۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۵۶۵۷۴۲
استاد حوزه علمیه:

روزه، ریشه غلبه بر زشتی‌ها است

استاد حوزه علمیه با بیان این که روزه، ریشه غلبه بر زشتی‌ها است، گفت: انسان اگر به خوردن و آشامیدن خود تسلط نداشته باشد نمی‌تواند بر شهوت و قوای وجودی، غلبه و کنترل داشته باشد.
آیت الله تقوایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا تقوایی استاد حوزه علمیه در مراسمی که شامگاه گذشته در مسجد باب الحوائج لویزان برگزار شد، گفت: حرکت و سلوک در مسیر حق و حقیقت در ابتدای امر به دلیل وجود حجاب‌های ظلمانی، سخت است اما با غلبه بر نفس و حرکت در راه، نور خدا بر قلب انسان حاکم و راه هموار می‌شود.

وی افزود: هر چه شروع و ابتدای راه کامل‌تر باشد انتها و پایان آن نیز کامل‌تر خواهد بود. روزه، ابواب امور خیر را به روی آدمی باز می‌کند و به واسطه این عمل عبادی، اعضا و جوارح انسان مشتاق به انجام کارهای صالح می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی ابراز داشت: انسان اگر به خوردن و آشامیدن خود تسلط نداشته باشد نمی‌تواند بر شهوت و قوای وجودی خود، غلبه و کنترل داشته باشد. روزه، ریشه غلبه بر زشتی‌هاست.

وی اظهار داشت: روایت است که فرق روزه در دین اسلام با روزه در ادیان دیگر، سحری خوردن حتی به یک جرعه آب است. باب عالم ملکوت از وقت سحر باز می‌شود. سه چیز که سبب می‌شود روح الله قیام کند یکی از آنها قیام لیل و تهجد است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به تهجد و شب زنده دار در حرم اهل بیت و ائمه(ع)، گفت: سعی کنیم در حرم ائمه(ع)، شب زنده داری کنیم تا ذوات مقدسه، طعم بیداری و غفلت‌زدایی را به ما بچشانند. خواب قَیلوله به اندازه کم(۲۰ دقیقه‌ای) سبب می‌شود انسان به راحتی در وقت سحر برای نماز شب بیدار و به عبادت مشغول شود.

وی افزود: خواب قیلوله به انسان برای بیدار شدن در شب قدرت می‌دهد. روایت است خداوند عزوجل و تمامی ملائکه به استغفارکنندگان در سحر درود و تحیت می‌فرستند.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی اظهار داشت: وقتی انسان نشست و برخاست و خورد و خوراکش با ائمه و اولیای الهی همراه شد، دیگر خورد و خوراکش باطل نمی‌شود بلکه صرف عبادت و عمل خیر می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در روایت است که اگر سحری بخورید و افطار به آب ولرم و خرما داشته باشید می‌توانید تمام عمر را روزه بگیرید./969/پ202/ب1

ارسال نظرات