۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۹
کد خبر: ۵۶۵۵۸۴
آیت‌الله سبحانی:

ایمان مجرد از عمل نجات‌بخش نیست

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این که برخی گمان می کنند که ایمان کافی بوده و نیازی به عمل صالح نیست، گفت: ایمان مجرد از عمل ارزش دارد اما نجاتبخش نیست.
حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، امشب در ویژه برنامه معارفی ماه مبارک رمصان که از شبکه دوم سیما پخش شد، بیان داشت: قرآن کریم درباره موضوعات فراوانی بحث میکند که نمیتوان همه آن موضوعات را احصا کرد، اما موضوع سخن ما در این ده شب در رابطه با نظر قرآن درباره انسان است.

وی با اشاره به آیاتی از سوره عصر اظهار داشت: خداوند متعال در نخستین آیه سوره مبارکه عصر به زمان قسم میخورد، علما درباره معنای واژه «وَالْعَصْرِ» در آیه مذکور اختلاف نظر دارند که آیا مقصود مطلق زمان، وقت عصر، نماز عصر و یا عصر پیغمبر اکرم(ص) است. ولی مقصود از این واژه هرچه که باشد، تعیین معنای اصلی این آیه فعلا برای ما مهم نیست، چرا که این معانی یک رشته احتمالات قابل تأمل است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با مهم ارزیابی کردن واژه «خُسْر» در آیه دوم سوره عصر، تصریح کرد: قرآن کریم در این آیه میگوید: «واقعاً انسان دستخوش زيان است».

استاد برجسته حوزه علمیه عنوان کرد: فخر رازی فقیه، مفسر و فیلسوف مسلمان ایرانی در تفسیر خود گفته است «من معنای خسران را از یخ فروشی متوجه شدم که در زیر آفتاب و هوای گرم تابستان فریادزنان به مردم میگفت ای مردم به انسانی که سرمایهاش در حال آب شدن است، رحم کنید».

وی گفت: بر اساس سومین آیه سوره مبارکه عصر، انسانهایی که به یک معنا 2 و به یک معنا دارای 4 خصوصیت باشند، از گروه زیانکاران استثنا میشوند.

حضرت آیت‌الله سبحانی اضافه کرد: افرادی که به خداوند متعال ایمان داشته باشند، عمل صالح انجام دهند و یکديگر را به حق و دوری از باطل توصيه کنند، از جمله انسانهایی هستند که جزء زیانکاران نخواهند بود.

وی اظهار داشت: متأسفانه برخی گمان میکنند که نیازی به عملصالح نیست و ایمان به تنهایی کفایت میکند در حالی که چنین نیست، چرا که در همه آیات قرآن کریم واژههای «آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» باهم بکار رفته است که بیانگر اهمیت بالای ایمان و عملصالح است.

این مرجع تقلید با اشاره به این که انسانها باید اعمال نیک را در این جهان بکارند و در آخرت درو کنند، ابراز داشت: هر عملی که برای خشنودی خداوند متعال انجام شود، عمل صالح است. از این رو ایمان مجرد از عمل ارزش دارد اما نجاتبخش نیست./878/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات