۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۵۶۵۶۴۴
آیت الله شفیعی:

فلسفه الهی بدون ملاصدرا مفهوم ندارد

آیت الله شفیعی با اشاره به اینکه ملاصدرا از بزرگترین حکمای خداشناس است، گفت: فلسفه الهی بدون ملاصدرا مفهوم ندارد.
آیت الله شفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز در جمع نمازگزاران مسجد آیت الله شفیعی، با اشاره به اینکه قرآن باید با تأمل و تدبر خوانده شود، اظهار دشت: هدف قرآن خواندن و یاد گرفتن است؛ از این رو قرائت قرآن با متانت و صبوری صورت گیرد.

 نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه سوم خرداد در تقویم ملی به روز ملاصدرا نامگذاری شده است، تصریح کرد: ملاصدرا از بزرگترین حکمای اسلام و صدرالمتألهین است اما شاهد هستیم که در نامگذاری اماکن تناسب، شأن و منزلت افراد رعایت نمی شود.

آیت الله شفیعی با اشاره به اینکه ملاصدرا از بزرگترین حکمای خداشناس است، ابراز داشت: وی از نوابغ و بزرگان قرن ۱۱ هجری قمری است که خارجی ها بیشتر از ما او را می شناسند؛ از جمله اینکه پروفسور هانری کربن یک کتاب کامل بنام ملاصدرا نوشته و سایر شرق شناسان او را صدرالدین و صدرالمتالهین نامیدند.

وی افزود: صدرالمتألهین دوران مقدماتی درس را در شیراز فراگرفت و برای ادامه فراگیری علم رهسپار اصفهان شد اما نبوغ وی سبب بیان نکاتی و حقایقی فراتر از درک مردم زمانه بود؛ از این رو حوزه علمیه اصفهان او را اخراج کرد و پس از آن در کهک قم اسکان یافت.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ملاصدار در کهک به سیر مطالعه آیات آفاقی و انفسی پرداخته و عمده کتاب ها را نوشت، افزود: گویند ۱۰۰ کتاب نوشته و معروفترین آنها اسفار اربعه است که در 9 جلد پیرامون فلسفه الهی و طبیعی سخن می گوید و امروزه علما در علوم فلسفه و حکمت از چنین کتابی بهره مند می شوند.

آیت الله شفیعی با بیان اینکه علامه طباطبایی و حسن زاده آملی در بحث حکمت و فلسفه از کتاب اسفار بهره می برند، خاطرنشان کرد: ملاصدرا فلسفه جدیدی بنا نهاد و پژوهشگران ایرانی بودن را یک عامل نبوغ فوق العاده بیان کردند، وی از محضر میرداماد و شیخ بهایی به عنوان استاد بهره برد و ملامحسن فیض و ملا عبدالرزاق فیاض را تربیت کرد.

وی با بیان اینکه فلسفه الهی بدون ملاصدرا مفهوم ندارد، تصریح کرد: وی در هفتمین سفر با پای پیاده به مکه در سال ۱۰۵۰ قمری در بصره از دنیا رفت و همانجا دفن شد./9456/پ203/ب1

ارسال نظرات