستگاه های گوارشی است، برای بهره مندی از آثار بهداشتی و درمانی روزه داری باید از افراط در خوردن و آشامیدن در زمان افطار و سحر خوداری کرد.

رمضان ماه خیر و برکت و انفاق است

در این ماه مبارک شیاطین به زنجیر کشیده می شوند و مانند دیگر ماه ها نمی توانند به اهداف خود برسند، ماه مبارک رمضان برای کسانی که از گناهان دوری کنند و مشغول طاعت و عبارت شوند، نعمتی بزرگ بوده که شایسته است آن را غنیمت شمارد.

حضور مبلغان و فعالیت تبلیغی این قشر در جامعه و بین مردم فرصتی برای تبیین و ترویج ارزش ها و مقابله با ضدارزش ها است، همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان مبلغان بومی و غیربومی در سراسر شهرها و روستا به فعالیت تبلیغی می پردازند.

جامعه امروز نیازمند اخلاق و معنویت است

امروزه شاهد رشد و رواج آسیب های اجتماعی در زمینه های مختلف هستیم، آسیب هایی که بیشتر نسل جوان و نوجوان و کانون خانواده ها را هدف قرار داده اند و دشمن با طرح هجمه نفوذ در تلاش است که بی بند و باری و فساد در جامعه رواج پیدا کند، فعالیت تبلیغی مبلغان در سایه بصیرت بخشی و معرفت افزایی لازمه خنثی سازی هجمه نفوذ دشمن است.

جامعه تشنه اخلاق و معنویت است، با رشد مسائل اخلاقی و تکیه بر تعالیم و دستورات دین باید سبک زندگی مردم را به سمت سبک زندگی اسلامی ایرانی هدایت کرد و با نهادینه سازی ارزش های دینی و اخلاقی در راستای تقویت و رشد اخلاق و معنویت در جامعه گام برداشت و روحانیت و مبلغان در این زمینه رسالتی بس خطیر بر دوش دارند.

ماه مبارک رمضان و حضور فعال مبلغان در جامعه فرصتی مناسب برای نشر خوبی ها و تقویت ایمان، تقوا، باورهای دینی و اعتقادات آحاد مردم به ویژه نسل جوان است، بهره مندی از این فرصت ها نسل امروز جامعه را در برابر رذائل اخلاقی و ناملایمات بیمه می کند.  

در ماه مبارک رمضان به صورت مستمر و پیوسته در کلاس های علمی و حلقات شرکت می کنیم، در جمع خوانی و جزءخوانی و تلاوت قرآن اهتمام ویژه ای داریم، محافظت بر زبان و محافظت بر طاعات و عبادات، مشارکت در خدمت کردن به مسلمانان و انجام کارهای خیر همواره مورد توجه همگان است، بیاییم این اعمال خوب هرچند کم را به صورت مستمر و پیوسته در دیگر ماه های سال ادامه دهیم و نشر خوبی ها و رشد اخلاق و معنویت در جامعه پیش قدم باشیم./9451/ی۷۰۴/س

ابراهیم بهروج

ارسال نظرات