۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۵۶۵۵۶۷
حجت الاسلام علم الهدی:

مبلغان دینی "واقعی" بگویند

کارشناس دینی رسانه ملی با تأکید بر تحقق مهندسی تبلیغی در فعالیت دینی مبلغان گفت: مبلغان باید پس از ظرفیت یابی مناطق تبلیغی، برنامه ریزی کرده و محتواهای دینی را ارائه دهند.
سید محمدباقر علم الهدی

حجت الاسلام سیدمحمدباقر علم الهدی، کارشناس دینی رسانه ملی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به حدیث شریف «كُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ» به تبیین معیارهای مبلغان دینی به لحاظ گفتاری و رفتاری پرداخت و گفت: یکی از مهم ترین وظایفی که مبلغان در ماه رمضان برای توجه دادن مردم به عبادت، اطاعت و بندگی بر دوش دارند این است که خودشان یک عینیتی از مباحث اعتقادی، عبادی و اطاعتی باشند.

یکپارچگی میان قول و عمل سبب جلب اعتماد مردم می شود

وی افزود: خود مبلغان به وسیله عمل شان باید آنچه را که بر زبان جاری می کنند را تبلیغ کنند، زیرا وقتی مردم مشاهده کنند که یک مبلغ میان قول و فعل اش تفاوتی احساس نمی شود، بی تردید به سخنان اش اعتماد می کنند.

حجت الاسلام علم الهدی با اشاره به آیه شریفه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ» اظهار کرد: اساسی ترین انتظار مردم از یک مبلغ این است که مبلغان هر آن چه را که می گویند خودشان بدان عامل باشند؛ حقیقت امر نیز همین است که اگر مبلغی میان قول و عمل اش یکپارچگی احساس شود نسبت به سایر مبلغان دینی موفق تر خواهد بود و همچنین مردم از او بیشتر تأثیر خواهند پذیرفت.

مبلغان باید با مطالعه دقیق مطالب دینی را ارائه دهند

کارشناس دینی با بیان این که مبلغان باید با مطالعه های دقیق مطالب دینی را ارائه دهند، ابراز کرد: مطالبی که بر روی منابر یا در محافل مطرح می شود باید قابل دفاع باشد، زیرا امروزه مردم به دنبال واقعیت ها و مطالب علمی هستند و احساسات و خواب و رویاها نمی تواند دلایل خوبی برای اثبات محتواهای دینی باشد.

وی با بیان این که علت ماندگاری سخنان شهید مطهری و امثال ایشان را اینگونه توصیف کرد: راز ماندگاری مباحث علمای بزرگ دین این است که مستند، متقن و بر اساس مطالعه عمیق برای مخاطبان سخن گفته اند و همین سبب شده است که مردم هنوز هم که هنوز است سخنان شان را سرلوحه کار خود قرار می دهند.

اهمیت مهندسی تبلیغی

حجت الاسلام علم الهدی با تأکید بر این که منبر رفتن همانند مهندسی کردن است، مطرح کرد: یک مهندس قبل از ساخت و ساز همه ابزار لازم را محاسبه می کند و بر اساس آن نقشه می کشد و بر اساس ظرفیت هر اتاق ابزار به کار می بندد، بر این اساس یک روحانی مبلغ نیز باید مناطق تبلیغی خود را مهندسی کند و پس از ظرفیت یابی، به نسبت همان ظرفیت برنامه ریزی کرده و محتواهای دینی را عرضه کند.

کارشناس دینی رسانه ملی به تشریح معیارهای جامعه برای پذیرش برنامه های تربیتی مبلغان پرداخت و گفت: مردم در ماه رمضان همت بیشتری برای استفاده از معارف نورانی اهل بیت(ع) به خرج می دهند؛ بنابراین باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنند و نگذارند این اوقات نورانی به بطالت بگذرد؛ همچنین باید برای این منظور به سخنرانی های مبلغان و برنامه های تربیتی شان گوش فرا دهند و نکات حکمت آمیز نابی که از معارف اهل بیت(ع) بیان می شود را در دفترچه ای یادداشت کنند و آن را در زندگی روزمره خود به کار گیرند.

وی با اشاره به این که افرادی که بسترهای تبلیغی را در جامعه آماده می کنند بی شک مورد توجه و عنایت خداوند و معصومان(ع) قرار خواهند گرفت، یادآور شد: بسترسازی تبلیغ دین به ویژه در ماه رمضان برای همه کسانی که دغدغه مسائل فرهنگی را در جامعه دارند، واجب است؛ بدین منظور متولیان فرهنگی اعم از پدر و مادر و مربیان آموزشی و ... باید به صورت دسته جمعی به مساجد بروند و فرزندان را با مجالس دینی آشنا سازند تا زمینه برای رشد معنوی شان فراهم شود./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات