موعظه حقيقي يكي از نمونه هاي حكمت است
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار دوشنبه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني برگزار شد در ادامه تفسير آياتي در ارتباط با مواعظ لقمان، گفت: خداوند قبل از اينكه مواعظ لقمان را مطرح كند مقدمه اي را در ارتباط با دلايل نقل كردن مواعظ لقمان بيان كرده است.
وي از موعظه به عنوان يكي از جلوه هاي حكمت نام برد و افزود: اگر خداوند ابتدا لقمان را معرفي مي كند و بدون مقدمه وارد مواعظ لقمان نمي شود اين كار به اين دليل است كه لقمان حكيم واقعي است.
حجت الاسلام اسلامي موعظه حقيقي را يكي از نمونه هاي حكمت دانست و از موعظه به عنوان كلمات حكمت آميز نام برد و ادامه داد: اگر خداوند مواعظ لقمان را بيان مي كند به دليل اين است كه لقمان حكيم واقعي بود و براي همين علت بودكه خداوند، ‹‹وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ›› مستقيما حكمت را به لقمان هديه داد.
وي با اشاره به اينكه خداوند در ادامه ادامه آيه 12 سوره لقمان مي فرمايد، ‹‹أَنِ اشْکُرْ لِلَّهِ وَ مَنْ يَشْکُرْ فَإِنَّما يَشْکُرُ لِنَفْسِهِ››، گفت: اكنون كه به شما حكمت والا هديه داديم بايد شاكر خدا باشيد، از اين رو هر نعمتي يك نوع شكر ويژه اي نياز دارد و نعمت ويژه نيز نيازمند شكر ويژه است كه اين امر بيانگر اين است حكمت كه يك نعمت والايي است نيازمند پاسخ والايي است.
امام جمعه موقت كاشان شكر را نيز يك صفت بسيار والايي دانست و افزود: خداوند زماني كه به لقمان حكمت هديه داد از او خواست به خاطر اين نعمت شكر كند كه اين امر بيانگر اهميت شكر نعمت هاي خداوند است و خداوند در قرآن زماني كه قصد معرفي پيامبر را دارد از او به عنوان شكور نام مي برد كه اين امر اهميت مقام شاكر بودن را مي رساند.
حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: انسان واقعي كسي است كه در مقابل نعمت هاي خداوند شاكر باشد و هر نعمتي نيز براي خودش شكر ويژه خود را دارد.
وي يكي از نمونه هاي حكمت را شكر خداوند دانست و يادآور شد: انسان حكيم كسي است كه از نعمت هاي خدا در مسير صحيح استفاده كند و اگر بخواهيم شاكر واقعي خدا باشيم بايد نعمت هاي خدا را كه گوش و چشم و زبان و قدرت بيان و عقل و استعداد است از آنها در مسير صحيح استفاده كنيم تا شكر خدا را به جا آورده باشيم.
امام جمعه موقت كاشان گفت: خداوند هر نعمتي كه به بنده خودش داده است در مقابل آن مسؤوليت داده است و براي همين است كه خطاب به انبيا مي فرمايد، ‹‹يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا›› از طيبات خدا بخوريد اما در مقابل عمل صالح انجام دهيد و يا ‹‹کُلُوا و اشرَبُوا و لا تُسرِفُوا›› بخوريد اما اسراف نكنيد.
وي ادامه داد: در قرآن موارد مختلفي است كه خداوند بعد از بيان نعمت هاي خود به دنبال آن مسؤوليت قرار داده است و از ما تكليف خواسته است، از اين رو به لقمان مي فرمايد ما به تو حكمت داده ايم و در مقابل اين نعمت ويژه بايد تشكر ويژه كه شكر حقيقي است داشته باشيد.
حجت الاسلام اسلامي افزود: تشكر انسان از يكديگر به سود محسن است و تشكر حتي اگر لساني باشد در واقع جبران احسان محسن است، اما تشكر از خدا به نفع خدا نيست چرا كه خداوند غني است و نيازي به تشكر انسان ندارد./1307/پ203/ب1