۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۵۶۵۴۲۳
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی مطرح کرد؛

پذیرایی خداوند از ذات بندگان در ماه مبارک رمضان

استاد حوزه و دانشگاه گفت: خداوند متعال می فرماید در این ماه من از بدن تو میزبانی نمی‌کنم زیرا حقیقت تو این بدن نیست من از ذات تو پذیرایی می کنم.
محمدرضا عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا عابدینی استاد حوزه و دانشگاه در مراسمی که بعد از نماز ظهر امروز در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، درباره انس با قرآن و حقیقت ماه رمضان، گفت: نقل است از مرحوم آقا میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب المراقبات که ایام و زمان ها، منازل سلوک الهی هستند و هر زمانی یک خاصیت ویژه در سلوک انسان دارد که زمان دیگر آن خاصیت را ندارد؛ اگر زمانی را انسان از دست بدهد این منزل را در سلوک الهی از دست داده است به خصوص زمانی مانند ماه مبارک رمضان که انسان به مهمانی خدا دعوت شده است.

وی افزود: امام حسین(ع) می‌فرمایند «انت ایام»؛ تو روزها هستی. هر روزی که از تو میگذرد بعضی از تو رفته، یعنی ایام با تو متعهد است. اگر انسان بتواند این زمان را در وجودش تثبیت کند یعنی این زمان که خاصیت ویژه ای دارد در وجود انسان بماند، برای انسان باقی میشود و در روز قیامت با ظروف خالی وارد نمی‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه در رابطه با انس با قرآن ابراز داشت: از پیامبر اکرم(ص) روایت است اگر به قرآن، خدا و عترتم تمسک کنید گمراه نخواهید شد و این دو از هم جدا نمی‌شوند تا اینکه بر حوض کوثر که محل تجمع و وحدت همه کثرات است بر من وارد شوند. آیت الله بهجت این روایت را سِرّی از اسرار شیعه بیان کرده که نباید در محافل غیر شیعه عنوان شود و معتقد بود در دوران غیبت نیز می توان امام زمان(عج) را در حقیقت قرآن یافت زیرا این دو با هم متعهد و جدا نشدنی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با طرح این سوال که امروزه ضمن احترام به قرآن آیا واقعا قرآن را یک موجود حی می‌بینیم، گفت: اگر به ما می گویند در فراغ امام زمان(عج) راه رسیدن به ایشان قرآن است، با باور به این موضوع که این دومورد جدا نشدنی هستند پس هر کس قرآن را بدون امام ببیند به آن دست نیافته و بالعکس.

وی افزود: بر اساس این موضوع انسان درمی‌یابد هر چه حاجت و مطلوب اوست می‌تواند در قرآن بیابد زیرا صرفا با یک نوشته طرف نیست بلکه با موجودی حی در رابطه است. این سردی که امروز ما به قرآن داریم به دلیل نشناختن این کتاب مقدس و آسمانی است که کل سِرّ عالم و تبیان در آن بیان شده است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در رابطه با اهمیت ماه رمضان افزود: تمام کتب الهی از جمله تورات، انجیل، زبور و قرآن همه در ماه مبارک رمضان نازل شده است. رابطه این ماه با قرآن و کتاب های آسمانی رابطه ویژه ای است. خداوند متعال این زمان را مشرف کرده که حقیقت کلام اللهی در این زمان تجلی یابد پس اگر انسان خود را آماده کند درک و کشش بیشتری در این ماه دارد به همین علت گفته شده تلاوت یک آیه برابر ختم قرآن است؛ منظور اثر ویژه همین زمان است.

وی افزود: در کتاب المراقبات از امام علی(ع) نقل شده که نگویید «رمضان» بلکه با احترم بگویید «ماه مبارک رمضان» زیرا که به ارزش آن واقف نیستید. اگر کسی این نام را این گونه بدون احترام بر زبان بیاورد باید صدقه بدهد تا از عواقب این بی احترامی در امان باشد.

استاد حوزه و دانشگاه با طرح این سوال که چرا خداوند در عین کرامت و سخاوت در ماه مبارک رمضان با گرسنکی و تشنگی از ما پذیرایی می کند، گفت: خداوند می خواهد ما را به خودمان معرفی کند که کیستیم؛ انسان زیر حاجات تن گرفتار شده است، علت هبوط آدم از بهشت نیز همین حاجات تن یعنی خوردن از درخت ممنوعه بود.

وی افزود: وقتی احکام بدن غلبه کند خود به خود انسان ضعیف بار می آید به همین علت نیز خداوند متعال می فرماید به کبدهایتان گرسنگی بدهید که اگر این کار را کردید قلب شما خدا را می‌بیند. انسان سالم فارغ از کودک و مریض باید کمی فشار به او وارد شود تا معلوم شود احکام بدنش را زیر پا گذاشته به گونه ای که اگر کسی او را دید احساس کند از احکام بدن فاصله گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی گفت: خداوند متعال می فرماید در این ماه من از بدن تو میزبانی نمی‌کنم زیرا حقیقت تو این بدن نیست من از ذات تو پذیرایی می کنم به همین علت شیطان از این تعلق مادی که همان بدن است برای فریب و غفلت انسان از یاد خدا استفاده می کند.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید اگر انسان از تعلقات بدن خود نبُرَد از چیز دیگری هم نمی تواند ببرد. این جهاد مقدمه جهاد بزرگتر مانند جنگ و شهادت در راه خداست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر انسان جلوی خوردن زیاد را بگیرد قدرتش برای تفکر بیشتر می‌شود و هنگام قبض روح راحت تر تسلیم حق می‌شود. ماه مبارک رمضان بهترین پذیرایی است زیرا که احکام بدن ضعیف شده و حقیقت انسان نمایان می شود./969/پ202/ب1

ارسال نظرات