۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۵۶۵۵۳۹
آيت‎الله مظاهري:

بهترین و والاترین فلسفه‌ها و عرفان‌ها در قرآن وجود دارد

حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به اهمیت عمل به قرآن، گفت: بهترین و والاترین فلسفه‌ها و عرفان‌ها در قرآن وجود دارد، بزرگان نظیر خواجه نصیرها و شیخ طوسی‌ها افتخار می کنند که شاگرد قرآن هستند.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آيتالله حسين مظاهری پس از نماز ظهر و عصر در مسجد حکیم اصفهان گفت: قرآن شریف اثبات نبوت و امامت و معاد کرده است به روشی همهفهم هم برای خواص و هم برای عوام و هم برای اخصالخواص اما قرآن کتاب اعتقادات نیست، در حالی که راجع به اعتقادات فراوان و مکرر صحبت کرده است، اعتقادات در آن اثبات شده است اما باید گفت قرآن کتاب اعتقادات نیست.

وی افزود: اگر گفته شود قرآن کتاب فقه است، باید گفت در قرآن مباحث فقهی مطرح شده اما قرآن کتاب فقه نیست، برای همین هم علما آیاتالاحکام را نوشتهاند، اگر گفته شود قرآن کتاب فلسفه و عرفان است، باید گفت در قرآن مباحث عرفانی مطرح شده است اما کتاب فلسفه و عرفان نیست.

رییس حوزۀ علمیه اصفهان ادامه داد: ملاصدار میگوید متخصص در مشاء شدم دیدم تاریک است و متخصص در فلسفۀ اشراق شدم دیدم غرورآور است و متخصص در قرآن شدم و آنگاه آسوده گشتم، لذا بهترین و والاترین فلسفهها و عرفانها در قرآن وجود دارد، بزرگان نظیر خواجه نصیرها و شیخ طوسیها افتخار میکنند که شاگرد قرآناند اما قرآن کتاب فلسفه نیست.

وی با طرح این سؤال که آیا قرآن کتاب علوم روز و علوم طبیعی است، اظهار کرد: باید گفت که نه، آیات فراوانی دربارۀ علم روز در قرآن وجود دارد، طنطاوی تفسیری نوشته است مربوط به آیاتی که در آن دربارۀ علوم روز نوشته شده است، نزدیک به هفتصد آیه در این باره آورده است اما قرآن کتاب علم طبیعی نیست.

حضرت آیتالله مظاهری با تأکید بر اینکه باید گفت که قرآن کتاب اخلاق است، بیان کرد: خداوند در قرآن میفرماید ما پیامبر را فرستادیم تا قرآن را به آنان بیاموزد و مردم را تزکیه کند، قرآن میفرماید من آمدهام تا صفات رذیله را از دلها بکنم و صفات خوب را جایگزین آن کنم برای همین اگر بگوییم قرآن کتاب آدمسازی و اخلاق و کتاب آموزش و پرورش است، درست است، اگر بگوییم قرآن آمده برای اینکه نفس امارۀ ما را کنترل کند و روح ما را آزاد کند و روح عروج کند و برسد به جایی که به جز خدا نداند، صحیح و درست است.

وی اظهار کرد: باید همۀ ما در قرآن کار کنیم، دیروز گفتیم همه باید قرآن بخوانیم، اما مهمتر از آن عمل به قرآن و رسیدن به اخلاق است، میتوان صفات رذیله را از دل کند اما دست یافتن به این کار بسیار مشکل است، مثلاً خود قرآن در همین موضوعِ حسادت داستان هابیل و قابیل را آورده است یا داستان برادران یوسف را بیان میکند که فرزند بیگناه را در چاه میاندازد و به ثمن بخس میفروشد برای اینکه حسادت میکردند که پدر او را بیشتر دوست دارد.

استاد اخلاق حوزۀ علمیه خاطرنشان کرد: اگر ما ریاستطلب باشیم آن حس ریاستطلبی نمیگذارد ما راحت باشیم، غیبتها، تهمتها، آبروریزیها از همین حس ریاستطلبی سرچشمه میگیرد، پیامبر اکرم میفرماید آخرین چیزی که بعد از تلاشها انسان میتواند بر آن مسلط شود، ریاستطلبی است اما باید به مقام صدیق برسد تا به این جایگاه دست پیدا کند.

وی گفت: قرآن کریم میفرماید آن کس که به تزکیۀ نفس پرداخت، رستگار شد و آن کسی که به دنبال رذایل رفت، شقی و بدبخت خواهد شد، بعد هم داستان قوم صالح را بیان میکند که به خاطر پیروی از رذایل معجزۀ خدا و بچۀ درون شکم او را کشتند، نگویید ما به اینجا نمیرسیم، بلکه اگر از شهوات و رذایل پیروی کنیم، ممکن است به اینجا هم برسیم.

حضرت آیتالله مظاهری ادامه داد: عمرسعد به خاطر حب ریاست و دست یافتن به ملک ری به مقابله با امام حسین(ع) پرداخت و به همین خاطر هم در جواب نصیحتهای امام حسین(ع) که او را نصحیت میکردند گفت من میدانم حرفهای شما درست است اما نمیتوانم از ریاست ملک ری دست بردارم./914/پ203/ب1

ارسال نظرات